صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / سیکل پریودی نرمال (فاصله بین دو قاعدگی) چند روز است؟

عادت ماهیانه، پریود یا قاعدگی یک رخداد مهم در بدن هر خانمی است که نشان از سلامتی و آمادگی احتمالی برای بارداری را می‌دهد. تقریبا هر خانمی دارای یک سیکل پریودی نرمال است که هر ماه، این سیکل تکرار می‌شود و تغییرات خیلی کمی دارد. این همان حالت نرمال در بدن یک خانم است ولی در شرایطی خاص، سیکل پریود کاملا نامنظم می‌شود. یک سیکل خیلی طولانی و دیگری خیلی کوتاه می‌شود که این اتفاق به صورت ناگهانی، نیازمند پیگیری‌های جدی است. اگر قصد محاسبه سیکل پریودی نرمال خود را دارید یا می‌خواهید برای مشکلات پریود خود به پیش پزشک بروید، حتما شرایط زیر را مطالعه کنید.

سیکل قاعدگی | سیکل پریودی نرمال چند روز است؟

قاعدگی یا همان پریودهای ماهانه، در اثر ریختن و تخلیه شدن دیواره‌های رحم اتفاق می‌افتد. در سیکل قاعدگی، تغییراتی به صورت ماهانه در بدن خانم‌ها رخ می‌دهد که آنها را برای بارداری احتمالی آماده می‌کند. خون قاعدگی، ترکیباتی از خون، ترشحات واژن، مخاط دهانه رحم و بافت اندومتر رحم وجود است که رنگی قهوه‌ای مایل به قرمز دارد. گاهی دختران تصور می‌کنند که تیرگی رنگ خون پریود آنها، نشان از بیماری است ولی اشتباه نکنید، به طور کلی، رنگ خون پریود از رنگ خون تیره‌تر است.

برخی از خانم‌ها، در دوران قاعدگی خون با لخته مواجه می‌شوند که همان بافت اندومتر است که به صورت قطعاتی از بافت رحم همراه با خون از بدن خارج می‌شود. سیکل پریودی نرمال از چند دوره یا مرحله متوالی تشکیل می‌شود که شروع هر سیکل، با شروع پریود هر ماه مصادف است. سیکل پریود به طور میان ۲۸ روز است؛ ولی این عدد، بین ۲۱ تا ۳۵ روز در خانم‌ها تغییر می‌کند. مدت زمان خونریزی هم به صورت میانگین ۷ روز است ولی می‌تواند بین ۳ الی ۸ روز نیز در افراد مختلف، متغیر باشد. مقدار خون از دست رفته، در هر دوره خونریزی، بین ۲۰ الی ۶۰ میلی لیتر است.

احتمالا برای شما هم سوالی است که چرا برخی سیکل‌های کوتاه‌تر یا طولانی‌تری را از حد میانگین تجربه می‌کنند؟ چرا مدت زمان خونریزی و میزان خون از دست رفته در هر فرد متغیر است؟ این موارد به عوامل زیادی در بدن یک خانم بستگی دارد که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • مشکلات هورمونی
  • استرس
  • پولیپ رحم
  • مصرف داروهای هورمونی و جلوگیری از بارداری
  • تخمدان پلی کیستیک
  • فیبروم رحم

فاصله بین دو قاعدگی (پریود) چند روز است؟

فاصله بین دو قاعدگی، همان عدد سیکل پریودی نرمال شما است. یعنی اگر سیکل پریود شما ۳۰ روز است، شما بعد از ۳۰ روز از گذشت پریود قبلی خود، مجددا پریود می‌شوید. همانطور که اشاره کردیم، این عدد در افراد مختلف متفاوت است. به طور معمولا فاصله بین دو قاعدگی ۲۱ الی ۳۵ روز است؛ ولی این اعداد در دختران جوان از ۲۱ روز تا ۴۵ روز نیز تغییر می‌کند.

اگر به دنبال تشخیص و محاسبه سیکل پریود خود هستید، می‌توانید پریود چند ماه قبل خود را در یک تقویم یادداشت کنید. با این کار، علاوه بر محاسبه روزهای قاعدگی و تخمک گذاری خود، شروع دوره پریود بعدی خود را هم به دست می‌آورید. همچنین، با یادداشت تمام این اطلاعات، هر زمان که تغییر غیرطبیعی در سیکل پریودی نرمال خود مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. البته، مراجعه به پزشک نیز شرایطی دارد که در ادامه، به آنها می‌پردازیم.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

سیکل پریودی نرمال به طور معمول دامنه وسیعی دارد. به عنوان مثال، پریودهای غیرقابل پیش‌بینی، ناگهانی، طولانی مدت برای دختران نوجوان و خانم‌هایی که در دهه ۴۰ عمر خود قرار دارند، یک امر طبیعی است. در واقع، در این سنین و دوران، چنین تغییراتی در بدن صورت می‌گیرد که با توجه به آن شرایط، کاملا طبیعی است. همان‌طور که اشاره کردیم، سیکل پریودی نرمال دختران نوجوان، از ۲۱ روز تا ۴۵ روز متغیر است. پس اگر نوجوان هستید و سیکل پریود شما کمی طولانی است، اصلا نگران نباشید. حتی نوجوانان پریودهای نامنظم، بسیار کوتاه یا بسیار طولانی را تجربه می‌کنند.

همچنین، اگر در دهه ۴۰ عمر خود هستید و به دوران یائسگی نزدیک می‌شوید، باید انتظار طولانی شدن سیکل پریود خود را داشته باشید. چرا که برای شروع یائسگی، سیکل پریودی نرمال شما طولانی شده تا در نهایت، این سیکل پریود متوقف می‌شود.

با توجه به این نکات، اگر شما نوجوان نیستید و در دهه ۴۰ عمر خود قرار ندارید، باید به سیکل پریودی نرمال خود توجه بالایی داشته باشید. سیکل پریودی شما نباید کوتاه‌تر ۲۱ روز و بیش از ۳۵ روز باشد. چنین پیشامدی در سنین جوانی، معمولا نشان از یک بیماری و مشکل در بدن را دارد که حتما باید برای تشخیص آن به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر در این دوران با تغییرات میزان خونریزی مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. به عنوان مثال، خونریزی‌های شدید، بی نظمی در پریود و… که فعالیت‌های روزانه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین، اگر در ۳ سیکل پریود خود یا بیشتر، موارد زیر را مشاهده کردید، حتما آن را جدی گرفته و به پزشک بروید.

  • اگر تغییرات ناگهانی و شدیدی در پریود خود مشاهده کردید.
  • اگر خونریزی شما بیش از ۷ روز بود.
  • اگر در خونریزی خود لخته‌های بزرگی را به مدت ۲ ساعت یا بیشتر مشاهده کردید. (خونریزی شما به صورت لخته‌ای بود)

دیگر علائم مهم و قابل توجه در سیکل پریودی نرمال، عبارت‌اند از:

  • اگر در فاصله پریودهای خود دچار خونریزی شده‌اید.
  • اگر درد لگن شدیدی دارید که هیچ ربطی به پریود شما ندارد. در واقع، درد لگن شما طولانی مدت است و مربوط به زمان خونریزی نمی‌شود.
  • اگر ۱۵ سال یا بیشتر سن دارید ولی هنوز پریود نشده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در سیکل پریودی نرمال (چرخه قاعدگی نرمال)

همان‌طور که اشاره کردیم، سیکل پریودی نرمال کاملا دامنه وسیعی دارد و این سیکل می‌تواند در هر خانمی متفاوت باشد. به طور کلی، میانگین این سیکل بین ۲۱ الی ۳۵ روز است و در شرایطی خاص، این اعداد باز هم تغییر پیدا می‌کند. پس، اگر خیلی از بابت سیکل پریود خود نگرانی دارید، شرایط خاص که مربوط به سن است را در نظر بگیرید. در ادامه، به مدت سه ماه، پریودهای خود را ثبت کرده و تمام دوره‌های قاعدگی را هم یادداشت کنید. اگر متوجه نامنظمی در این سه ماه شدید یا تغییرات ناگهانی را مشاهده کردید، حالا می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و دلیل آن را از او بپرسید.

نوشته‌های تازه