صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / ۱۳ راه برای خلاصی از دردهای (کرامپ‌های) پریود

احتمالا شما هم دردهای قاعدگی را تجربه کرده‌اید. این دردها در هر خانمی متفاوت است. برخی درد شدید و مهارنشدنی را تجربه می‌کنند و برخی دیگر از خانم، با مصرف یک قرص مسکن آرام می‌شوند. اگر دردهای شدیدی را تجربه می‌کنید، حتما از راهکارهای خلاصی از درد پریود که در ادامه به آن می‌پردازیم، استفاده کنید. 

دردهای قاعدگی چیست؟

در سیکل پریودی، اتفاقاتی در بدن رخ می‌دهد که منجر به انقباضات رحم می‌شود. انقباضات رحم همان دردهای قاعدگی هستند که به نام کرامپ نیز شناخته می‌شوند. در طول سیکل پریود، رحم یک دیواره سلولی آماده سازی می‌کند تا برای بارداری آمادگی داشته باشد. در صورتی که بارداری انجام نشود، آن دیواره به بافت‌های سلولی و خون تبدیل شده و از راه واژن تخلیه می‌شود. تمام این فرایند، به همین سادگی انجام نمی‌شود و دردهایی را به همراه دارد. میزان و شدت دردهای قاعدگی در هر فردی تفاوت دارد ولی معمولا، این دردها در ناحیه کمر، زیر شکم و ران‌ها پخش می‌شود. بسیاری از خانم‌ها، تنها با مصرف یک مسکن، می‌توانند دردهای قاعدگی خود را تحمل کنند و بسیاری دیگر، اینقدر دردهای شدیدی دارند که تا چند روز حتما باید استراحت کنند. 

راه‌های خلاصی از درد پریود

همان‌طور که اشاره کردیم، هر فردی با راهکارهای مخصوص به خودش، می‌تواند درد پریودش را کاهش دهد. به عنوان مثال، یک خانم با مصرف قرص مسکن و دیگری با استفاده از کیسه آبگرم، درد را آرام می‌کند. در ادامه به ۱۳ راهکار برای خلاصی از درد پریود می‌پردازیم. 

  • آب بنوشید.

مصرف آب به خودی خود باعث کاهش دردهای قاعدگی نمی‌شود ولی همان‌طور که می‌دانید، در دوران پریود، شکم نفخ می‌کند و ما باید از مصرف تمام مواد غذایی نفاخ خودداری کنیم. مصرف آب در این شرایط، باعث کاهش نفخ شکم می‌شود و از این رو، دردهای کرامپ را نیز کاهش می‌دهد. اگر به نوشیدن آب علاقه ندارید، کمی نعنا و لیمو ترش به آن اضافه کنید تا به نوشیدن آن ترغیب شوید. از مصرف نمک بیش از حد و الکل در دوران قاعدگی خودداری کنید. این دو آب بدن را تخلیه می‌کنند. 

  • غذاهای ساده و سبک میل کنید.

غذاها و خوراکی‌هایی مانند دونات، چیپس و فست فود، چربی بالایی دارند و مناسب شما نیستند. شما باید در دوران قاعدگی، یک رژیم غذایی کم چرب و پرفیبر داشته باشید. به عنوان مثال، سبزیجات، میوه، آجیل، غلات کامل، عدس و لوبیا مصرف کنید. البته، در مصرف حبوبات نیز دقت کنید. چرا که بسیار نفاخ هستند و زیادی روی در آنها، نفخ شکم را بیشتر می‌کند. 

مواردی که حاوی ویتامین E، B1، B6، منیزیم، روی، اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، برای کاهش دردهای کرامپ قاعدگی بسیار مناسب‌اند. اگر دردهای شدیدی را در این دوران تجربه می‌کنید، حتما این مواد غذایی را در رژیم خود قرار دهید. 

  • مصرف کافئین را کاهش دهید.

کافئین یکی از مواد غذایی‌ای است که دردهای انقباضی پریود را بیشتر می‌کند. بهتر است که از یک هفته قبل از عادت ماهانه و زمان خونریزی، قهوه مصرف نکنید. قهوه حاوی کافئین زیادی است و دردهای شما را افزایش می‌دهد. نوشیدنی‌های دیگری مانند سودا، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و همچنین شکلات، حاوی کافئین هستند و نباید در دوران قاعدگی مصرف شوند. برای خلاصی از درد پریود، می‌توانید اسموتی‌های حاوی سبزیجات و دیتاکس واتر را جایگزین کنید. 

  • مسکن بخورید.

مسکن‌هایی مانند آسپرین، ناپروکسن سدیم و ایبوبروفن باعث کاهش دردهای کرامپ قاعدگی می‌شوند. حتما در دوران عادت ماهانه خود، چند نمونه از این مسکن‌ها را در کیف خود بگذارید تا در مواقع نیاز، یکی از آنها را مصرف کنید. ناپروکسن و ایبوپروفن برای مواقعی که خونریزی شدیدی دارید هم به کار می‌آیند و خونریزی را خفیف می‌کنند. 

  • محل درد را گرم نگه دارید.

گرما یکی از راه‌های خلاصی از درد پریود است. حتی اگر امکان استفاده از کیسه آبگرم را ندارید، می‌توانید از پدهای گرمایی و پوشش حرارتی قابل شارژ بی‌سیم استفاده کنید. همه این موارد در داروخانه‌ها موجود هستند و به راحتی می‌توانید آنها را خریداری کنید. اگر که زیر شکم یا کمر شما درد می‌کند، حتما منبع گرما را روی محل درد قرار دهید تا به آرامی، درد کاهش پیدا کند. 

  • ورزش کنید.

به طور کلی، شواهدی مبنی بر این که ورزش و فعالیت‌های بدنی روی درد پریود تاثیر می‌گذارد، وجود ندارد ولی بسیاری از خانم‌ها، معتقدند که هر فعالیتی که باعث تعریق شود، عضلات را آرام می‌کند. ورزش باعث ترشح اندورفین می‌شود که باعث ایجاد خوب در افراد می‌شود. پس، بهتر است که در دوران قاعدگی، ورزش‌های سبکی مانند پیاده‌روی یا شنا انجام دهید. 

  • محل درد را ماساژ دهید.

اگر به مدت ۵ دقیقه در روز، شکم یا محل درد را ماساژ دهید، گردش خون افزایش پیدا کرده و کشیدگی عضلات از بین می‌رود. پیشنهاد می‌شود که حتما ماساژ را از چند روز قبل از پریود آغاز کنید. از کرم‌هایی حاوی استوخدوس، مریم گلی و روغن‌های مرزنجوش برای ماساژ استفاده کنید. در این صورت، دردهای قاعدگی شما برای دوره‌های بعدی نیز کمتر می‌شود. در واقع، این ترکیبات، ترکیبات خفیف کننده درد و مسکن هستند. 

  • داروهای گیاهی مصرف کنید.

کوهوش سیاه، گیاه پنج انگشت و زردچوبه مناسب برای کاهش درد هستند. روغن گل پامچال نیز مناسب برای خانم‌هایی است که دردهای شدید قاعدگی را تجربه می‌کنند. البته، از آن‌جایی که هیچ شواهد علمی برای مصرف این داروهای گیاهی وجود ندارد، بهتر است که قبل از مصرف آنها، از پزشک خود مشورت بگیرید. چرا که ممکن است برخی از این گیاهان، درد پریود را کاهش داده ولی اختلالاتی در سیستم بدن ایجاد کنند یا اثر داروهایی خاص مانند داروهای جلوگیری از بارداری را از بین ببرند. 

  • طب سوزنی انجام دهید.

طب سوزنی یکی از روش‌های کاهش درد و خلاصی از درد عادت ماهانه است. اگر به یک فرد متخصص مراجعه کنید، او می‌توانید با لمس نقاط دقیق و درستی، گردش خون را در بدن افزایش داده و درد را کاهش دهد. به عنوان مثال، نقاطی کلیدی در شکم، پشت و پاها وجود دارد که لمس آن گردش خون را افزایش می‌دهد و باعث ترشح اندروفین که به تسکین درد کمک می‌کند، می‌شود. همچنین، در قسمت گوشتی بین انگشت شست و اشاره، نقطه‌ای وجود دارد که لمس آن درد را کاهش می‌دهد. 

  •  بدن را در موقعیتی خاص قرار دهید. 

ورزش‌هایی که عضلات شکمی را درگیر می‌کنند، به خلاصی از درد پریود کمک می‌کنند. به پشت بخوابید و زانوهای خود را خم کنید، حالا با چند نفس عمیق شروع کنید. برخی از حرکت‌های ورزش یوگا، مانند حرکت Bound Angel، حرکت پل و حرکت نشستن صحیح باعث کاهش دردهای قاعدگی می‌شوند. بسیاری از متخصصان، انجام این ورزش‌ها را در دوران قاعدگی پیشنهاد می‌کنند. 

  •  خواب کامل داشته باشید.

معمولا زمانی که درد زیادی دارید، نمی‌توانید به راحتی استراحت کرده و بخوابید. پس، بهتر است که قبل از خواب، یک مسکن بخورید، تلفن همراه خود را از تخت خود دور کنید و حالا آرام آرام بخوابید. پیشنهاد می‌شود که در دوران قاعدگی، مدت زمان خواب وسط روز خود را کاهش دهید تا شب راحت‌تر بخوابید. همچنین، می‌توانید برای خواب راحت‌تر، چند ورزش ساده و کششی قبل از خواب انجام دهید. 

  •  دوش آبگرم انجام دهید.

همان‌طور که اشاره کردیم، گرما به کاهش درد و خلاصی از درد عادت ماهانه کمک می‌کند. پس، دوش آبگرم را نیز در این دوران جدی بگیرید. نیازی نیست که سریعا از حمام خارج شوید. اگر آب به اندازه کافی گرم است، خود را در حمام سرگرم کنید تا کمی بدن درد شما از طریق آب گرم دفع شود. 

  •  با پزشکتان صحبت کنید.

در بسیاری از موارد، ممکن است که شما با انجام این راهکارها هیچ نتیجه‌ای نگیرید. ایرادی ندارد. در این شرایط، شما حتما باید به پزشک مراجعه کنید و با او نسبت به دردهای خود صحبت کنید. درد خود را به طور کامل توصیف کنید و تمام راهکارهایی که برای کاهش درد انجام داده‌اید را هم بگویید. در این صورت، او از روش‌های درمان خاص برای خلاصی از درد پریود شما استفاده می‌کند. 

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

دقیقا زمانی که راهکارهای زیادی را برای مهار دردهای قاعدگی انجام داده‌اید ولی هیچ نتیجه‌ای نگرفتید. در این شرایط باید به پزشک مراجعه کنید. چرا که معمولا این دردهای کاهش پیدا نکردنی، منشا بیماری دارند و باید از طریق انجام آزمایشات مختلف، تشخیص داده شوند. 

نوشته‌های تازه