صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / علائم و نشانه‌های اولین پریود (عادت ماهانه) و زمان شروع آن

پریود نشانه‌هایی دارد و به صورت ناگهانی رخ نمی‌دهد. در واقع، بدن شما از چند سال قبل از اولین پریود، آماده می‌شود و تغییراتی می‌کند. اگر این تغییرات انجام نشود، یعنی بدن شما هنور آمادگی اولین پریود را ندارد. با دنبال کردن برخی از نشانه‌های اولین پریود، می‌توانید زمان اولین عادت ماهانه خود را پیش‌بینی کنید. مهم‌ترین نکته این است که هر زمان برای پریود شدن آماده باشید و نوار بهداشتی، دستمال کاغذی و… را در کیف خود بگذارید.

اولین پریود (عادت ماهانه) و زمان شروع آن

ورود به سن بلوغ در دختران، یک‌سری تغییراتی را به دنبال دارد که نشان از ورود به بزرگسالی را می‌دهد. در واقع، بدن شما از دخترانگی به زنانگی تغییر می‌کند. شما می‌توانید با دنبال کردن این نشانه‌ها، برای اولین پریود خود آماده باشید. به طور معمول، نشانه‌های اولین پریود مربوط به ۱۱ تا ۱۴ سالگی می‌شود. در این واقع، در این سن و سال، بدن شما تغییر می‌کند. البته، نباید عجله کنید. شما از ۸ سالگی تا ۱۷ سالگی برای بلوغ خود زمان دارید.

نشانه‌های اولین پریود در هر دختری به یک شکل خودش را نشان نمی‌دهد. بلکه ممکن است با ترتیب به هم ریخته و زمانی متفاوت برای شما رخ دهد. به هر حال، شما برای آمادگی برای اولین پریود خود، باید نشانه‌ها را دنبال کرده و منتظر بمانید.

علائم و نشانه‌های اولین عادت ماهانه (پریود)

نشانه‌های اولین پریود تقریبا زیاد هستند و شما با دیدن تغییرات کوچک نیز می‌توانید به نزدیک شدن به اولین پریود پی ببرید. نشانه‌هایی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، در برخی از افراد کاملا به ترتیب رخ می‌دهد ولی در برخی دیگر، به این شکل نیست.

۱. افزایش سایز سینه‌ها

یکی از این نشانه‌ها که قبل از اولین پریود به وجود می‌آید، بزرگ شدن سایز سینه است. این نشانه، تقریبا اولین نشانه محسوب می‌شود. بزرگ شدن سینه‌ها به دلیل افزایش چربی، بافت و غدد شیردهی در نوک سینه است. پیشنهاد می‌شود که در این دوره که سینه شما در حال رشد است، حتما از سوتین‌های ورزشی و اسپرت استفاده کنید که فرم سینه‌های شما افتاده نشود. معمولا دوران رشد سینه‌ها ۴ سال است و بعد از گذشت این چهار سال، سینه‌های شما به رشد کامل می‌رسد. تقریبا ۱ الی ۳ سال بعد از شروع رشد سینه‌ها، پریو (عادت ماهانه) شما آغاز می‌شود.

۲. رشد موهای زائد

احتمالا قبل یا بعد از بزرگ شدن سینه‌ها خود، رشد موهای زائد در قسمت‌های جدیدی در بدن خود را مشاهده می‌کنید. این موها در ابتدا کاملا نازک و نرم هستند ولی به مرور زمان، تیره، زبر و فرفری می‌شوند. رشد موهای زائد از قسمت زیر شکم و ران‌ها آغاز می‌شود و در زیر بغل و اطراف نوک سینه نیز ادامه پیدا می‌کنند. رشد این موهای زائد، نشان از مشکلات هورمونی یا بیماری نیست، بلکه سلامت بدن شما در دوران بلوغ را نشان می‌دهد. حدودا ۱ الی ۲ سال بعد از رشد موهای زائد، اولین پریود برای شما اتفاق می‌افتد. رشد موهای زائد یکی از نشانه‌های اولین پریود (عادت ماهانه) است.

۳. ترشحات واژن

آغاز ترشحات واژن یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اولین عادت ماهانه است. در این دوران، شما ترشحات سفید یا زرد رنگی را در واژن خود مشاهده می‌کنید. از بابت این ترشحات نگران نباشید. این‌ها کاملا طبیعی هستند. بدن شما از طریق ساخت ترشحات، واژن را مرطوب نگه می‌دارد. این نشانه، در نزدیکی اولین پریود رخ می‌دهد. معمولا ۶ تا ۱۲ ماه پس از آغاز ترشحات واژن، اولین پریود شما آغاز می‌شود.

مشورت و راهنمایی درباره اولین پریود

علاوه بر دنبال کردن این نشانه‌ها و علائم، می‌توانید از مادر یا نزدیکان خود درباره نشانه‌های اولین عادت ماهانه (پریود) بپرسید. به عنوان مثال، از مادر خود بپرسید که اولین پریود او در چه سنی رخ داد. با توجه به این پاسخ این سوال، می‌توانید زمان دقیق اولین پریود خود را حدس بزنید. در هنگام صحبت با مادر خود، حتما درباره محصولات مناسب برای دوران پریود نیز بپرسید. از او بخواهید که تمام این موارد را به طور دقیق به شما توضیح دهد تا برای اولین پریود کاملا آماده باشید.

اگر درباره آغاز اولین پریود خود، به خوبی بدانید، می‌توانید برای آن برنامه ریزی کرده و آماده باشید. اغلب دختران نوجوان در آغاز پریودهای خود از پد یا نوار بهداشتی استفاده می‌کنند. حتما یک الی دو پد در کیف مدرسه خود داشته باشید تا در صورت وقوع ناگهانی، لوازم مورد نیاز همراه شما باشد.

نوشته‌های تازه