صفحه اصلی / دوران بلوغ / صحبت‌های مادر دختری: بلوغ

صحبت در مورد بلوغ با دختران نوجوان، در اولین مرحله، مربوط به مادرشان می‌شود. صحبت‌های مادر دختری شامل صحبت درباره اولین پریود، بهداشتی قاعدگی، آشنایی با محصولات پریود مانند نوار بهداشتی، صحبت درباره تغییرات فیزیکی و رفتاری و… می‌شود. دختران نوجوان در این دوران به شدت پرخاشگر می‌شوند و اعتماد به نفس آنها از بین می‌رود. شما باید آنها را درک کنید و به این تغییرات رفتاری احترام بگذارید. باید بدانید که این تغییرات رفتاری دائمی نیستند. اگر با آنها به درستی رفتار کنید، به مرور زمان، تغییرات خوبی را می‌بینید.

صحبت در مورد بلوغ با دختران

دوران بلوغ، دوران بسیار سختی برای دختران نوجوان است. در این دوران، آنها احساسات زیادی را تجربه می‌کنند. معمولا صحبت کردن درباره این احساسات، برای آنها سخت است، خجالت می‌کشند و شرم دارند. در این شرایط، ترجیح آنها سکوت کردن و فاصله گرفتن از دیگران، به خصوص خانواده خودشان است. دختران نوجوان، سوالات زیادی درباره بلوغ و اولین پریود خود دارند و تمایل آنها برای پرسیدن این سوالات، خیلی زیاد است. پس، شما به عنوان مادر، وظیفه دارید که با او صحبت کنید. حتی اگر تمایلی برای صحبت کردن ندارد، باید نشان دهید که شرایط برای بیان سوالات او فراهم است و هیچ دلیلی برای شرمساری یا خجالت وجود ندارد.

صحبت در مورد بلوغ با دختران نوجوان خیلی سخت است. در بیشتر موارد، آنها دوری می‌کنند و علاقه‌ای نسبت به صحبت کردن از خود نشان نمی‌دهند. شما باید در این شرایط او را درک کنید و از این رفتارهای او، برداشتی شخصی نداشته باشید. چرا که نوجوانان، دائم در حال تغییر هستند و رفتارهای آنها، بدون هیچ دلیلی تغییر می‌کند. اگر این احساس راحتی و صمیمیت، به مرور زمان بین شما و دخترتان ایجاد شود، احتمال بیان احساسات از سوی او نیز بالا می‌رود و شما راحت‌تر می‌توانید صحبت در مورد بلوغ با دختران خود را آغاز کنید.

۳ روش برای افزایش احساس صمیمیت در رابطه مادر دختری

اگر پس از هر تلاش، موفق به ایجاد احساس صمیمیت در رابطه مادر دختری خود نمی‌شوید، بهتر است که از راهکارهای زیر کمک بگیرید. این راهکارها، به شما کمک می‌کند تا رابطه صمیمی‌تری با دخترتان داشته باشید و صحبت در مورد بلوغ با دختران را شروع کنید. دخترتان باید اطمینان داشته باشید که شما همیشه هستید و آمادگی شنیدن حرف‌های او را دارید.

  1. در گفتگوهای روزمره با دخترتان، خاطره‌هایی از زمان نوجوانی خود تعریف کنید. اجازه دهید تا او بداند که شما درک کاملی از شرایط او دارید. اگر بداند که شما هم در دوران نوجوانی روزهای سختی را سپری کردید، احساس راحتی و درک بیشتری را از سمت شما دریافت می‌کند. خاطره‌هایی از مشکلات دوران نوجوانی خود بگویید. خاطره‌هایی مانند داستان اولین پریودتان یا داستان‌هایی درباره تغییرات ظاهری و فیزیکی در بدنتان را بگویید.
  2. به جای ایراد گرفتن و تصحیح کارهای او، تمجیدهایتان را افزایش دهید. دخترتان باید متوجه شود که شما تغییراتش را دیده‌اید و حالا از او تمجید و تعریف می‌کنید. به عنوان مثال، بگویید که در مدرسه عملکرد خوبی دارد یا با دیگران، بسیار خوب رفتار می‌کند و روابط اجتماعی خوبی دارد. اگر دخترتان بداند که شما در مورد او خوب فکر می‌کنید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند و صحبت در مورد بلوغ با دختران نیز ساده‌تر می‌شود. چرا که در این شرایط، دخترتان، خودش صحبت درباره نقاط ضعفش را با شما آغاز می‌کند.
  3. اگر همچنان دختر شما هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن و برقراری رابطه صمیمی را با شما نشان نمی‌دهد، برای او نامه بنویسید. خیلی شفاف، در نامه خود بنویسید که همیشه در کنارش هستید و هر زمان که او بخواهد، می‌توانید به صحبت‌هایش گوش دهید. شاید این نامه، به او کمک کند تا احساساتش را با شما در میان بگذارد.

دلایل عدم علاقه دختران نوجوان به صحبت درباره بلوغ

بسیاری از دختران، بنا به دلایلی، هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن با مادرشان ندارند. این موضوع می‌تواند مربوط به یک تجربه شکست خورده در گذشته باشد یا هر دلیلی دیگری که باز هم صحبت کردن را برای آنها سخت می‌کند. در این شرایط، مهمترین کاری که یک مادر باید انجام دهد، تشویق کردن او برای صحبت با دیگر افراد خانواده است. شاید دختر شما، رابطه صمیمی‌تری با پدر یا خواهرش داشته باشد. پس، او را تشویق کنید تا با آنها صحبت کند. به او اطمینان دهید که صحبت کردن او با این افراد، اشتباه نیست و احساساتش جریحه دار نمی‌شود.

افراد نزدیک و مورد اعتماد، تنها افراد خانواده نیستند. دختر شما می‌تواند با معلم یا یک مشاور مورد اعتماد در مدرسه یا خارج از مدرسه صحبت کند. بسیاری از دختران نوجوان، در این دوران نیازمند مراجعه به مشاوره هستند. در صورت نیاز، حتما او را نزد یک مشاور قابل اعتماد ببرید تا با او صحبت کرده و گذر از دوران بلوغ را برای او راحت‌تر کند.

برقراری رابطه صمیمی‌تر با دختران نوجوان

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، برقراری رابطه صمیمی با دختران نوجوان اهمیت زیادی دارد. چرا که آنها در این دوران بسیار شکننده می‌شوند و نیاز دارند که در تصمیم‌گیری‌های خود با کسی مشورت کنند. پس، چه بهتر که این فرد قابل اعتماد برای مشورت گرفتن و صحبت کردن درباره مشکلات او، مادرشان باشد. شما باید برای برقراری این ارتباط و صمیمیت تلاش کنید. حتی موضوعاتی مربوط به پریود و بهداشتی جنسی، مسائلی است که شما به عنوان مادر باید به او آموزش داده و او را با این موضوعات آشنا کنید.

نوشته‌های تازه