صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / خواص دمنوش بابونه در دوران قاعدگی (پریود)

همان‌طور که می‌دانید، دمنوش‌های گیاهی برای درمان بیماری‌های مختلف، کاربرد زیادی دارند. حتی در زمان سرماخوردگی نیز، پزشکان توصیه می‌کنند که در کنار مصرف دارو، دمنوش‌های گیاهی نیز بنوشید تا روند درمان شما سریع‌تر شود. دمنوش بابونه نیز یکی از همین دمنوش‌های گیاهی است که خواص فراوانی دارد. خواص دمنوش بابونه برای پریود، مربوط به کاهش دردهای عضلانی این دوران می‌شود.

خواص دمنوش بابونه در دوران قاعدگی

قطعا شما هم یک جعبه کمک‌های اولیه در گوشه‌ای از خانه خود دارید که در آن، بسیاری از داروهای مسکن، آسپرین، چسب زخم، آنتی اسیدها و… را نگهداری می‌کنید. حتما چای بابونه یا گیاه بابونه را نیز به این جعبه کمک‌های اولیه اضافه کنید. از سال‌های گذشته و تقریبا هزاران سال پیش، دمنوش‌های گیاهی به عنوان یک روش درمان طبیعی در شرایط مختلف استفاده می‌شدند. دمنوش‌هایی که خواص ضدالتهابی دارند، برای تسکین اعصاب استفاده می‌شدند. در حال حاضر نیز، ما باید از این خواص در جهات سلامت و درمان خود استفاده کنید. یکی از خواص دمنوش بابونه برای پریود و دردهای آن است.

تحقیقات در این زمینه نشان داده که بسیاری از دمنوش‌های گیاهی، خواص دارویی دارند و می‌توانند جایگزین داروها شوند. بر اساس تحقیقی که در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، دمنوش بابونه حاوی ترکیباتی است که توانایی از بین بردن عفونت ناشی از سرماخوردگی را دارد و به تسکین دردهای دوران عادت ماهانه کمک می‌کند.

تحقیقات انجام شده درباره خواص دمنوش بابونه

در زمینه ارزش دارویی برخی از محصولات طبیعی و گیاهی، تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می‌دهد، چقدر این گیاهان ارزشمند هستند و می‌توانند به سلامت ما کمک کنند. یکی از آزمایش‌هایی که روی دمنوش بابونه انجام شده که خواص آن را نشان می‌دهد، به شرح زیر است.

در این آزمایش، ۱۴ داوطلب، ۵ فنجان دمنوش بابونه را به مدت ۲ هفته در روز نوشیدند. در طی این آزمایش، در سه مرحله از این داوطلبان، نمونه ادرار گرفته شد. یک‌بار قبل از شروع نوشیدن دمنوش بابونه، یک‌بار در دوران مصرف دمنوش بابونه و یکبار هم ۲ هفته پس از قطع مصرف دمنوش بابونه این نمونه ادرار گرفته شد. در نمونه‌های این داوطلبان، دو ترکیب عمده به نام هیپورات (Hippurate) و گلایسین (Glycine) مشاهده شد. حال، این دو ماده چیستند؟

  • هیپورات: محصول تجزیه فلاونوئیدهای موجود در دمنوش بابونه است که به فعالیت‌های آنتی باکتریال مربوط می‌شود. میزان بالای هیپورات در نمونه ادرار، نشان از خاصیت ضد میکروبی دمنوش بابونه را می‌دهد.
  • گلایسین: یک ماده شیمیایی است که به تسکین اسپاسم‌های عضلانی کمک می‌کند و یک آرام‌بخش است. میزان بالای گلایسین باعث شل شدن رحم می‌شود و از این راه، دردهای پیش از قاعدگی را کاهش می‎دهد.

میزان بالایی از هیپورات و گلایسین، حتی پس از دو هفته از قطع مصرف دمنوش بابونه، در نمونه ادرار داوطلبان وجود داشت. این موضوع، نشان می‌دهد که خواص دمنوش بابونه برای پریود نیز تا مدت‌های روی بدن باقی می‌ماند.

مقدار مصرف دمنوش بابونه

اگر قصد مصرف دمنوش بابونه برای کاهش دردهای پریود خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مصرف آن را از یک هفته قبل از شروع عادت ماهانه (دوران PMS) آغاز کنید. چرا که بسیاری از خانم‌ها، در دوران PMS، درد بیشتری را تجربه می‌کنند و خواص دمنوش بابونه برای پریود، به کاهش دردهای پیش از قاعدگی نیز کمک می‌کند. اگر روزانه یک فنجان دمنوش بابونه مصرف کنید، قطعا دردهای دوران عادت ماهانه شما کمتر می‌شود و پریودهای راحت‌تری را می‌گذرانید.

نوشته‌های تازه