داشتن استرس در سفر امری طبیعی است، اما گاهی اوقات میزان آن بسیار زیاد می‌شود. در مقالات گذشته تافته به این نکته اشاره کرده بودیم که استرس بیش از اندازه منجر به آسیب‌رسانی به بدن و کلی مشکلات دیگر می‌شود. بنابراین خوب است با رعایت برخی نکات، میزان استرس را در سفر کاهش دهیم. در این مطلب چند دستورالعمل فوق‌العاده را برای کنترل استرس سفر مشاهده خواهید کرد.

۱- پروازتان را از قبل رزرو کنید!

فراموش نکنید هر چه برنامه‌ریزی کامل و جامع‌تری برای سفر داشته باشید، استرستان نیز کاهش پیدا خواهد کرد. یکی از نمونه‌های آن رزرو بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس است. به این خاطر که لیست پروازها در تعطیلات معمولا به سرعت پر می‌شوند، باید از قبل به صورت اینترنتی یا حضوری مراحل رزرو را انجام داده باشید. اگر مسیر هوایی شما طولانی است، پروازی بدون توقف از این نظر که استرسی به وجود نمی‌آورد، برای افراد بهتر خواهد بود.

همچنین بعضی افراد وقتی با جمعیت زیادی روبه‌رو می‌شوند، استرس گرفته و در کنترل آن ناکام هستند. بنابراین آن‌ها باید زمانی را برای سفر به شهر یا کشور مقصد برگزینند که توریست‌های زیادی در همان روزها به آن جا نرفته باشند. مثلا تعطیلات کریسمس، جشن شکرگزاری و اعیاد و رویدادهای دیگر در کشورهای مسیحی همواره شلوغ هستند و این احتمالا به ضرر چنین مسافرانی باشد.

۲- به وقت خود بها دهید!

تصور کنید در آخرین لحظات به فرودگاه، ترمینال یا راه‌آهن رسیده و مجبور به دویدن به این سو و آن سو هستید. قطعا در این شرایط کنترل استرس سفر برایتان دشوار می‌شود. ضمنا ممکن است از پرواز یا انواع دیگر سفر جا بمانید که این ضرر مالی نسبتا زیادی به شما وارد خواهد کرد. پس با برنامه‌ریزی اصولی می‌توانید حتی یک الی دو ساعت قبل از حرکت وسیله نقلیه در مکان خواسته شده حاضر باشید. پیشنهاد ما این است حتی چمدان خود را چند روز قبل از حرکت شروع به مرتب کردن کنید تا در ساعات پایانی همه چیز برایتان مهیا باشد.

۳- به دنیای تکنولوژی در سفر سلام کنید!

قبل از سفر حتما تعداد زیادی برنامه کاربردی و جذاب یا بازی‌های مهیج در گوشی، لپ تاپ یا تبلت خود دانلود و نصب کنید تا در حین سفر جدا از سرگرم بودن، به کنترل استرس سفر پرداخته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد انجام بازی‌ها یا سرگرم بودن بنا به هر شرایطی با استرس مقابله می‌کند. اگر کودکی را با خود به سفر می‌برید، حتما بازی‌ها و انیمیشن‌های سرگرم‌ کننده را در دسترسش قرار دهید تا استرسی بابت حرکت وسیله نقلیه نداشته باشد. سایر نکات در این باره را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • داشتن هدفون برای خودتان یا کودکان، هیجان تماشای کارتون یا بازی کردن را به مراتب افزایش می‌دهد.
  • از شارژ شدن کامل دستگاه‌های هوشمند خود پیش از سفر به صورت کامل اطمینان حاصل کنید.
  • داشتن پاوربانک باعث استفاده مجدد از گوشی یا تبلت در صورت اتمام شارژ می‌شود. بنابراین آن را نیز تا جای ممکن به همراه داشته باشید.

۴- سفری سبک داشته باشید!

با این که بارها در هنگام ورود تحویل مسئولین داده شده و دیگر نیازی به حمل بیشتر آن‌ها ندارید، اما حمل آن از منزل و از هواپیما به هتل یا هر مقصد دیگری در صورت سنگین بودن، واقعا عذاب‌آور می‌شود. از آوردن وسایل سنگین و بیهوده که احتمال می‌دهید استفاده خاصی از آن‌ها در سفر نخواهید داشت، خودداری کنید تا یکی دیگر از مراحل کنترل استرس سفر را طی کرده باشید.

ضمنا مسافران زیادی نگران خراب شدن وسایل خود هستند؛ چرا که بعضا وسایل شکستنی یا حساس را با خود حمل می‌کنند. در درجه اول باید گفت تا جای ممکن آن‌ها را با خود نیاورید. در صورتی که چاره‌ای ندارید، امکان بیمه کردن وسایل خود را خواهید داشت. تنها با پرداخت مبلغی ناچیز می‌توانید بار خود را بیمه کنید. این یعنی اگر اتفاقی برایشان در مسیر رخ دهد، آن شرکت بیمه هزینه لازم را پرداخت خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی ۱۳ راهکار برای کنترل استرس

۵- آمادگی ورود به بخش امنیت را داشته باشید!

بخش امنیت فرودگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین قسمت‌هایی است که ملزم به عبور از آن هستید. بسیاری از افراد بی دلیل و بدون این که جرم خاصی را مرتکب شده باشند، به خاطر عبور از اینم گیت‌ها استرس می‌گیرند. پول خرد، کلید، کمربند، تلفن همراه، انواع جواهرات و موارد این چنینی را داخل یک ساک که با خود به همراه می‌برید، قرار داده تا به راحتی از این بخش رد شوید.

اگر بچه دارید، امکان رد شدن از لاین خانواده را خواهید داشت. در مورد چگونه رد شدن و کنترل استرس سفر در این قسمت حتما با فرزند خود صحبت کنید. اسباب بازی‌‍‌ها از جمله وسایلی است که مسئولین حتما به بازرسی آن‌ها می‌پردازند. بنابراین آگاهی فرزندان از این اتفاق به کار شما هم سرعت خواهد بخشید.

۶- به حد کافی غذا بخورید!

معده خالی علاوه بر این که مسافران را بدخلق می‌کند، استرس زیادی را به آن‌ها می‌دهد. البته در سوی دیگر پرخوری هم برای سفر هرگز مناسب نیست. از خوردن غذا به اندازه کافی پیش از سفر اطمینان حاصل کنید. به خاطر مصرف غذاهای ناسالم به ویژه توسط کودکان، حتما حواستان به این نکته قبل از مسافرت باشد. امکان بردن غذاهایی مانند اسنک‌های غیر چسبنده و خوراکی‌های پروتئینی به همراه فیبر برای کودکان داخل هواپیما، قطار و اتوبوس وجود دارد.

۷- آمادگی تاخیر را داشته باشید!

باید با این موضوع کنار بیایید با وجود هر گونه برنامه‌ریزی و تمهیدات در نظر گرفته شده توسط شما، احتمال تاخیر خودتان یا پروازها وجود دارد و نباید استرسی از این بابت به خودتان وارد کنید. این به شما کمک می‌کند بهتر از مسیرتان لذت برده و گرفتار چالش‌های جدید نشوید. کودکان ناخودآگاه درگیر این موضوع می‌شوند و کنترل استرس سفر برایشان چالش‌برانگیز است.

سن برخی از آن‌ها به طبع کم بوده و نمی‌توان توضیحاتی بابت تاخیر ساعت حرکت ارائه کرد. پس حتما وسایلی مانند لباس اضافه و اسباب بازی‌های کوچک برای غافلگیر و خوشحال کردن آن‌ها داشته باشید تا این موضوع را تا حد زیادی به دست فراموشی بسپارند. بعد از آن پرواز با کمی صبر و حوصله آغاز خواهد شد.

۸- از سلامتی‌تان مطمئن شوید!

سفر در هر شرایطی به خصوص پاییز و زمستان مشکلاتی مانند سرماخوردگی را روی دوش مسافران گذاشته و آن‌ها را حتی از قبل نگران می‌کند. اگر آن‌ها حین سفر به جای تفریح و سرگرمی به دنبال مراجعه به پزشک و استفاده از دارو باشند، قطعا استرس زیادی را متحمل می‌شوند. از جمله راهکارهای مهم، بردن لباس‌های گرم، تزریق واکسن آنفولانزا، ژل شست و شوی دست و همچنین داروهای لازم برای پیشگیری از سرماخوردگی را می‌توان نام برد.

۹- دیگران هم استرس دارند!

شاید تا به حال در زمان سفر چنین فکر کرده باشید که تنها خودتان برای رسیدن به مقصد یا هزاران دلیل دیگر استرس دارید، اما اصلا این طور نیست. مسافرت در تعطیلات یا روزها دیگر آن قدر چالش و استرس دارد که مطمئنا اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین چنین اتفاقی را به دید مثبت نگاه کرده تا بچه‌ها نیز از شما الگو بگیرند. با آوردن اسباب بازی، کتاب و دیگر وسایل مورد علاقه کودکان می‌توانید استرس را از آن‌ها به دور کنید.

بیشتر بدانید: ۹ روش برای کاهش استرس و اضطراب با تغییر سبک زندگی

راهنمای سفر با خودروی شخصی

جدا از وسایل عمومی، درصد بسیار زیادی از مردم این روزها با خودروی شخصی سفر می‌کنند و می‌خواهند در آن راحت‌تر باشند. شاید مسیر برایتان حسابی طولانی و خسته کننده باشد. پس با خلاقیتتان می‌توانید سفری جذاب را برای خود و دیگران رقم بزنید. برخی از نکات کنترل استرس سفر با خودروی شخصی را در ادامه می‌بینید:

  • در میان راه به میزان خستگی خود و درازای جاده حتما توقف و استراحت کافی داشته و پای خود را کمی دراز کنید. این باعث بازگشت تمرکز به شما برای ادامه مسیر می‌شود.
  • به همراه بردن آب و غذای کافی برای راه بسیار ضروری است.
  • قبل از سفر مسائلی مانند ترمز، باتری، آب و لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید. اگر اطلاعات کافی در این باره ندارید، حتما نزد مکانیکی ماهر بروید.
  • همچنین جعبه‌‌ای شامل یخ زدا، کمک‌های اولیه، چراغ قوه، پتو، چراغ، سیم‌های استارت زنی و موارد این چنینی را در صندوق قرار دهید تا در صورت لزوم از آن‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

تصور این که دیگران هم مانند شما از سفرشان استرس دارند، قطعا از نگرانی‌های شما می‌کاهد. همچنین به یاد داشته باشید با انجام نکات گفته شده پیرامون کنترل استرس سفر در این مطلب، قادر به کم کردن آن هستید و شاید به صورت کامل از بین نرود. استرس به مقدار خیلی کم برای بدن هیچ ضرری ندارد و نباید آن چنان روی این موضوع مانور دهید.

گذاشتن یک نظر