شما درباره پریودهای دردناک چه اطلاعاتی دارید؟ به نظر شما، دلیل این دردهای شدید قاعدگی به چه چیزی مربوط می‌شود؟ به طور کلی، قاعدگی با درد همراه است. چرا که در طول مدت پریود، رحم در حال تخلیه پوشش‌های داخلی خودش است و برای انجام این‌کار، انقباضاتی صورت می‌گیرد. این انقباضات، باعث دردهای شکمی و… می‌شوند. پس، اگر دردهایی قابل تحمل و گذرا دارید، نگران نباشید. این دردها، دردهای حاد قاعدگی نیستند.

پریودهای دردناک غیر طبیعی یا دیس منوره

اگر پریودهای دردناک شما، ویژگی‌های زیر را داشته باشد، غیرطبیعی است و شما باید به پزشک مراجعه کنید.

  • اگر داروهای مسکن اثر نکند و درد کمتر نشود.
  • درد قاعدگی از اولین روز خونریزی آغاز می‌شود.
  • درد قاعدگی در طول مدت زمان خونریزی ادامه پیدا می‌کند.
  • درد قاعدگی به طوری است که شما امکان انجام فعالیت‌های طبیعی و روزمره را ندارید.

اگر دردهای قاعدگی شما، دارای ویژگی‌های بالا است، «دیسمنوره» نامیده می‌شود. دیسمنوره یا دردهای شدید قاعدگی، به نوعی است که شما را از انجام فعالیت‌های روزانه و ساده بازمی‌دارد و معمولا، مدت زمان آنها نیز طولانی است. این دردها، قابلیت درمان دارند ولی باید به پزشک مراجعه کنید و قبل از درمان، دلیل آن شناسایی شود.

علائم پریودهای دردناک یا دیسمنوره

دیسمنوره همراه با استفراغ، سرگیجه، تهوع، اسهال و سردرد است. در بسیاری از افراد، این علائم شدت بیشتر یا کمتری دارد. همچنین، کرامپ‌های قاعدگی نیز از علائم پریودهای دردناک است. این کرامپ‌ها، همان گرفتگی عضلات در ناحیه زیر شکم، کمر، ران‌ها است که با احساس کشش در این نواحی همراه است.

تصورات متفاوت درباره پریودهای دردناک

تصورات متفاوتی درباره دردهای قاعدگی و پریودهای دردناک وجود دارد. بسیاری از افراد، دردهای قاعدگی را نشانه‌ای حتمی از بیماری می‌دانند یا رابطه جنسی را در این دوران منع می‌کنند. آگاهی از این تصورات مختلف و پیدا کردن پاسخ صحیح نسبت به آنها، به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از عادت ماهانه خود داشته باشید.

درد هنگام قاعدگی «طبیعی» است!

بله، درد قاعدگی یک امری طبیعی در بدن است ولی شدت و ضعف آن دردها، در هر خانمی شکلی متفاوت دارد. طبق گزارش کنگره زنان و زایمان آمریکا، اغلب خانم‌ها هنگام دوره قاعدگی خود، کمی درد و ناراحتی را تجربه می‌کنند. بیش از نیمی از خانم‌ها، یک الی دو روز اول خونریزی، پریودهای دردناک دارند ولی به مرور زمان، این درد کاهش پیدا می‌کند.

دومین دلیل غیبت خانم‌ها در محل کار و تحصیل، پریودهای دردناک است!

طبق آمار انستیتو ملی سلامت، اولین علت برای غیبت خانم‌ها در محل کار و تحصیل، پریودهای دردناک شناخته شده است. در دهه ۲۰، نه تنها خانم‌ها جوان، بلکه دختران نوجوان نیز به این علت در مدارس غیبت می‌کنند.

زنانی که پریودهای دردناک دارند، باید از فعالیت جنسی پرهیز کنند!

این یک تصور و باور اشتباه است. خانم‌هایی که دردهای قاعدگی شدید را تجربه می‌کنند، نیازی به پرهیز از فعالیت‌های جنسی را ندارند. اتفاقا، ارگاسم به خانم‌ها کمک می‌کند تا دردهای قاعدگی و کرامپ‌های آنها تسکین پیدا کند.

البته، در مواردی خاص، پزشکتان توصیه می‌کنند که از انجام فعالیت‌های جنسی پرهیز شود. این موارد، بسیار خاص هستند و فقط باید پزشک به شما توصیه کنید. در غیر این صورت، برای آگاهی بیشتر، با پزشکتان مشورت کنید.

یکی از دلایل پریودهای دردناک، آندومتریوز است!

آندومتریوز یک عارضه پزشکی است که تنها در برخی از خانم‌ها، رخ می‌دهد. زمانی که بافت آندومتریال که پوشش داخل رحم را تشکیل می‌دهد، در دیگر بخش‌های بدن رشد می‌کند، آندومتریوز شکل می‌گیرد. رشد پوشش داخل رحم در این عارضه، در تخمدان‌ها، مثانه، روده یا سطح خارجی رحم انجام می‌شود. در نهایت، می‌تواند باعث ایجاد زخم یا حفره شکمی شود که درد شدیدی را به همراه دارد. آندومتریوز می‌تواند باعث دردهای شدید قاعدگی شود.

یکی دیگر از علت های پریودهای دردناک، فیبروئیدهای رحم است!

بله، فیبروئیدها، تومورهای خوش خیمی هستند که خارج، داخل یا دیواره‌های رحم تشکیل می‌شوند. در نهایت، رشد این تومورها، درد و خونریزی سنگین قاعدگی را به همراه دارد.

اگر دردهای قاعدگی شما بیش از ۲ الی ۳ روز است، حتما باید به پزشک مراجعه کنید!

بله، اگر شما دردهای قاعدگی حاد و شدیدی را تجربه می‌کنید و این دردها، طولانی مدت هستند، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. کنگره زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کند که در صورت بروز دردهای شدید قاعدگی، به پزشک مراجعه کنید. البته، علائم دیگری نیز وجود دارد که پس از مشاهده آنها نیز باید به دکتر بروید. این علائم عبارت‌اند از:

  • تب
  • بوی بد و غیرمعمول واژن
  • افزایش ترشحات واژن
  • عقب افتادن بیش از یک هفته عادت ماهانه
  • بروز دردهای غیرطبیعی و خارج از زمان قاعدگی
  • مشاهده لخته خون، پس از قرار دادن IUD

مصرف سیگار و الکل باعث کرامپ‌های قاعدگی و پریودهای دردناک می‌شود!

بله، کاملا درست است. خانم‌هایی که دارای پریودهای سنگینی هستند، با مصرف الکل و سیگار، دردهای بیشتر و پریودهای سنگین‌تری را تجربه می‌کنند. برای کاهش دردهای پریود، تغذیه سالم‌تری داشته باشید و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

همچنین، خانم‌هایی که اولین پریود خود را در سنین کمتر از ۱۱ سال تجربه کرده‌اند یا مدت زمان خونریزی آنها بیش از ۵ روز است، دردهای قاعدگی بیشتری را تجربه می‌کنند.

اغلب دردهای قاعدگی در فاز ریزش پوشش رحم رخ می‌دهد!

بله، کاملا درست است. دوره قاعدگی زمانی آغاز می‌شود که پوشش داخلی رخم بیرون می‌ریزد و به شکل خون و مایع قاعدگی از واژن خارج می‌شود. در این شرایط، انقباضاتی در رحم انجام می‌شود که دردهای قاعدگی را شکل می‌دهد.

برای پیشگیری از پریودهای دردناک، طب فشاری و طب سوزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد!

این یک تصور اشتباه است. طب سوزنی و طب فشاری هیچ تاثیری روی دردهای قاعدگی ندارد. طبق گزارش کنگره زنان و زایمان آمریکا، طب فشاری و طب سوزنی، تاثیر کمی روی تسکین دردهای قاعدگی دارد ولی باعث قطع این دردها نمی‌شود.

ویتامین B1، کافئین، سدیم کلراید و آدامش گوآر به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند!

تیامین (ویتامین B1): طبق گزارش کنگره زنان و زایمان آمریکا، این ویتامین به تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند ولی از آن پیشگیری نکرده یا مانع آن نمی‌شود. تیامین در غلات دانه ریز، آجیل، لوبیا و گوشت موجود است. ویتامین B6، کلسیم و مکمل‌های منیزیم نیز به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند.

مدیتیشن و سایر تکنیک‌های کاهش استرس به تسکین دردهای قاعدگی کمک می‌کند!

بله، مدیتیشن، یوگا و سایر تکنیک‌های آرامش‌بخش و کاهش استرس به تسکین و کاهش دردهای قاعدگی و پریودهای دردناک کمک می‌کند. ورزش و خواب کافی، از دیگر راهکارهایی است که در کاهش دردهای قاعدگی موثر است.

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAD) به کاهش دردهای قاعدگی کمک می‌کند!

داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، داروهایی هستند که برای کاهش دردهای قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها بدون نسخه هستند و بهتر است که مصرف آن را به محض بروز علائم، آغاز کنید تا بیش‌ترین تاثیر را داشته باشند. این داروها برای تسکین درد موثر هستند ولی شرایط منع مصرف هم دارند.

افرادی که دچار اختلال خونریزی، اولسر، آسیب‌های کلیوی یا کبدی هستند، نباید این داروها را مصرف کنند. همچنین، این داروها، نباید با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشد. اگر دارای شرایط خاصی هستید، حتما این داروها را با تجویز پزشک مصرف کنید.

مصرف داروهای ضدبارداری برای درمان پریودهای دردناک، پوشش داخلی رحم را نازک می‌کند!

داروهای ضدبارداری یکی از درمان‌های کاهش دردهای قاعدگی است که باید زیر نظر پزشک انجام شود. این داروها، بدون نسخه فروخته نمی‌شود. با وجود تمام مزایای خوبی که در بهبود دردهای قاعدگی دارند، خطراتی را هم به همراه دارند. این داروهای ضدبارداری و دیگر روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری، پوشش داخلی رحم را نازک می‌کنند. این داروها، به کنترل رشد پوشش داخلی رحم کمک می‌کنند. بنابراین، پروستاگلاندین کمتری تولید می‌شود و پروستاگلاندین کمتر، دردها و انقباضات رحم را کاهش می‌دهد.

پس از زایمان، دردهای قاعدگی کمتر می‌شود!

بله، کاملا درست است. زایمان و افزایش سن باعث می‌شود تا خانم‌ها پریودهای دردناک کمتری را تجربه کنند.

اهمیت به پریودهای دردناک

همان‌طور که در بالاتر نیز به برخی از تصورات غلط و درست درباره پریودهای دردناک پرداختیم، متوجه شده‌اید که این موضوع چه اهمیت بالایی دارد. دردهای شدید قاعدگی، یک آلارم برای بدن شما هستند که حتما باید مورد توجه قرار بگیرند. پس از مراجعه به پزشک، اولین قدم برای درمان این دردها، پیدا کردن دلیل آنها است. دلیل بسیاری از این دردهای قاعدگی، بیماری‌هایی مانند فیبروئید رحم یا آندومتر است که باید زیر نظر پزشک درمان شوند.

گذاشتن یک نظر