صفحه اصلی / دوران بلوغ / بهترین زمان اولین مراجعه به متخصص زنان برای دختران

آیا شما اولین مراجعه خود به متخصص زنان را به یاد دارید؟ آیا خاطرتان هست در چه سنی و با چه هدفی به مطب پزشک زنان پا گذاشتید؟ حال به عنوان یک مادر برنامه‌ای برای مراجعه دختران به پزشک متخصص زنان دارید؟ به طور کلی اولین مراجعه به متخصص زنان برای دخترانی که به تازگی وارد دنیای زنانگی شده‌اند، کمی سخت و دلهره‌آور است. چه بسا بانوانی که در طول زندگی خود به تعداد انگشت شماری به متخصص زنان مراجعه می‌کنند. اما این موضوع برای سلامت بانوان چندان خوشایند نیست. زیرا بخش زیادی از سلامت زنان به مراجعه مرتب آن‌ها به پزشک زنان و انجام چکاپ‌های معمول و روتین وابسته است.

حال اگر قرار است خودتان یا دخترتان اولین مراجعه به متخصص زنان را داشته باشید با مطالعه این مقاله متوجه تمام ابهامات و استرس‌های بی‌مورد خود خواهید شد.

بهترین زمان برای اولین مراجعه به متخصص زنان

به طور کلی مراجعه به متخصص زنان جزو امور خوشایندی برای بانوان نیست. اما این ویزیت گاه و بی‌گاه برای سلامت بانوان لازم است. حال سوال این است که اولین مراجعه به متخصص زنان برای دختران جوان در چه سنی لازم و ضروری خواهد بود. برای این سوال پاسخ دقیقی وجود نداشته و زمان آن متناسب با شرایط تغییر خواهد کرد. اگر فرد دچار مشکل یا نگرانی خاصی نباشد، احتمالاً بهترین زمانی برای اولین مراجعه به متخصص زنان سن ۱۸ سالگی خواهد بود. ضمن اینکه در بسیاری از مواقعی که مشکلاتی مثل سوزش ادرار، دردهای قسمت تحتانی شکم و… در فرد وجود نداشته باشد، اولین مراجعه به پزشک زنان پس از اولین رابطه جنسی هم خالی از ایراد خواهد بود.

شما به عنوان یک مادر باید بدانید که دخترتان پس از پریود اول نیازی به مراجعه به پزشک زنان نخواهد داشت. اما هر کدام از موارد زیر می‌تواند دلیلی کافی برای ویزیت شدن توسط یک پزشک متخصص زنان باشد:

  • عبور از سن ۱۴ سالگی و نبود نشانه‌ها و تغییرات بلوغ
  • عبور از سن ۱۶ سالگی و پریود نشدن
  • دردهای شدید دوران پریود و دردهای لگنی
  • خونریزی‌های شدید و غیرطبیعی یا خونریزی بیشتر از ۷ روز در دوران قاعدگی
  • احساس خارش، سوزش، قرمزی، تورم، بوی بد، زخم یا ترشح در ناحیه واژن
  • پریودهای نامنظم با گذشت یک سال از اولین پریود
  • پریود نشدن در بازه‌های زمانی طولانی (اگر امکان حاملگی وجود نداشته باشد تا سه ماه می‌تواند صبر کند)
  • تکرر ادرار یا احساس سوزش هنگام ادرار
  • انجام گرفتن رابطه جنسی به صورت غیر توافقی
  • آسیب دیدن ناحیه لگن
  • ایجاد تغییراتی قابل لمس در نظم دوره‌های قاعدگی
  • انجام رابطه جنسی بدون محافظ و وجود احتمال حاملگی
  • احساس آمادگی برای رابطه جنسی و مشورت با پزشک برای جلوگیری از بارداری و داشتن عادات جنسی امن

نکات مهم در اولین مراجعه به متخصص زنان

حال که درباره بهترین زمان اولین مراجعه به متخصص زمان اطلاعات کافی کسب کردید، باید چند نکته مهم درباره این مراجعه را بدانید. احساس ترس یا اضطراب هنگام مراجعه به مطب پزشک زنان کاملاً طبیعی است. پس شما به عنوان یک مادر باید مثل یک دوست کنار دختران باشید و به او احساس اطمینان دهید. بهتر است که هنگام مراجعه به مطب او را همراهی کنید؛ اما با توجه به اخلاقیات متفاوت در افراد مختلف این تصمیم با شما خواهد بود. ضمن اینکه برخورد شما باید طوری باشد که دختران برای مراجعه‌های بعدی خود آمادگی کافی ویزیت شدن بدون همراه را داشته باشد.

نکته دیگر این است که اولین مراجعه به متخصص زنان در اکثر مواقع در حد یک صحبت و مکالمه کوتاه خواهد بود. معاینات و تجویزهای دیگر مثل واکسیناسیون و… در ملاقات‌های بعدی انجام می‌شود. حالا قرار است نکاتی که قبل از اولین مراجعه به متخصص زنان باید رعایت کرد را مورد بررسی قرار دهیم.

خود را برای ملاقات با پزشک آماده کنید!

قبل از مراجعه به متخصص زنان باید حتماً به حمام رفته و نظافت بدن را رعایت کنید. همچنین به هیچ عنوان از کرم، پودر، ژل، پماد و… در ناحیه واژن استفاده نکنید. حتماً لباس راحت بپوشید تا در صورت نیاز به معاینه اذیت نشوید. ضمن اینکه بهتر است لیستی از داروهای مصرفی، سابقه پزشکی و پرونده‌های پزشکی سابق خود به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به پزشک خود ارائه دهید.

هنگام ملاقات با پزشک احساس راحتی کنید!

اگر قرار باشد اولین مراجعه به متخصص زنان با موفقیت و بدون نگرانی انجام شود، باید با پزشک خود راحت باشید. سطح راحتی شما با پزشک می‌تواند کیفیت ملاقات را تعیین کند. پزشک متخصص باید درباره سابقه پزشکی، سابقه قاعدگی، جراحی‌هایی که در گذشته داشته‌اید، داروهای مصرفی، سابقه رابطه جنسی و… اطلاعات کافی داشته باشد. پس بهتر است احساس اضطراب و معذب بودن را کنار گذاشته و با صداقت کامل به سؤالات پزشکتان پاسخ دهید. همچنین حین معاینه نیز بهتر است به تخصص و مهارت پزشک خود اعتماد داشته و ترس و نگرانی را فراموش کنید.

سؤالات خود را بپرسید!

بسیاری از افراد به دلیل خجالتی بودن یا اضطرابی که حین اولین مراجعه به متخصص زنان دارند، سؤالات خود را در ذهن نگه می‌دارند. در صورتی که باید درباره تمام مشکلات، نگرانی‌ها و دردهای خود سوال بپرسید. مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی و مسائل مربوط به آن را با پزشک خود در میان بگذارید. پاسخ پزشک به سؤالات شما می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره بیماری‌های مقاربتی، بیماری‌های عفونی، رعایت بهداشت زنان، کنترل بارداری و… در اختیارتان قرار دهد.

دختران در چه سنی باید به پزشک زنان مراجعه کنند؟

یکی از باورهای غلطی که بین خانواده‌ها رایج شده این است که دختران قبل از ازدواج و رابطه جنسی نیازی به معاینه توسط پزشک متخصص زنان ندارند. در حالی که دختران جوان از سن ۱۳ سالگی بهتر است با هدف پیشگیری از بیماری‌های مختلف زنانه به دکتر متخصص مراجعه داشته باشند. در نهایت به یاد داشته باشید که مراجعه به پزشک زنان پس از اولین رابطه جنسی در بانوان امری واجب و ضروری است.

اگر دارای علائم زیر نیستید، می‌توانید چکاپ‌های خود را به صورت سالانه انجام دهید:

  • اگر به دوران یائسگی خود نزدیک هستید.
  • اگر خونریزی‌های بی‌ربط به دوران پریود دارید.
  • اگر دوره عادت ماهانه شما نامنظم است.
  • اگر باردار هستید یا احتمال بارداری دارید.
  • اگر باردار هستید و دچار خونریزی شده‌اید.
  • اگر مشکلات مربوط به ادرار دارید.
  • اگر دارای ترشحات غیرطبیعی واژن هستید.
  • اگر احساس سوزش و خارش شدید در ناحیه واژن هستید.
  • اگر تصمیم به بارداری گرفته‌اید.

زمان مناسب اولین مراجعه به متخصص زنان برای بانوان

اکثر بانوان به دلیل ترس از معاینه لگن از مراجعه به پزشک متخصص زنان پرهیز می‌کنند. اما این معاینه فقط از دور کمی دلهره‌آور است. اگر پزشک شما متخصص و ماهر باشد بدون هیچ درد و نگرانی معاینه انجام شده و شما اذیت نخواهید شد. معاینه لگن به پزشک کمک می‌کند تا اندام تناسلی را به طور کامل بررسی کرده و از سلامت آن مطمئن شود.

خوشبختانه آگاهی زنان امروز نسبت به اهمیت مراجعه به پزشک زنان و زایمان خیلی بیشتر شده است. طوری که اکثر بانوان جوان در اولین مراجعه به متخصص زنان برای دختران خود بسیار هوشیار عمل می‌کنند. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، این مراجعه بهتر است در سنین نوجوانی (۱۳ الی ۱۵ سالگی) انجام شود تا احتمال بیماری‌های عفونتی، مقاربتی و… به حداقل ممکن خواهد رسید.

نوشته‌های تازه