صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / راهکارهایی برای گفتگو و صحبت با مادران درباره اولین پریود!

صحبت با مادران درباره اولین پریود و آمادگی برای آن، یکی از مهم‌ترین اقدامات برای آشنایی بیشتر با بدن خودتان است. اگر در سنین نوجوانی هستید و آشنایی زیادی با پریود ندارید، خجالت را کنار بگذارید و با مادرتان درباره این موضوع صحبت کنید. او تجربیات بیشتری درباره اولین پریود دارد و کمک زیادی به شما می‌کند. در ادامه این مقاله، به برخی از نکات درباره علائم اولین پریود شما و راهکارهایی برای گفتگو با مادران، می‌پردازیم.

صحبت درباره اولین پریود شما

صحبت درباره پریود، مخصوصا اگر اولین پریود شما باشد، قطعا سخت و ترسناک به نظر می‌رسد. احتمالا، برای شروع صحبت‌های خود با مادرتان، خیلی خجالت‌زده می‌شوید یا نمی‌توانید احساسات و شرایط خود را به طور دقیق توصیف کنید. این اتفاق برای بسیاری از دختران نوجوان رخ می‌دهد. شاید اگر از مادر خودتان هم بپرسید، متوجه شوید که او هم در نوجوانی همین شرایط را سپری کرده است. نکته مهم در این شرایط، این است که ابتدا خودتان را آرام کنید. در گوشه ذهن خود، همیشه این موضوع را داشته باشید که مادرتان نیز مانند شما، روزی نوجوان بوده و این شرایط را تجربه کرده است. تنها تفاوت مادرتان با شما، این است که او تجربیات بیشتری در این زمینه دارد و در این سال‌ها، اطلاعات زیادی درباره پریود و بلوغ به دست آورده است.

از آن‌جایی که خجالت‌زدگی در هنگام صحبت درباره اولین پریود، یک امر طبیعی در بسیاری از نوجوانان است، ما در ادامه به یک راه حل بسیار خود برای آن می‌پردازیم. این راه حل، نوشتن درباره شرایط و احساسات است. اگر با صحبت کردن رو در رو مشکل دارید، تمام صحبت‌های خود را در یک برگه کوچک یادداشت کرده و آن را به مادرتان بدهید یا آن را سر راه او بگذارید تا خودش آن را پیدا کرده و مطالعه کند.

یادداشت درباره اولین پریود برای مادران

در ادامه، ما چندین مثال آماده کردیم که بهتر است از آنها استفاده کنید. متن مورد نظر خود را کپی کرده و در یک صفحه جداگانه Paste کنید. حتی امکان نوشتن این متن‌ها به صورت دست‌نویس هم وجود دارد. در نهایت، انتهای متن را امضا کرده و به مادرتان بدهید.

نامه رسمی 

سلام مادر عزیزم

احتمالا خودت هم منتظر چنین موقعیتی بودی که هر چه زودتر با من صحبت کنی. من حالا احساس می‌کنم که آماده هستم تا با یکدیگر در اولین پریودم صحبت کنیم. من در حال رشد هستم و تغییرات زیادی را در بدن خودم می‌بینیم. احتمالا در هنگام صحبت درباره این موضوع، کمی خجالت زده می‌شوم ولی باید این صحبت‌ها انجام شود. من اطلاعات مختلفی درباره اولین پریود دارم ولی هنوز از صحت این اطلاعات مطمئن نیستم. می‌توانیم به زودی با هم صحبت کنیم؟ من آماده هستم.

دوستت دارم، دخترت (نام خودتان)

یادداشت دوستانه 

سلام مادر عزیزم

خودت همیشه می‌گویی که ما می‌توانیم در مورد همه چیز حرف بزنیم، درسته؟ من الان احساس می‌کنم که زمان آن رسیده تا با یکدیگر درباره پریود شدن من صحبت کنیم. شما باید برخی از نکات بهداشتی مربوط به دوران پریود و آشنایی با محصولات پریود زنانه را به من بگویی. احتمالا بتوانیم در هنگام صحبت کردن، به کارهای دیگری هم برسیم. مثلا با یکدیگر ناهار بخوریم یا خرید کنیم. هر طور که شما بخواهی و فرصت داشته باشی، من آماده هستم.

دوستت دارم، دخترت (نام خودتان)

یادداشت کوچک و دلچسب 

مادر عزیزم، سلام

اولین پریود من شروع شده و الان باید با شما درباره‌اش صحبت کنم. لطفا هر چه سریع‌تر، بگذار تا با یکدیگر صحبت کنیم. می‌توانیم در مسیر فروشگاه یا هنگام خرید نوار بهداشتی، با هم صحبت کنیم تا من سوالاتم را به طور کامل از شما بپرسم.

دوستت دارم، دخترت (نام خودتان)

اولین پریود به چه معناست؟

اکثر دختران نوجوان، تقریبا ۲ سال پس از رشد سینه و مشاهده دیگر علائم بلوغ، اولین پریود خودشان را تجربه می‌کنند. اولین پریود شما، بسته به میزان جریان خون، می‌تواند کم یا زیاد باشد. برای بسیاری از نوجوانان، ابتدا با لکه بینی یا ترشحات قهوه‌ای رنگ آغاز شده و طی چند روز آینده، خونریزی بیشتر می‌شود. البته، در همه افراد، پریود ابتدا با لکه بینی آغاز نمی‌شود، بلکه بسیاری دیگر از افراد، از همان ابتدا، خونریزی دارند.

تقریبا، بیش از ۹۸ درصد دختران نوجوان، در سن ۱۵ سالگی اولین پریود خود را تجربه می‌کنند ولی به طور میانگین، شما باید از سن ۹ سالگی تا ۱۶ سالگی، آمادگی برای پریود را داشته باشید. اگر نسبت به علائم بلوغ، آشنایی کاملی داشته باشید، به راحتی می‌تواند اولین پریود خودتان یا دخترتان را پیش‌بینی کنید.

 علائم اولین پریود شما

همان‌طور که اشاره کردیم، اولین پریود شما همراه با علائمی رخ می‌دهد که به شما، امکان پیش‌بینی پریود را می‌دهد. با پیش‌بینی احتمالی زمان پریود، می‌توانید آمادگی بهتری برای مواجه شدن با این موضوع داشته باشید. برخی از این علائم، مربوط به علائم بلوغ می‌شوند که باید با آنها آشنایی داشته باشید. قبل از هر چیزی، باید مطمئن باشید که شما، به سن بلوغش رسیده باشید. پس از آن، علائم زیر را در خود بررسی کنید.

ترشحات واژن

ترشحات واژن یکی از مهم‌ترین علائم بلوغ و نزدیک شدن به اولین پریود شما است. این ترشحات، تقریبا ۶ ماه قبل از اولین پریود دیده می‌شود. ترشحات واژن به شکل ترشحاتی نازک یا ضخیم، به رنگ شفاف تا سفید یا مایل به سفید هستند که بافتی چسبنده دارند. معمولا در هنگام نزدیک شدن به پریود، رنگ این ترشحات، به قهوه‌ای می‌رسد یا لکه‌هایی از خون در آن دیده می‌شود. اگر نسبت به اولین پریود خود استرس دارید و با دیدن این علائم، استرس بیشتری پیدا می‌کنید، حتما درباره این موضوع با مادر خود صحبت کنید.

علائم فیزیکی بلوغ

برخی از علائم فیزیکی مربوط به بلوغ، دقیقا چند سال قبل از اولین پریود شما، ظاهر می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • رشد موهای زائد بدن (زیربغل و ناحیه تناسلی)
  • وجود جوش در بدن یا صورت
  • رشد سینه‌ها
  • تغییرات فیزیکی در فرم بدن (رشد استخوان‌ها)

معمولا این علائم ۲ سال قبل از اولین پریود، در بدن ظاهر می‌شوند. با وجود تمام این علائم، باز هم نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی نسبت به اولین پریود داشت. درباره این موضوع، حتما با مادر خود صحبت کنید. چرا که بخشی از پیش‌بینی زمان اولین پریود، مربوط به وراثت می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

علائم نزدیک شدن به اولین قاعدگی

زمانی که از علائم بلوغ و ترشحات واژن گذر می‌کنید، به علائم نزدیک شدن به قاعدگی می‌رسید. این علائم، در واقع به شما هشدار می‌دهند که به اولین پریود نزدیک می‌شوید. پس، به آنها توجه زیادی داشته باشید. معمولا، قبل از آغاز پریود یا در حین پریود، این علائم را مشاهده می‌کنید.

  • گرفتگی شکم، کمر و ران‌ها یا دل درد
  • نفخ
  • نوسانات خلقی
  • خستگی شدید
  • جوش و آکنه روی صورت و بدن
  • درد در سینه یا قفسه سینه

این علائم، در واقع همان علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) هستند که خانم‌ها نیز یک هفته قبل از پریود، آن را تجربه می‌کنند. این علائم، در بسیاری از دختران نوجوان دیده نمی‌شود و اولین پریود، خیلی ناگهانی رخ می‌دهد.

نکات مهم درباره قاعدگی

به طور کلی، قاعدگی در هر فردی با دیگر متفاوت است و نمی‌توان برای همه خانم‌ها، یک نسخه را توصیه کرد. بسیاری از خانم‌ها، پریودهای سبک و بدون درد دارند و برخی دیگر، پریودهای بسیار سنگین و دردناکی را تجربه می‌کنند. به طور کلی، پریود دارای یک سیکل ۲۱ الی ۳۵ روزه است که از اولین روز خونریزی تا اولین روز خونریزی بعدی محاسبه می‌شود. مدت زمان پریود یا خونریزی، به طور میانگین ۳ الی ۷ روز است.

از آن‌جایی که در خون پریود، مایع قاعدگی و دیواره‌های رحم وجود دارد، ممکن است کمی لخته‌های کوچک خون را در هنگام خونریزی ببینید. رنگ خون دوران قاعدگی نیز بین قرمز، صورتی و قهوه‌ای متغیر است. میزان خونریزی نیز، بین ۵ الی ۱۵ قاشق چای‌خوری است که باز هم در افراد مختلف، میزان آن تغییر می‌کند.

در دوران قاعدگی، باید به نکات بهداشتی و رعایت بهداشت نیز دقت کنید. چرا که در این دوران، شما مستعد عفونت‌های زنانه هستید. معمولا خانم‌ها در دوران پریود از نوار بهداشتی استفاده می‌کنند که روی لباس زیر چسبیده می‌شوند. تامپون و کاپ‌های قاعدگی نیز برای جذب خونریزی پریود مناسب هستند که حتما باید با راهنمایی مادر خود، از آنها استفاده کنید. تامپون و کاپ قاعدگی هیچ ضرر و آسیبی برای دختران نوجوان ندارد و انتخاب آنها، به راحتی و سلیقه خودتان بستگی دارد.

تغذیه مناسب دوران قاعدگی

زمانی که اولین پریود شما آغاز می‌شود، شما باید به تغذیه خود اهمیت ویژه‌ای قائل شوید. چرا که تغذیه، تاثیر مستقیمی روی میزان دردهای قاعدگی و خونریزی آن می‌گذارد. بهتر است که میوه، سبزیجات و غلات کامل بیشتری در این دوران مصرف کنید. مصرف نمک، غذاهای شور، شیرینیجات و شکر را کاهش دهید. این نکات را باید از ۷ الی ۱۰ روز قبل از پریود، رعایت کنید تا عادت ماهانه سبک‌تری داشته باشید.

مصرف کافئین در دوران پیش از قاعدگی یا قاعدگی، می‌تواند خونریزی را شدیدتر کرده، باعث تاخیر در پریود شود یا دردهای قاعدگی را افزایش دهد. پس، بهتر است که در مصرف کافئین دقت کرده یا آن را برای مدت زمان کوتاهی قطع کنید. شیر کم چرب، ماست کم چرب، پنیر و دیگر مواد غذایی حاوی کلسیم را مصرف کنید.

آمادگی برای اولین پریود

حالا که شما برای اولین پریود خود استرس دارید، بهتر است که آرامش خود را حفظ کرده و لوازم ضروری مربوط به پریود را در یک کیف، همیشه همراه خود داشته باشید. یک نوار بهداشتی، یک لباس زیر اضافه همراه با یک قرص مسکن، در کیف خود قرار دهید. در هنگام اولین پریود، از آنها استفاده کنید. پس از اولین پریود هم، تاریخ شروع و پایان آن را در یک تقویم یادداشت کنید تا امکان پیش‌بینی پریود بعدی را داشته باشید.

نوشته‌های تازه