صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / فنجان (کاپ) قاعدگی چیست؟ | معایب کاپ قاعدگی

کاپ قاعدگی یک فنجان سیلیکونی نرم است که برای جلوگیری از نشتی خونریزی در زمان پریود استفاده می‌شود. این محصول برای افرادی که به هر دلیلی دچار خونریزی شدید هستند، مناسب است. کاپ قاعدگی، ظرفیت بالایی برای جذب نشتی دارد.

کاپ قاعدگی چطور عمل می‌کند؟

کاپ قاعدگی دقیقا برعکس تامپون و نوار بهداشتی عمل می‌کند. در واقع، این محصول، به جای جذب ترشحات قاعدگی، آن را جمع آوری می‌کند.

استفاده صحیح از کاپ قاعدگی، مربوط به قبل از آغاز خونریزی می‌شود. شما باید فنجان قاعدگی را به خوبی تمیز و ضدعفونی کنید. حالا، آن را محکم تا کرده و مانند تامپون بدون اپلیکاتور، آن را وارد واژن کنید. اگر این مراحل را به طور صحیح انجام دهید، وجود کاپ قاعدگی را احساس نمی‌کنید و هیچ احساس دردی به شما نمی‌دهد. دقیقا مانند گذاشتن رینگ ضدبارداری یا دیاگرام است. کاپ در واژن باز می‌شود و به دیواره‌ها تکیه می‌دهد. با این کار، یک سد برای جلوگیری از نشت ترشحات پریود، شکل می‌گیرد. حالا، با شروع خونریزی، خون به داخل فنجان چکیده و در آنجا جمع آوری می‌شود.

برخی از کاپ‌های قاعدگی یک‌بار مصرف هستند و شما پس از هر بار استفاده، باید آن را دور بیندازید. اما بسیاری دیگر از کاپ‌ها، قابل استفاده برای مدت‌های طولانی‌تری هستند. برای استفاده از این کاپ‌ها، باید پس از هر بار تخلیه خون، آن را با آب و صابون بشویید. همچنین، پس از پایان هر پریود، آن را به کمک آب جوش استریل کرده و برای پریود بعدی آماده بگذارید. برای خارج کردن کاپ، تنها کافی است که پایه ان را به سمت پایین کشیده و سپس، بدنه کاپ را کمی فشار دهید.

معایب کاپ قاعدگی

این محصول برخی از ریسک‌ها را به وجود می‌آورد که شامل معایب آن می‌شوند.

تحریک واژن

نتیجه یک تحقیق در سال ۲۰۱۱، نشان داد که مصرف کنندگان کاپ قاعدگی در مقایسه با مصرف کنندگان تامپون، بیشتر دچار تحریک واژن می‌شوند. شاید در بارهای اول استفاده از این محصول، بروز تحریک واژن کاملا طبیعی باشد و به مرور زمان، رفع شود ولی برای جلوگیری از این اتفاق، باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. قبل از استفاده از کاپ، حتما دست‌های خود را به خوبی بشوید و کاپ را بعد از هر بار تخلیه، به خوبی تمیز کنید.

دشواری در یافتن سایز مناسب کاپ

کاپ‌های قاعدگی دارای سایز مختلفی هستند که بر اساس سن، میزان خونریزی و زایمان طبقه بندی شده‌اند. شما برای یافتن سایز مناسب خود، باید تمام این موارد را در نظر بگیرید. شاید پیدا کردن سایز مناسب برای خانم‌هایی که دچار افتادگی رحم هستند یا رحم آنها کج یا دهانه آن پایین است، سخت باشد. با آزمون و خطا می‌توانید سایز مناسب خود را پیدا کنید.

سخت بودن خروج کاپ از واژن

شاید وارد کردن کاپ برای شما راحت باشد؛ ولی با خارج کردن آن مشکل داشته باشید. برای این‌کار، باید در حالت نشسته یا خمیده، از عضلات کف لگن خود برای بیرون آوردن کاپ استفاده کنید. پایه کاپ را پیدا کرده و آن را بگیرید. حالا، بدنه را فشار دهید و آن را به آرامی خارج کنید. این کار را به طور انجام دهید که خون داخل کاپ، بیرون نریزد.

حتما کاپ را پس از خارج کردن، در سینک دستشویی بشوید و خشک کنید. حالا می‌توانید آن را مجددا در واژن قرار دهید و از آن استفاده کنید.

تداخل کاپ قاعدگی با IUD

برخی از متخصصان، استفاده همزمان از کاپ قاعدگی و IUD (دستگاه داخل رحمی) را توصیه نمی‌کنند. چرا که ممکن است، کاپ قاعدگی، نخ IUD را حرکت داده و آن را خارج کند. البته، طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۲، هیچ شاهدی برای این اتفاق موجود نیست و تنها یک حدس و گمان است. در کل، بهتر است که قبل از استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.

نوشته‌های تازه