صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / تصورات و باورهای غلط پریود | ۸ تصور غلط قاعدگی

احتمالا شما هم چند مورد از تصورات غلط درباره پریود را شنیده‌اید. این تصورات غلط، معمولا از نسل‌های گذشته، به کمک مادران ما، به ما منتقل شده است. در بسیاری از موارد، این تصورات غلط توسط معلمانی ناآگاه به ما گفته شده است. ما نیز به عنوان فردی که در آینده ممکن است مادر یک دختر باشد، می‌توانیم این تصورات غلط را به او منتقل کنیم. برای عدم بروز چنین اتفاقی، بهتر است که با این تصورات غلط آشنا شوید و آن‌ها را به شکلی درست به دختران خود آموزش دهید. هر چه آگاهی نسبت به پریود و دوران قاعدگی بالاتر باشد، این تصورات غلط نیز از بین می‌رود.

تصورات غلط درباره پریود | قاعدگی

خیلی از تصورات و حتی باورها درباره عادت ماهانه، کاملا غلط است و به مرور زمان، باید شکسته شوند. این تصورات غلط، می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری روی فرد تازه به بلوغ رسیده بگذارند. اگر دختر شما، به تازگی اولین پریودش را تجربه کرده، شما باید با او درباره این تصورات غلط درباره پریود صحبت کنید. به دخترتان کمک کنید تا شفافیت و اعتماد بیشتری درباره این موضوع داشته باشد. اگر به اولین تجربه قاعدگی خودتان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در آن زمان، چقدر قاعدگی یک موضوع مرموز و خجالت آور بود. به این فکر کنید که ممکن است دخترتان دقیقا همین حس را نسبت به عادت ماهانه داشته باشد. حتی احتمال دارد که نسبت به پریود بترسد و تصور کند که این یک اتفاق بد در بدنش است.

اگر دائما با او صحبت کنید و می‌توانید تمام این تصورات را از ذهن او پاک کرده و تصورات درستی را جایگزین کنید. برای صحبت با نوجوانان، باید روی احساس صمیمت کار کنید. چرا که احتمالا، آن‌ها در این شرایط دوست ندارند با والدین خود صحبتی داشته باشند.

۸ تصور غلط درباره پریود

همان‌طور که اشاره کردیم، تصورات غلطی درباره قاعدگی در فرهنگ ما وجود دارد که ناخودآگاه به فرزندان ما نیز منتقل می‌شود. قبل از هر چیزی، شما باید این تصورات غلط را بشناسید و سپس، تصوراتی درست را در ذهن دختر خود جایگزین کنید. در ادامه، به ۸ نمونه از تصورات غلط درباره پریود می‌پردازیم.

۱. خانم‌ها در دوران قاعدگی باردار نمی‌شوند.

یکی از خطرناک‌ترین باورها و تصورات غلط درباره عادت ماهانه، برقراری رابطه جنسی و باردار نشدن در دوران قاعدگی است. در واقع، باید بگوییم که تا زمانی که خانم دوران قاعدگی را به طور منظم تجربه می‌کند، با برقراری رابطه جنسی حتی در دوران خونریزی، امکان بارداری برای او وجود دارد. البته، این احتمال خیلی کم است ولی غیرممکن نیست.

از طرف دیگر، تخمک گذاری در حالت نرمال، پس از پایان دوران پریود رخ می‌دهد ولی در خانم‌هایی که پریود نامنظم دارند، ممکن است که تخمک گذاری در دوران پریود رخ دهد. پس، اگر پریود نامنظم باشد یا دوران خونریزی، طولانی‌تر از حالت عادی باشد، احتمال بارداری در دوران قاعدگی بیشتر می‌شود.

۲. خانم‌ها باید در دوران پریود، استراحت کنند و ورزشی انجام ندهند.

احتمالا شما هم شنیده‌اید که خیلی از افراد می‌گویند نباید در دوران قاعدگی ورزش کرد یا کارهای سنگین انجام داد. به طور کلی، استراحت کردن در دوران پریود، کار خوبی است. مخصوصا اگر دچار دردهای شدید قاعدگی می‌شوید، باید استراحت کنید و کیسه آب گرم روی شکم و کمر خود قرار دهید ولی استراحت تنها راه برای کاهش دردهای قاعدگی نیست. شما می‌توانید با انجام ورزش‌های خاص، علائم PMS خود را کنترل کنید و میزان دردهای قاعدگی را کاهش دهید. چرا که در هنگام ورزش، انرژی به عضلات وارد می‌شود و گرفتگی عضلات کمتر می‌شود.

به هر حال، اگر ورزش یک کار مهم در روتین روزانه شما است، نیازی نیست که به دلیل پریود آن را به مدت ۵ الی ۷ روز رها کنید. اگر درد زیادی دارید، ورزش‌های سبک‌تری انجام دهید. انجام دادن کاری که حال شما خوب می‌کند، در کاهش دردهای عادت ماهانه و حالت افسردگی این دوران به شما کمک می‌کند.

۳. دختران حتما باید پس از اولین پریود به پزشک مراجعه کنند.

یکی دیگر از تصورات غلط درباره پریود، مراجعه به پزشک پس از اولین تجربه قاعدگی است. هیچ نیازی به مراجعه به متخصص پس از اولین تجربه پریود نیست. پریود یک اتفاق طبیعی در بدن هر دختری است. اگر زمان درست و با شکلی درست رخ دهد، هیچ نیازی به مراجعه به پزشک نیست. مگر در شرایطی که پریود شما مشکلاتی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر درد یا خونریزی شدیدی را تجربه کرده‌اید یا اولین پریود دخترتان به تاخیر افتاده می‌توانید او را به نزد یک پزشک متخصص ببرید.

البته، عدم مراجعه به پزشک زنان، تنها مربوط به اولین دوره قاعدگی سالم می‌شود. زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، باید سالانه آزمایش‌هایی را برای سلامت بدن خود انجام دهند.

۴.  پریود باید ۷ روز باشد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پریود درست و سالم، باید ۷ روز باشد. دوره قاعدگی در بدن هر فردی متفاوت است. چرا که هر کسی سیستم بدنی متفاوتی دارد و امکان ندارد که همه خانم‌ها دقیقا مشابه با یکدیگر قاعدگی را تجربه کنند. به طور کلی، پریود طبیعی بین ۳ الی ۷ روز است. در این شرایط، ممکن است که بسیاری از خانم‌ها، پریودهای ۶ روزه یا ۵ روزه را تجربه کنند.

معمولا دختران نوجوانی که به تازگی قاعدگی را تجربه می‌کنند، ممکن است پریودهای نامنظمی داشته باشند. فاصله بین آن‌ها نامنظم باشد یا تعداد روزهای پریود تغییر کند. این موضوع، تا یک سال پس از اولین عادت ماهانه، یک اتفاق طبیعی است ولی بیش از یک سال، باید برای چکاپ و مشورت، به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

۵. دختران باکره نباید از تامپون یا کاپ قاعدگی استفاده کنند.

یکی از آزار دهنده‌ترین تصورات غلط مربوط به عدم استفاده تامپون برای دختران باکره می‌شود. بسیاری از افراد، معتقدند که استفاده از تامپون یا کاپ قاعدگی برای دختران باکره دردناک است یا این محصولات، باکرگی را از بین می‌برد. به طور کلی، استفاده از این محصولات، ربطی به باکرگی دختران ندارد. سطح درد یا عدم راحتی فرد نیز در هنگام استفاده از آن‌ها، به خود فرد بستگی دارد. بسیاری از خانم‌ها، حتی پس از داشتن رابطه جنسی نیز با استفاده از این محصولات احساس راحتی ندارند. همچنین، تنها چیزی که می‌تواند باکرگی را از بین ببرد، داشتن رابطه جنسی است.

بخاطر داشتن چنین باورهای غلطی، استفاده از محصولاتی مانند تامپون، کاپ قاعدگی یا پنتی لاینر (Pantiliners) را برای دختر خود محدود نکنید. شاید واقعا او با استفاده از محصولات مانند نوار بهداشتی احساس راحتی نداشته باشد. استفاده از این محصولات را به او آموزش دهید. اگر علاقمند به استفاده از آن‌ها است، سایزهای و پک‌های مختلفی از آن‌ها را خریداری کنید تا بتواند همه آن‌ها امتحان کرده و گزینه متناسب را انتخاب کند.

۶. خانم‌ها نباید در دوره پریود شنا کنند.

شنا کردن در دوران قاعدگی هیچ ضرری برای بدن ندارد ولی اگر از پدهای بهداشتی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید با آنها وارد آب شوید. این پدها در آب جوابگو نیستند. اگر دختر شما قصد شنا کردن در دوران قاعدگی را دارد، برای او تامپون خریداری کنید و استفاده از آن را به او آموزش دهید. زمانی که در دوران قاعدگی، تامپون داشته باشید، می‌توانید به راحتی در آب شنا کنید

۷. سندرم پیش‌قاعدگی یا PMS وجود ندارد.

یکی دیگر از تصورات غلط درباره پریود، عدم وجود سندرم پیش‌قاعدگی است و بسیاری معتقدند که این سندرم، تنها یک تصور است و وجود خارجی ندارد. PMS مجموعه‌ای از علائم است که با تغییرات هورمونی مرتبط می‌شود. بسیاری از دختران این سندرم را دارند و علائم آن را تجربه می‌کنند و بسیاری دیگر، آن را تجربه نمی‌کنند. علائم PMS شامل احساساتی مانند افسردگی، بی حوصلگی، خستگی، دردهای انقباضی، سردرد، سرگیجه و… می‌شود. علائم PMS، به طور کامل از بین نمی‌روند ولی شما با انجام برخی از فعالیت‌ها، می‌توانید میزان این علائم را کاهش دهید.

۸. نباید درباره پریود با دختران خود صحبت کنیم.

آخرین تصورات غلط درباره پریود، عدم صحبت کردن درباره اولین پریود آن‌ها است. پریود یک اتفاق طبیعی در بدن هر خانمی است و هیچ دلیلی برای صحبت نکردن درباره آن وجود ندارد. شاید دختر شما، از قاعدگی خودش بترسد و احساس کند که اتفاق بدی در بدنش رخ داده است. شما با صحبت کردن با او می‌توانید این احساسات بد را از او دور کنید. همه دختران، بین سنین ۹ الی ۱۶ سالگی، پریود را تجربه می‌کنند. صحبت کردن درباره عادت ماهانه، قبل از اولین تجربه آن، بهترین کار در زمان درست است.

از میان برداشتن تصورات غلط درباره پریود

همان‌طور که می‌دانید، آغاز پریود یا نزدیک شدن به آن، علائمی دارد. نشانه‌هایی مانند بزرگ شدن سینه، افزایش تعرق، آکنه و موهای زیربغل، نشانه‌هایی از رشد دخترتان است. این نشانه‌ها به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که او وارد سن بلوغ شده است. پس از تجربه این علائم، او به اولین تجربه پریودش نیز نزدیک می‌شود.

بهتر است که زمان‌بندی درستی داشته باشید. دقیقا قبل از تجربه اولین پریود، با دخترتان صحبت کنید. صحبت مقدماتی زودتر، خیلی بهتر از دیر حرف زدن و بیان کردن وقایع است. با دخترتان درباره عادت ماهانه صحبت کنید. چرا که ممکن است در این دوران، چیزهایی از دوستانش شنیده باشد که باورهای غلطی در ذهن او ایجاد بکند. با صحبت کردن و گفتن واقعیت‌های درست، باورهای درستی را جایگزین باورهای غلط در ذهن او کنید.

نوشته‌های تازه