صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / عوامل نامنظم شدن پریود

عوامل نامنظم شدن پریود (Period)، چیزهای زیادی است. از تغییر در سبک زندگی گرفته تا بیماری، می‌تواند باعث نامنظم شدن پریود شود. البته، در برخی از سنین و شرایط، این چنین موردی طبیعی است و نمی‌توان آن را نشانه‌ای از بیماری دانست ولی در مقابل، برخی دیگر از خونریزی‌های غیرطبیعی خطرناک هستند. تنها با مراجعه به پزشک می‌توانید دلیل اصلی نامنظم شدن عادت ماهانه خود را بفهمید.

چه عواملی موجب پریودی‌های نامنظم می‌شود؟

پریودهای نامنظم، در ابتدا می‌توانند دلایل سردرگمی در افراد باشند. زمانی که قاعدگی‌های نامنظم را تجربه می‌کنید، باید به مدت چند ماه، به تمام جزئیات آن دقت کرده و آن را یادداشت کنید. در نهایت، با این‌کار می‌توانید دلیلی برای آن پیدا کنید.

اگر با عادت ماهانه نامنظمی رو به رو هستید، به هیچ عنوان نگران و دلواپس نباشید. دلایل بسیاری برای بروز پریودهای نامنظم وجود دارد که باعث می‌شود، فرد به صورت کاملا ناگهانی دچار خونریزی غیرطبیعی شود. فراموش نکنید که بهترین راه در این شرایط، مراجعه به پزشک است. پس از انجام آزمایشات لازم، او برای درمان پریودهای نامنظم شما، درمانی را آغاز می‌کند.

آیا بی‌نظمی در دوره پریود امری طبیعی و عادی است؟

اگر در سال‌های اولیه قاعدگی خود قرار دارید، بی‌نظمی در آن کاملا طبیعی است. معمولا پس از اولین دوران پریود، چند سالی طول می‌کشد تا پریودها منظم شوند. پس، در این صورت جایی برای نگرانی وجود ندارد. در سنین بلوغ نیز پریودهای نامنظم کاملا طبیعی است. در واقع، یکی از عوامل نامنظم شدن عادت ماهانه، می‌تواند دوران بلوغ باشد که در آن دوران تغییرات هورمونی شدیدی رخ می‌دهد.

آیا از پریود شما سال‌ها می‌گذرد؟

زمانی که به سن ۳۵ سالگی نزدیک می‌شوید و از عادات ماهانه شما سال‌ها می‌گذرد، چرخه قاعدگی شما به مرور زمان کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود تا در سن حدودا ۵۰ سالگی، به طور کامل قطع می‌شود. این روند، یک روند طبیعی در بدن است که در طی آن، خانم‌ها در سنین ۵۰ سالگی، یائسگی را تجربه می‌کنند. کاملا طبیعی است که در این سنین، به موقع پریود نشوید یا میزان خونریزی شما کمتر یا بیشتر شود. این امر کاملا طبیعی است ولی اگر قصد دارید آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع پیدا کنید، حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

کلمه بی‌نظمی یا نامنظم شدن عادت ماهانه، یک معنای نسبی در هر خانمی دارد. در واقع، شما تنها کسی هستید که آگاهی کاملی نسبت به دوران قاعدگی خود دارید. شما باید به خوبی نسبت به پریود خود آگاه باشید. این آگاهی کامل به شما کمک می‌کند تا بی نظمی را تشخیص داده و سپس، برای درمان آن اقدام کنید.

دلایل خونریزی غیرطبیعی در پریود

عوامل نامنظم شدن عادت ماهانه، زیاد هستند و دلایل زیادی می‌توانند منجر به خونریزی‌های شدید و نامنظم شوند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما در این شرایط به پزشک مراجعه کنید تا ایشان اقدامات لازم را انجام دهد. معمولا پزشکان در ابتدای مسیر، شایع‌ترین مشکلات مربوط به سن شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. زمانی که مطمئن شوند که مشکل شما مربوط به این مشکلات شایع نیست، به سراغ دیگر بیماری‌ها و دلایل خونریزی غیرطبیعی می‌رود. برخی از علل شایع خونریزی غیرطبیعی و بی نظمی در دوران قاعدگی، عبارت‌اند از:

  • سقط جنین
  • استفاده از IUD برای جلوگیری از بارداری
  • وجود فیبروئید رحم که یک نوع تومور یا غده غیرسرطانی است.
  • وجود پولیپ
  • بیماری‌های مزمن مانند تیروئید یا آندومتریوز
  • وجود لخته خون

خونریزی‌های غیرطبیعی چیست؟

خونریزی‌های غیرطبیعی، خونریزی‌هایی هستند که خارج از سیکل پریود رخ می‌دهند و بی نظمی در سیکل پریود را به وجود می‌آورند. پریودهای نامنظم نیز پریودهایی هستند که سیکل بیش از ۳۰ الی ۳۵ روز دارند و هر ماه پس از چند روز تاخیر رخ می‌دهند. به طور کلی، با بررسی و یادداشت کردن پریودهای سه ماه اخیر خود، می‌توانید متوجه بی‌نظمی در پریود خود شوید. اگر پس از بررسی، متوجه شدید که پریود شما بی‌نظم است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اهمیت خونریزی‌های شدید و غیرطبیعی

معمولا زمانی که خونریزی‌های شدید یا غیرطبیعی را تجربه می‌کنید، بدن شما به شدت دچار ضعف و خستگی می‌شود. این اتفاق به خصوص در افرادی رخ می‌دهد که معمولا دچار خونریزی‌های شدیدی نمی‌شوند. پس، اگر خونریزی‌های شما کاملا نرمال است و به صورت ناگهانی، با لخته‌های خون در خونریزی خود رو به رو شده‌اید، حتما به آن توجه کنید. چرا که می‌تواند خطرناک باشد و سلامت شما را به خطر بیاندازد.

نوشته‌های تازه