صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / تقویم پریود: کمک کنید دخترتان جدول سیکل قاعدگی خود را ترسیم کند!

احتمالا شما هم تقویم پریود اطرافیان یا نزدیکان خود را دیده‌اید. شاید در نگاه اول، متوجه نشوید که چرا خانم‌ها از تقویم پریود استفاده می‌کنید و اصلا یادداشت تاریخ‌های پریود چه فایده‌ای دارد. به مرور زمان، با ورود به دوران بلوغ و شروع پریود، اهمیت این موضوع را متوجه می‌شوید. قاعدگی مرتب و استاندارد، یک نشانه از سلامت بدن یک خانم است. زمانی که کوچک‌ترین تغییرات در پریود اتفاق می‌افتد، می‌تواند آلارم یک بیماری نهفته باشد که حتما نیاز است که پزشک آن را تشخیص دهد.

اهمیت تقویم پریود

شاید در ابتدا و اوایل دوران قاعدگی، پیگیری سیکل پریود کمی سخت باشد. چرا که بسیاری از افراد، هنوز نسبت به اهمیت تقویم پریود آگاهی ندارند. هر چه بیشتر با اهمیت آن آشنا شوید، بهتر و ساده‌تر می‌توانید تقویم پریود خود را دنبال کنید. اگر دختر شما در سنین بلوغ است و اولین دوره‌های عادت ماهانه خودش را طی می‌کند، باید نوشتن تقویم پریود را به او آموزش دهید.

معمولا قاعدگی برای دختران نوجوان، یک اتفاق خیلی جدید است و آنها آگاهی کامل و دقیقی نسبت به آن ندارند. آنها در این دوران، دقیقا وارد یک دنیای جدیدی می‌شوند و شما به عنوان مادر یا یکی از نزدیکان او، باید آگاهی‌های لازم را به او بگویید. یکی از راه‌هایی که به کنترل احساسات در دوران قاعدگی کمک می‌کند، پیگیری پریود در تقویم قاعدگی است. اگر به طور دقیق، تاریخ پریود خود را یادداشت کنید، می‌توانید تغییرات جدید بدن خود را پیگیری کرده و نسبت به آن آگاه باشید.

اگر تقویم پریود شخصی داشته باشید، می‌توانید پریودهای بعدی خود را پیش‌بینی کنید و برای آن آمادگی داشته باشید. همچنین، در این صورت، اگر پریود شما نامنظم شود یا علائم خاصی در سیکل قاعدگی خود ببینید، سریعا متوجه می‌شوید و باید برای آن، به پزشک مراجعه کنید. سلامت بدن شما به پریود منظم و دقیق بستگی دارد. هر تغییر کوچکی در آن، نشان از یک بیماری یا تغییرات خاص در بدن شما است.

بررسی تقویم پریود

همان‌طور که اشاره کردیم، شما باید به دختر خود آموزش دهید تا یک تقویم عادت ماهانه برای خودش داشته باشد و به طور دقیق، تاریخ‌های پریودش را در آن یادداشت کند. پس از انجام این کار، شما وظیفه دارید که هر چند مدت یک‌بار، تقویم او را چک کنید و کمی آن را بررسی کنید. برای انجام این کار، مراحل زیر را انجام دهید.

با تقویم پریود شروع کنید.

با کمک تقویم پریود، می‌توانید سیکل قاعدگی خود را به راحتی پیگیری کنید. تنها کافی است که مراحل زیر را برای تقویم قاعدگی خود و دخترتان انجام دهید.

  1. مهم‌ترین بخش در تقویم پریود، تاریخ شروع پریود است. تاریخ شروع خونریزی، همان تاریخ شروع سیکل پریود شما است که باید به آن توجه داشته باشید. به دختر خود بگویید که حتما اگر در این روزها دچار درد قاعدگی، لکه بینی یا هر علائم دیگری می‌شود، آنها را در تقویم خودش یادداشت کند. اگر دچار لکه بینی می‌شوید مطالعه ۴ دلیل لکه بینی قبل و یا بعد از دوره پریودی را پیشنهاد می‌کنیم.
  2. حالا باید تاریخ پایان پریود خود را نیز در تقویم علامت بزنید. در این صورت، می‌توانید محاسبه کنید که پریود شما چند روز طول می‌کشد و معمولا پس از چند روز به پایان می‌رسد.
  3. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، یک سیکل قاعدگی نرمال، تقریبا ۲۱ الی ۳۰ روز است و بیشتر شدن این سیکل، علائمی از عادت ماهانه نامنظم است. با یادداشت کردن تاریخ پریود، در تقویم پریود، سیکل پریود خود را هم بررسی می‌کنید. ببینید که سیکل پریود شما یا همان فاصله شروع خونریزی تا خونریزی ماه بعدی چند روز است. اگر این سیکل بیش از ۳۵ روز باشد، باید دختر خود را به پیش یک پزشک ببرید.

الگو پریود را ترسیم کنید.

زمانی که دختر شما به مدت چند ماه، تقویم پریود خودش را آماده کند و تمام تاریخ‌ها را در آنها یادداشت کند، شما به راحتی می‌توانید یک الگو در آن پیدا کنید. پس از پیدا کردن یک الگو در تقویم قاعدگی، پریودهای بعدی او را نیز پیش‌بینی می‌کنید. همچنین، دقت کنید که اگر تغییراتی در الگو پریود می‌بینید، حتما آن را به مدت چند ماه پیگیری کنید. اگر این تغییرات و علائم ادامه دار باشد، حتما باید دختر خود را به پیش پزشک ببرید. نکته دیگری که در پیدا کردن الگو پریود وجود دارد، آماده شدن برای شروع است.

اگر دخترتان نسبت به تاریخ پریود بعدی خودش آگاه باشد، می‌تواند چند دارو مسکن و پد بهداشتی داخل کیف خودش بگذارد. در این صورت، او برای پریود خودش آماده می‌شود و هر زمانی که برایش رخ دهد، به راحتی می‌توانید آن را کنترل کند.

تغییرات را دنبال کنید.

اگر دختر شما مدت‌ها است است که پریود می‌شود و از اولین پریود او، چند سالی می‌گذرد، قطعا شما اطلاعاتی از نحوه قاعدگی او دارید. دردهای معمولی، سیکل پریود و میزان خونریزی، رنگ و بافت خون پریود در طول این مدت، برای دختر شما عادی می‌شود و نسبت به آن عادت می‌کند. این اطلاعات به دقت زیر نظر داشته باشید تا با مشاهده کوچک‌ترین تغییر، بتوانید آن را پیگیری کنید. این تغییرات قطع برای دخترتان نیز ملموس است و به راحتی می‌تواند آن را تشخیص دهد.

تغییرات پریود، مواردی مانند تغییر در رنگ و بافت خون، تغییر در میزان خونریزی، تغییر در سیکل پریود، نامنظم شدن پریود، تغییر در میزان دردهای کرامپ قاعدگی و تغییرات روحی است. همچنین، ممکن است که دختر شما ترشحات غیرطبیعی واژن را تجربه کند. تمام این موارد، تغییراتی هستند که باید به پزشک گزارش داده شوند.

آماده سازی تقویم پریود

برای آماده سازی تقویم پریود، تنها کافی است که یک تقویم ساده و کوچک را برای این‌کار مشخص کنید. شما موظف هستید که در این تقویم، تمام جزئیات مربوط به پریود خود را یادداشت کنید. از تاریخ شروع خونریزی گرفته تا تمام علائم PMS خود را بنویسید. حالا، می‌توانید هر سه ماه یک‌بار، این تقویم را به کمک آموزش بالاتر، بررسی کرده و تمام تغییرات را زیر نظر بگیرید. اگر تاریخ پریود شما جا به جا می‌شود یا پریود نامنظمی دارید، به کمک تقویم پریود، به راحتی می‌توانید آن را پیگیری کرده و به پزشک گزارش دهید. این تغییرات، بیشتر در قاعدگی دختران نوجوان دیده می‌شود و شما به عنوان مادر، باید در تنظیم عادت ماهانه او کمک کنید. در صورت نیاز، حتما او را پیش یک پزشک هم ببرید تا جزئیات و علائم خاص را بررسی کند.

نوشته‌های تازه