بلوغ در هر فردی با تغییرات فیزیکی همراه است. به عنوان مثال، پسران در سن بلوغ با تغییر در صدای خود مواجه می‌شوند و در مقابل، دختران نیز تغییرات متفاوتی دارند. در این سن، دختران به دلیل تغییرات فیزیکی بلوغ، بسیار شوکه هستند و احساس می‌کنند که ظاهر بدی دارند. این احساسات و تجربه‌ها کاملا طبیعی است. هر دختری در این سن و سال این تجربه‌ها را داشته است ولی نحوه مواجه با آن و گذراندن این زمان، بسیار اهمیت دارد که باید توسط والدین به خصوص مادران مدیریت شود.

صحبت در مورد بلوغ با دختران نوجوان، در اولین مرحله، مربوط به مادرشان می‌شود. صحبت‌های مادر دختری شامل صحبت درباره اولین پریود، بهداشتی قاعدگی، آشنایی با محصولات پریود مانند نوار بهداشتی، صحبت درباره تغییرات فیزیکی و رفتاری و… می‌شود. دختران نوجوان در این دوران به شدت پرخاشگر می‌شوند و اعتماد به نفس آنها از بین می‌رود. شما باید آنها را درک کنید و به این تغییرات رفتاری احترام بگذارید. باید بدانید که این تغییرات رفتاری دائمی نیستند. اگر با آنها به درستی رفتار کنید، به مرور زمان، تغییرات خوبی را می‌بینید.

تغییرات فیزیکی بلوغ دختران

سن بلوغ معمولا از ۸ الی ۱۴ سالگی آغاز می‌شود و تا چند سال ادامه دارد و دوران بلوغ، دوران بسیار سختی برای دختران نوجوان است. در این دوران، آنها احساسات زیادی را تجربه می‌کنند. در این بازه سنی، دختران با تغییرات فیزیکی در بدن خود رو به رو می‌شوند که نشانه‌هایی از بلوغ است. این تغییرات در هر دختری متفاوت است و شدت و کمیت آن در هر فردی تغییر می‌کند. برخی از این تغییرات فیزیکی بلوغ در دختران، عبارت‌اند از:

  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • افزایش وزن
  • رویش موهای زائد زیربغل و اندام‌های خصوصی
  • آکنه روی صورت و بدن
  • چرب شدن موها و شوره سر
  • تعریق زیاد همراه با بوی بد

زمان بروز تغییرات فیزیکی بلوغ دختران

همان‌طور که اشاره کردیم، بلوغ در دختران بین ۸ سالگی تا ۱۴ سالگی رخ می‌دهد و معمولا بین ۱۸ ماه تا دو سال تغییراتش ادامه دارد. البته، این مدت زمان متغیر است و شاید در یک دختر، بلوغ طولانی‌تر باشد و در فردی دیگر خیلی سریع و کوتاه اتفاق بیفتد. برخی از تغییرات بلوغ مانند آکنه صورت یا بدن، افزایش وزن و تعریق شدید، از تغییراتی است که به احتمال تا چندین سال آثارش باقی می‌ماند و شما باید برای بهبود آن، داروهای خاصی مصرف کنید.

هر دختری با سرعت مخصوص به خودش بالغ می‌شود و این، موضوعی نیست که بتوان با دیگران مقایسه کرد. به دختر خود بگویید که اگر هنوز نشانه‌هایی از بلوغ در خودش نمی‌بیند، اتفاق بدی نیست. بگویید که زمان‌بندی بدن هر کسی با دیگری فرق دارد و ما باید این را بپذیریم که نمی‌توانیم دقیقا مانند دیگران به سن بلوغ و تغییرات فیزیکی بلوغ برسیم. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، عدم بروز تغییرات فیزیکی بلوغ تا پس از ۱۴ سالگی است. اگر هیچ یک از تغییرات فیزیکی بلوغ تا ۱۴ سالگی در دختر شما نمایان نشد، حتما باید او را به پیش یک پزشک ببرید و از عدم وجود مشکلات در بدن او مطمئن شوید.

صحبت در مورد بلوغ دختران

دختران نوجوان، سوالات زیادی درباره بلوغ و اولین پریود (قاعدگی) خود دارند و تمایل آنها برای پرسیدن این سوالات، خیلی زیاد است. معمولا صحبت کردن درباره این احساسات، برای آنها سخت است، خجالت می‌کشند و شرم دارند. در این شرایط، ترجیح آنها سکوت کردن و فاصله گرفتن از دیگران، به خصوص خانواده خودشان است.  مادران در این دوران وظایف مهم و اساسی دارند. شما به عنوان مادر یک دختری با سن بلوغ، باید برخی از آموزش‌ها را در زمینه رعایت بهداشت به او بدهید تا بتواند خیلی راحت‌تر با این تغییرات مواجه شود.

در بیشتر موارد، آنها دوری می‌کنند و علاقه‌ای نسبت به صحبت کردن از خود نشان نمی‌دهند. شما باید در این شرایط او را درک کنید و از این رفتارهای او، برداشتی شخصی نداشته باشید. چرا که نوجوانان، دائم در حال تغییر هستند و رفتارهای آنها، بدون هیچ دلیلی تغییر می‌کند. اگر این احساس راحتی و صمیمیت، به مرور زمان بین شما و دخترتان ایجاد شود، احتمال بیان احساسات از سوی او نیز بالا می‌رود و شما راحت‌تر می‌توانید صحبت در مورد بلوغ با دختران خود را آغاز کنید.

دلایل عدم علاقه دختران نوجوان به صحبت درباره بلوغ

معمولا دختران نوجوان پس از مواجه با تغییرات فیزیکی بلوغ، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و نسبت به بدن و ظاهر خود خجالت زده می‌شوند. بسیاری از دختران، بنا به دلایلی، هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن با مادرشان ندارند. این موضوع می‌تواند مربوط به یک تجربه شکست خورده در گذشته باشد یا هر دلیلی دیگری که باز هم صحبت کردن را برای آنها سخت می‌کند.

مادران در این شرایط نقش بسیار مهمی دارند، شما باید دائما با دختر خود صحبت کنید. از تغییرات فیزیکی دوران بلوغ خود به او بگویید. صحبت کنید و بگویید که همه دختران در این سن و سال، این تغییرات را تجربه می‌کنند و با آن مواجه می‌شوند. اگر نسبت به جوش‌ها یا افزایش وزنش مشکل دارد، به او راهکار دهید.

اگر نسبت به چرب شدن موهایش خجالت زده است، شما می‌توانید برای او یک شامپو مخصوص موهای چرب خریداری کنید. اگر نسبت به تعریق و بوی بد خجالت زده می‌شود، یک دئودرانت خوب برای او خریداری کنید و در اختیارش قرار دهید. به او بگویید که برای تمام این تغییرات، راهکارهایی وجود دارد و نباید برای چنین مسائلی خجالت بکشد یا ناراحت شود.

۳ روش برای افزایش احساس صمیمیت در رابطه مادر دختری

اگر پس از هر تلاش، موفق به ایجاد احساس صمیمیت در رابطه مادر دختری خود نمی‌شوید، بهتر است که از راهکارهای زیر کمک بگیرید. این راهکارها، به شما کمک می‌کند تا رابطه صمیمی‌تری با دخترتان داشته باشید و صحبت در مورد بلوغ با دختران را شروع کنید. دخترتان باید اطمینان داشته باشید که شما همیشه هستید و آمادگی شنیدن حرف‌های او را دارید.

  1. در گفتگوهای روزمره با دخترتان، خاطره‌هایی از زمان نوجوانی خود تعریف کنید. اجازه دهید تا او بداند که شما درک کاملی از شرایط او دارید. اگر بداند که شما هم در دوران نوجوانی روزهای سختی را سپری کردید، احساس راحتی و درک بیشتری را از سمت شما دریافت می‌کند. خاطره‌هایی از مشکلات دوران نوجوانی خود بگویید. خاطره‌هایی مانند داستان اولین پریودتان یا داستان‌هایی درباره تغییرات ظاهری و فیزیکی در بدنتان را بگویید.
  2. به جای ایراد گرفتن و تصحیح کارهای او، تمجیدهایتان را افزایش دهید. دخترتان باید متوجه شود که شما تغییراتش را دیده‌اید و حالا از او تمجید و تعریف می‌کنید. به عنوان مثال، بگویید که در مدرسه عملکرد خوبی دارد یا با دیگران، بسیار خوب رفتار می‌کند و روابط اجتماعی خوبی دارد. اگر دخترتان بداند که شما در مورد او خوب فکر می‌کنید، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند و صحبت در مورد بلوغ با دختران نیز ساده‌تر می‌شود. چرا که در این شرایط، دخترتان، خودش صحبت درباره نقاط ضعفش را با شما آغاز می‌کند.
  3. اگر همچنان دختر شما هیچ علاقه‌ای به صحبت کردن و برقراری رابطه صمیمی را با شما نشان نمی‌دهد، برای او نامه بنویسید. خیلی شفاف، در نامه خود بنویسید که همیشه در کنارش هستید و هر زمان که او بخواهد، می‌توانید به صحبت‌هایش گوش دهید. شاید این نامه، به او کمک کند تا احساساتش را با شما در میان بگذارد.

برقراری رابطه صمیمی‌تر با دختران نوجوان

همان‌طور که در این مطلب اشاره کردیم، دختران در این سن بسیار حساس می‌شوند و نسبت به بدن و ظاهر خود بدون اعتماد به نفس هستند، برقراری رابطه صمیمی با دختران نوجوان اهمیت زیادی دارد. شما باید برای برقراری این ارتباط و صمیمیت تلاش کنید و با کمی صحبت و ارائه راهکار، می‌توانید دوران بلوغ را برای دختر خود ساده‌تر کنید. لطفا در این دوران، این مقدار درباره تغییرات نظر منفی ندهید. اگر خودش نظر منفی دارد، به او بگویید که تغییرات کاملا طبیعی است و به زودی این تغییرات فیزیکی از بین می‌رود. حتی موضوعاتی مربوط به پریود و بهداشتی جنسی، مسائلی است که شما به عنوان مادر باید به او آموزش داده و او را با این موضوعات آشنا کنید.