صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / مهار دردهای قاعدگی(کرامپ‌ها) + علائم و نشانه‌های PMS

احتمالا شما هم درباره PMS یا سندرم پیش از قاعدگی شنیده‌اید. این سندرم، مجموعه دردهای انقباضی با وسعت متفاوت در خانم‌ها است که معمولا یک هفته قبل از پریود خود را نشان می‌دهد و با نزدیک شدن به روزهای خونریزی، کاهش می‌یابد. وسعت این دردها در هر خانمی متفاوت است و ممکن است که یک فرد، درد بسیار شدید و دیگری دردی مداوم ولی آرامی داشته باشد. اگر دختر شما PMS شدیدی دارد و نمی‌تواند این درد را تحمل کند یا حتی تغییرات خلق و خوی شدیدی در این ایام برای او به وجود می‌آید، می‌توانید از روش‌های مهار دردهای قاعدگی که در این مقاله از تافته به آن می‌پردازیم، استفاده کنید.

مشهور ولی نه محبوب: پی ام اس (PMS)

پی ام اس (PMS) یا سندرم پیش از قاعدگی، ترکیبی از علائم دردناک و تغییر در خلق و خو است که معمولا یک هفته از قبل از پریود یا روزهای قبل از پریود خود را نشان می‌دهد. علائم پی ام اس شامل سردرد، دل درد، دردهای انقباضی (کرامپ) آکنه‌های صورت، نفخ، بدخلقی و… می‌شود. پی ام اس تنها در برخی از دختران و خانم‌ها دیده می‌شود و بسیاری دیگر، از دردهای مربوط به پی ام اس رنج نمی‌برند. همچنین، این دردها، تنها مربوط به قبل از پریود می‌شوند و با آغاز خونریزی، درد فروکش می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هر خانمی باید با آن آشنا باشد، راه‌هایی برای مهار دردهای قاعدگی یا همان پی ام اس است. از آن‌جایی که بسیاری از خانم‌ها دچار این دردها می‌شوند یا دختر آن‌ها، از این درد رنج می‌کشند، آشنایی با این روش‌ها بسیار اهمیت دارد.

علائم و نشانه‌های PMS

علائم و دردهای پریود و PMS در هر خانمی به شکل متفاوتی خودش را نشان می‌دهد. هر یک از این دردها، روش مهار متفاوتی دارد. همچنین، شما باید با علائم پریود و PMS خود آشنا باشید و آن‌ها را به مشکل دیگری بست ندهید.

جوش صورت و بدن

بیشتر دختران و خانم‌ها، یک هفته قبل از پریود خود با جوش‌های زیادی در قسمت چانه و فک خود مواجه می‌شوند. این جوش‌ها کاملا طبیعی هستند و در برخی دیگر از خانم‌ها، در قسمت‌های دیگر صورت و بدن به وجود می‌آیند. با رعایت رژیم غذایی و کاهش غذاهای چرب و فست‌فود، می‌توانید تعداد این جوش‌ها را کاهش دهید.

درد سینه و شکم

درد سینه و شکم، یکی از رایج‌ترین دردهای PMS و قاعدگی است که تنها با استراحت و گرم کردن بدن مهار می‌شود. معمولا دردهای شکمی که مربوط به زیر شکم، کمر و ران‌ها می‌شوند، از روزهای قبل از پریود آغاز شده و تا چند روز پس از خونریزی نیز ادامه دارند. میزان این درد نیز در هر دختری متفاوت است. حتی در برخی شرایط، درد به حدی زیاد می‌شود که در انجام کارهای روزمره نیز اختلال ایجاد می‌کند.

با شروع قاعدگی در هر خانمی، میزان ترشح استروژن افزایش پیدا می‌کند که رشد سلول‌های شیری در سینه‌ها را به دنبال دارد. به همین دلیل، بسیاری از خانم‌ها، قبل از پریود و در زمان خونریزی خود، درد در سینه‌های خود را حس می‌کنند.

تغییرات خلق و خو

تغییرات خلق و خو را بسیاری از خانم‌ها در ایام PMS خود تجربه می‌کنند که شامل عصبانیت، خستگی، افسردگی، استرس و… می‌شود.

نفخ شکم

نفخ شکم یکی دیگر از علائم پریود و PMS است. معمولا در روزهای پریود یا قبل از پریود، کمی احساس بزرگ شدن در ناحیه شکم خود را حس می‌کنید که دقیقا همان نفخ شکمی است. تغییرات مکرر در سطح هورمون‌های بدن باعث حفظ میزان زیادی آب و نمک در شکم می‌شود. حتی ممکن است که این موضوع، کمی وزن فرد را افزایش دهد که به مرور با نزدیک شدن به پایان روزهای پریود، به حالت عادی بازمی‌گردد.

اختلالات خواب، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و خستگی نیز از دیگر علائم PMS هستند که برای مهار دردهای قاعدگی آن، باید کمی استراحت کرده یا از داروهای مسکن استفاده کنید. البته، در شرایطی که این دردها شدت زیادی داشته باشد و به یک درد غیرقابل تحمل تبدیل شوند، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

دردهای قاعدگی را مهار کنید.

همان‌طور که اشاره کردیم، میزان دردهای قاعدگی در هر دختری متفاوت است. بسیاری دچار دردهای شدید و بسیار دردناک ناگهانی می‌شوند و بسیاری دیگر، دردهای مداومی دارند که در شکم و کمر آن‌ها پخش شده است. حتی در برخی از دختران نیز علائم دیگری مانند استفراغ، سرگیجه، اسهال، تهوع و… نیز دیده می‌شود.

اگر دختر شما از این دردهای قاعدگی رنج می‌برد، ترکیبی از این مراحل را برای مهار دردهای قاعدگی او انجام دهید تا دردها کاهش پیدا کند.

  • او را تشویق کنید که فعالیت‌های روزمره‌اش را انجام دهد و فعال باشد. کمی حرکات کششی و ورزش‌های سبک هم انجام دهد.
  • به دختران بگویید که در زمانی که دراز کشیده است، کمی شکمش را ماساژ دهد تا دردهای ماهیچه‌ای او تسکین پیدا کند.
  • او را به پیش یک پزشک متخصص ببرید و از او بخواهید که درمان‌هایی برای مهار دردهای قاعدگی او انجام دهد.
  • از دختران بخواهید که در یک وان آب گرم حاوی چند قطره استوخودوس، روغن مریم گلی کبیر یا رز بخوابد.
  • یک کیسه آب گرم یا گرم کن برقی در اختیار دختران قرار دهید و از او بخواهید که آن‌ها را روی شکم خودش قرار دهد.

مهار دردهای قاعدگی با تغذیه سالم

همان‌طور که می‌دانید، یکی از روش‌های بسیار ساده برای کاهش دردهای قاعدگی، تغییر در رژیم غذایی و جایگزین وعده‌های غذایی سالم با غذاهای ناسالم است. اگر دختر شما یا حتی خودتان، از دردهای قاعدگی یا PMS رنج می‌برید، حتما مواد غذایی زیر را در کنار غذاهای مصرف کنید.

شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از خوراکی‌های خوشمزه و مورد علاقه برای بسیاری از افراد است که باعث آزاد شدن ماهیچه‌ها و مهار دردهای قاعدگی می‌شود. در دوران PMS یا پریود خود، حتما کمی شکلات تلخ را در میان وعده‌های خود مصرف کنید.

دارچین

دارچین یک ماده مسکن برای درد است. این طعم دهنده خوشبو و خوش طعم، به کاهش انقباضات رحمی کمک کرده و مهار دردهای قاعدگی را انجام می‌دهید. در هنگام دردهای قاعدگی دختران، می‌توانید کمی چای دارچین برای او دم کنید تا آن را با کمی نبات یا شیرین کننده طبیعی بنوشد.

آب

خوردن آب به میزان لازم، در هر زمانی به بدن کمک کرده و فواید زیادی دارد. یکی از این فواید، کاهش درد و نفخ شکم است که در زمان قاعدگی دیده می‌شود. اگر آب، به خصوص آب ولرم به اندازه کافی مصرف کنید، با افزایش جریان خون، گرفتگی عضلات خود را آرام می‌کنید.

رازیانه

رازیانه یک مسکن دیگر برای دردهای قاعدگی است. این گیاه را می‌توانید، از سه روز قبل از پریود خود به اندازه دو بار مصرف کنید. از گیاه رازیانه، دمنوش آماده کنید یا آن را در چای بریزید. اگر دختران علاقه‌ای به خوردن این دمنوش ندارد، آن را به همراه کمی شیرین کننده مانند عسل و نبات به او بدهید.

زنجبیل

زنجبیل تقریبا در هر غذا، دمنوش و چای قابل استفاده است. این گیاه میزان ترشح هورمون‌های درد بدن را کم می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد. پس، مصرف زنجبیل را برای مهار دردهای قاعدگی جدی بگیرید.

اسیدهای چرب

مواد غذایی مانند ماهی، گردو، بادام و کنجد، دارای اسیدهای چرب هستند که برای تسکین درد پریود بسیار اهمیت دارند. حتما در زمان پریود یا PMS دختران، غذاهایی مانند ماهی درست کنید یا گردو و بادام ساده به عنوان میان وعده به او بدهید.

مراجعه به پزشک برای مهار دردهای قاعدگی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که بسیاری از مادران برای دردهای قاعدگی دختر خود دارند، مربوط به زمان مراجعه به پزشک می‌شود. دقیقا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟ تا زمانی که این دردها حالت طبیعی داشته باشند و هیچ اختلالی در انجام کارهای روزمره ایجاد نکنند، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. زمانی که تغییر ناگهانی در شدت درد دختر خود مشاهده کردید یا متوجه شده‌اید که دختران قادر به انجام کارهای ساده روزمره خود در آن ایام نیست، او را به نزد یک پزشک ببرید. پزشکان با تجویز دارو و آموزش روش‌های مهار دردهای قاعدگی، در این زمینه به شما و دختران کمک می‌کنند.

نوشته‌های تازه