صفحه اصلی / دوران بلوغ / صحبت درباره بلوغ و پریود با دختران + آموزش قاعدگی

یکی از بحران‌های مهم برای مادران، صحبت درباره پریود با دخترشان است. دختران در سنین نوجوانی، علاقه‌ای به صحبت با والدین خود ندارند و از آنها دوری می‌کنند. به نظر شما، در چنین شرایطی، مادران باید چه کاری انجام دهند؟ یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود، یک روش برای گفتگو در قالب نوشته است. اگر برای دخترتان یادداشت بگذارید و در آن یادداشت، درباره آمادگی خود برای گفتگو و آموزش به او بگویید، او همراه با سوالات پرتکرار در ذهنش، به سراغ شما می‌آید.

صحبت درباره بلوغ و پریود با دختران

بلوغ و اولین پریود، یکی از مهم‌ترین دوره‌های زندگی هر دختر نوجوانی است. شما به عنوان مادر او، باید به این دوران، اهمیت زیادی بدهید و برای او ارزش قائل باشید. یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود بنویسید و در دسترس او قرار دهید. چرا که بسیاری از دختران نوجوان، در این دوران از صحبت کردن دوری می‌کنند یا به دلیل پرخاشگری زیاد، به صحبت‌های شما اهمیتی نمی‌دهند. پس، از روش یادداشت گذاری استفاده کنید.

توضیح دادن بلوغ برای دخترتان، لحظه بسیار مهم و زیبایی است. دقیقا در این لحظات، باورهای زیادی در ذهن دخترتان شکل می‌گیرد. پس، چه بهتر که باورهای درستی را به او بگویید و آموزش شما به طور کامل باشد. معمولا، زمانی که دختران به سن بلوغ می‌رسند و اولین پریود خود را تجربه می‌کنند، نمی‌توانند مانند گذشته با مادر خود ارتباط بگیرند. در واقع، رابطه مادر و دختری به مشکل برمی‌خورد. چرا که آنها، احساس شرم یا خجالت دارند یا حتی ممکن است که نخواهند با مادر خود در این باره صحبت کنند. به هر حال، این تغییر شکل در رابطه مادر و دختری، می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

دختر شما، هزاران سوال در ذهن خودش دارد که همه آنها، مربوط به تغییرات بدنش می‌شود و نمی‌تواند با دیگران درباره این سوالات صحبت کند. از طرف دیگر، تمایل زیادی برای کشف پاسخ این سوالات دارند. شما به عنوان مادر او، باید از هر راهی استفاده کنید و به سوالات او، پاسخ درستی دهید. چرا که ممکن است منابع دیگر، پاسخ‌های اشتباهی به او دهند که در آنها روی سلامت او تاثیر می‌گذارد.

یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود

یکی از روش‌های صحبت و آموزش درباره پریود با دختران نوجوان، استفاده از یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود است. این یادداشت‌ها، برای مواقعی به کار می‌آید که دختر شما، هیچ علاقه‌ای نسبت به گفتگو با شما نشان نمی‌دهد یا برای صحبت درباره پریود، احساس شرم می‌کند. در این‌جا، روش‌هایی را بیان کردیم که برای شما و دخترتان، فرصت‌هایی به منظور گفتگو راحت و صمیمی ایجاد می‌کند. برای استفاده از روش یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود، یکی از متن‌ها یا یادداشت‌های زیر را انتخاب کرده، به سلیقه خود، کمی آن را تغییر دهید. انتهای آن را امضا کنید و یادداشت را به دخترتان بدهید یا در اتاق او بگذارید.

یادداشت اول

دختر عزیزم، سلام

احتمالا صحبت درباره پریود برای تو سخت و خجالت آور است. من این شرایطت را درک می‌کنم، اما نمی‌خواهم سوالات ذهنت درباره پریود بی‌جواب باقی بماند. اگر سوالی درباره پریود، نکات بهداشتی مربوط به آن، پدها و نوارهای بهداشتی یا هر چیز دیگری داری، می‌توانی از من بپرسی. من همیشه آماده صحبت کردن با تو هستم.

همیشه دوستت دارم، مادرت

یادداشت دوم

دختر عزیزم، سلام

من تمایل دارم که در این شرایط، با یکدیگر صحبت کنیم. تو در حال حاضر، در مرحله رشد هستی و باید درباره بلوغ با هم حرف بزنیم. بلوغ واژه سختی است. این‌طور نیست؟ حتی دوره بلوغ نیز دوره سختی است که خودم هم این دوران را از سر گذرانده‌ام. لازم است بدانی که من در این دوران، در کنار تو هستم، حتی اگر روزها خیلی سخت‌تر از تصوراتمان سپری شود.

همیشه دوستت دارم، مادرت

یادداشت سوم

دختر عزیزم، سلام

حالا که در مرحله رشد قرار گرفته‌ای، احتمالا دوست نداری که من همیشه کنارت باشم. این شرایط را درک می‌کنم، من هم مانند تو این دوران را سپری کرده‌ام. اما باید بدانی که هر زمان که بخواهی، می‌توانی روی من حساب کنیم. من اینجا هستم که به سوالات تو پاسخ دهم. پس، برای پرسیدن سوالات مهم در ذهنت، خجالت را کنار بگذار و بیا که صحبت کنیم.

همیشه دوستت دارم، مادرت

مراحل آموزش پریود (قاعدگی) و صحبت درباره بلوغ

حالا که دختر شما این یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود را مطالعه کرد و برای گفتگو به پیش شما آمد، دقیقا باید چه کنید؟ احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که به عنوان یک مادر، دقیقا باید صحبت درباره بلوغ و پریود را از کجا آغاز کنیم؟ دقیقا باید چه چیزهایی را به دخترمان بگوییم که استرس و ترس او را کاهش دهیم؟ ما در ادامه، به نکات مهم و مراحل صحبت درباره پریود و بلوغ و مهم‌ترین سوالات نوجوانان درباره آنها می‌پردازیم.

زمان مناسب برای صحبت درباره قاعدگی (پریود)

برای آموزش پریود و صحبت درباره آن، زمان و سن مشخصی وجود ندارد. به طور کلی، دختران از سن ۹ الی ۱۶ سالگی بلوغ را تجربه می‌کنند و شما باید در این بازه زمانی با آنها صحبت کنید. چه بهتر که این صحبت را از سنین پایین‌تر، مثلا ۷ الی ۸ سالگی آغاز کنید تا دختر شما به مرور زمان با این موضوع آشنا شود. برخی دیگر از مادران، علائم بلوغ و تغییرات فیزیکی بدن را یک نشانه برای شروع صحبت درباره پریود می‌دانند. آنها بلافاصله پس از اینکه، رشد سینه، تعرق بدن و رشد موهای زائد را در دختران خود می‌بینید، درباره پریود با او صحبت می‌کنند.

برای پیدا کردن زمان مناسب، باید آن را فراهم کنید. در واقع، باید یک شرایطی را ایجاد کنید که دخترتان درباره این موضوع کنجکاو شده و درباره آن سوالی بپرسد. بهترین زمان برای صحبت درباره پریود و قاعدگی عبارت‌اند از:

  • زمانی که دختر شما درباره بلوغ، تغییرات فیزیکی بدن و پریود از شما سوال می‌پرسد.
  • زمانی که دختر شما درباره تشکیل جنین و نحوه به دنیا آمدن آن سوال می‌پرسد و کنجکاوی می‌کند.
  • زمانی که دخترتان در هنگام خرید نوار بهداشتی یا تامپون، درباره آنها سوال می‌پرسد.
  • از دخترتان بپرسید که آیا درباره قاعدگی و بلوغ چیزی می‌داند یا خیر؟

در این شرایط، اگر سن دخترتان نزدیک به بلوغ باشد، شما می‌توانید پاسخ دقیقی به او دهید. از مراحل اولیه بلوغ شروع کنید تا بهداشت قاعدگی به او آموزش دهید. برای شروع صحبت، از نوشته زیر کمک بگیرید و آن را با لحن صمیمی و مهربان خودتان، به دخترتان بگویید.

دختران در زمان بلوغ، با تغییراتی فیزیکی در بدن خود رو به رو می‌شوند. این تغییرات، به دختران کمک می‌کند تا در آینده امکان فرزندآوری داشته باشند. بخشی از این رشد، مربوط به آماده سازی یک فضا برای رشد جنین در دورن بدن مادر می‌شود. محل رشد جنین در بدن مادر، رحم است. رحم، در هر ماه دیواره‌های خودش را برای رشد جنین تقویت می‌کند ولی اگر بارداری صورت نگیرد، این دیواره‌ها جدا شده و همراه با خون و مایع قاعدگی از دهانه واژن خارج می‌شود. در واقع، خون خارج شده از بدن دختران در هر ماه، مربوط به همین فرایند رحم می‌شود که به آن دوره پریود یا قاعدگی می‌گویند.

مراحل صحبت درباره قاعدگی (پریود)

یکی از موارد مهم درباره آموزش پریود، میزان درک و رشد دختر شما است. بسیاری از دختران نوجوان، به دلیل مطالعات و سطح درک بالایی که دارند، خیلی راحت‌تر می‌توانند این فرایند انجام شده در بدن را درک کنند. به طور کلی، اکثر دختران، سوالات مشترکی در ذهن خود دارند که شما باید در آموزش خود، به این سوالات پاسخ دهید.

اکثر دختران در چه سنی اولین پریود را تجربه می‌کنند؟ به طور میانگین، اکثر دختران، اولین قاعدگی خود را بین سنین ۹ تا ۱۵ سالگی تجربه می‌کنند. هیچ تاریخ دقیقی برای اولین پریود وجود ندارد. چرا که بدن هر دختر با دیگر فرق دارد و اولین پریود، با توجه به آمادگی جسمانی هر فرد رخ می‌دهد.

البته، سرنخ‌هایی برای نزدیک شدن به اولین پریود، در بدن وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. به عنوان مثال، دو سال پس از رشد سینه‌ها، اولین پریود آغاز می‌شود. ترشحات واژن تقریبا ۶ ماه تا یک سال قبل از اولین پریود، احساس می‌شوند. بهتر است که این علائم را به دختر خود بگویید تا پس از مشاهده آنها، به شما اطلاع دهد. در این صورت، شما و دخترتان می‌توانید برای اولین پریود، آمادگی بیشتری داشته باشید.

با توجه به این علائم، نزدیک شدن به اولین پریود دختران را پیش‌بینی کنید. پس از پیش‌بینی، می‌توانید در زمان درست و به‌جا با او صحبت کرده و او را برای این اتفاق آماده کنید. احتمالا، این صحبت‌ها، برای شما و بسیاری از مادران دیگر، چالش برانگیز باشد ولی با حفظ آرامش، باید آن را انجام دهید. برای ایجاد احساس صمیمیت بیشتر، از خاطرات اولین پریود خود و تجربیاتتان، به او بگویید.

مهم‌ترین سوالات دختران درباره پریود

معمولا دختران در سنین بلوغ، با سوالات مشترکی در ذهن خود رو به رو می‌شوند که حتما، شما باید به این سوالات پاسخ دهید. با پاسخ به این سوالات در مرحله اول، پیچیدگی هر چه بیشتر این گفتگو را کم می‌کنید. این سوالات پرتکرار عبارت‌اند از:

  • پریود چیست و هر چند مدت یک‌بار در بدن رخ می‌دهد؟

پریود یا قاعدگی، همان تخلیه دیواره‌های رحم همراه با مایع قاعدگی و خون است که از طریق دهانه واژن خارج می‌شود. به طور میانگین، قاعدگی تقریبا هر ۲۱ الی ۳۵ روز یک‌بار رخ می‌دهد.

  • میزان خونریزی دوران قاعدگی چقدر است و معمولا این خونریزی چند روز طول می‌کشد؟

هر خانمی در دوران قاعدگی خود، ۵ الی ۱۵ قاشق چای‌خوری، خون از دست می‌دهد و مدت زمان خونریزی نیز بین ۳ الی ۷ روز است. این اعداد، با توجه به بدن هر فرد تغییر می‌کند. برخی از خانم‌ها، خونریزی بیشتر و برخی دیگر، کمتر را تجربه می‌کنند.

  • آیا قاعدگی درد دارد و ما در دوران پریود، درد زیادی را تجربه می‌کنیم؟

به طور کلی، قاعدگی با درد انقباضی کمی همراه است. چرا که رحم برای تخلیه خود، انقباضاتی انجام می‌دهد که سبب درد در زیرشکم، ران‌ها و کمر می‌شود. البته، میزان درد بیش از حد در خانم‌ها، نشان از یک بیماری زنانه یا موقعیت پزشکی خاص است که باید توسط پزشک تشخیص داده شود.

  • لوازم بهداشتی مورد نظر در دوران پریود، چه چیزهایی است؟

لوازم بهداشتی مورد نیاز در این دوران، نوار بهداشتی، تامپون یا کاپ قاعدگی، شورت مخصوص دوران قاعدگی، کیسه آب‌گرم، دستمال کاغذی و قرص مسکن است.

  • نحوه استفاده از نوار بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی به چه صورت است؟

نوار بهداشتی به کمک چسبی که دارد، روی لباس زیر چسبیده می‌شود. تامپون یا کاپ قاعدگی نیز در داخل واژن قرار می‌گیرند و مانع از نشت خون در لباس زیر می‌شوند.

  • اگر در هنگام شروع خونریزی، خارج از خانه باشیم، باید چه کاری انجام دهیم؟

همیشه یک تقویم پریودی همراه خود داشته باشید و سعی کنید که تاریخ تقریبی پریود بعدی خود را پیش‌بینی کنید. با توجه به این پیش‌بینی، در آن بازه زمانی مشخص، یک نوار بهداشتی، لباس زیر اضافه، قرص مسکن و دستمال کاغذی همراه خود داشته باشید.

  • آیا در دوران قاعدگی، امکان شنا کردن و رفتن به استخر وجود دارد؟

اگر قصد شنا کردن در دوران پریود را دارید، هنگام از تامپون استفاده کنید. چرا که نوار بهداشتی، مناسب برای استفاده در داخل آب نیست.

اهمیت یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود

همانطور که متوجه شده‌اید، آموزش‌های قاعدگی اهمیت بالایی دارند. اگر دختر شما به خوبی نسبت به پریود آشنا نباشد، ممکن است بهداشت را رعایت نکرده و دچار بیماری یا عفونت شود. با شناخت بیشتر بدن، راحت‌تر می‌توانند درد و شرایط بحرانی قاعدگی را تحمل کنند. زمانی که دخترتان، از شما خجالت می‌کشد یا نمی‌خواهد با شما صحبت کند، این یادداشت‌های شخصی مربوط به پریود، در مسیر آموزش به شما کمک می‌کنند.

نوشته‌های تازه