صفحه اصلی / عمومی / ۹ دستورالعمل برای کمک به پیشگیری از آنفولانزا

آنفولانزا به‌عنوان یکی از بیماری‌های بسیار واگیردار و متداول شناخته می‌شود که همه ما برای یک‌بار هم که شده به آن مبتلا شده‌ایم. در هنگام ابتلا به آنفولانزا پزشکان توصیه می‌کنند که در خانه بمانیم و استراحت کنیم. درصورتی‌که قصد ماندن در خانه برای بهبود بیماری خود را دارید، باید به نکاتی توجه کنید تا از ابتلا سایر افراد خانواده به آنفولانزا جلوگیری کنید. درواقع پیشگیری از آنفلوانزا با رعایت برخی نکات امکان‌پذیر است. در ادامه این مطلب از تافته به بررسی چند نکته برای پیشگیری از آنفولانزا می‌پردازیم تا از ابتلا به بیماری جلوگیری کنید.

۱- دست‌های خود را مرتب بشویید!

تا جایی که امکان دارد دستان خود را آب و صابون بشویید. اگر به آب و صابون دسترسی نداشتید، می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. شست‌وشو دست‌ها پیش از غذا خوردن بسیار اهمیت داشته و به پیشگیری از آنفولانزا بسیار کمک می‌کند. شست‌وشو دست‌ها با آب روشی بسیار مناسب برای جلوگیری از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌ها است.

۲- سبزیجات را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید!

اگر به دنبال پیشگیری از آنفلوانزا و سایر بیماری‌ها هستید، سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. خوراکی‌های سبز به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از آنفولانزا بسیار کمک می‌کنند. همچنین مواد مغذی موجود در گیاهان می‌توانند با بهترین قرص‌های ویتامین رقابت کنند. هرچه سبزیجات مورد استفاده رنگارنگ‌تر باشند، از آنتی‌اکسیدان بیش‌تری برخوردار خواهند بود. علاوه‌بر استفاده از سبزیجات از میوه‌های قرمز و زرد نیز استفاده کنید.

۳- سطوح را به صورت مرتب ضدعفونی کنید!

براساس تحقیقات انجام شده باکتری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توانند تا ۸ ساعت روی سطوح زنده بمانند. بنابراین برای پیشگیری از آنفولانزا ضدعفونی کردن سطوح به صورت روزانه بسیار اهمیت دارد. سطوحی که ما همواره با آن در ارتباط هستیم، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دستگیره‌های درب
  • میزها
  • ریموت‌ها
  • تلفن همراه

در هنگام ضدعفونی کردن سطوح، ضدعفونی تلفن همراه خود را فراموش نکنید. زیرا تلفن همراه بیش از هرچیز دیگری به ضدعفونی نیاز داشته و ضدعفونی آن از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری می‌کند.

۴- با استفاده از یک دستمال تمیز جلو دهان و بینی خود را بپوشانید!

اگر برای استراحت در خانه مانده‌اید و می‌خواهید از ابتلا سایر افراد به آنفولانزا پیشگیری کنید، در هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را بپوشانید. البته توجه کنید که با استفاده از دست این کار را انجام ندهید. شما می‌توانید با استفاده از بازو یا یک دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را بگیرید. باکتری‌ها می‌توانند تا ۳ ساعت روی کف دست شما زنده مانده و آن را آلوده سازند. درحالی که استفاده از دستمال کاغذی یا یک پارچه تمیز به جلوگیری از پخش قطرات حاوی ویروس بسیار کمک کرده و ریسک انتشار میکروب را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

۵- برای ضدعفونی کردن منزل از نور خورشید بهره ببرید!

هرچه محیط خانه شما تاریک‌تر باشد، احتمال انتشار میکروب و باکتری حاصل از آنفلوانزا در آن افزایش می‌یابد. یکی از دلایلی که سبب شده ابتلا به آنفولانزا در فصل زمستان و پاییز افزایش یابد، همین موضوع است. در این فصول به دلیل سرما هوا درب و پنجره‌ها همواره بسته بوده و هوا جریان ندارد. همچنین بسته بودن پنجره‌ها مانع از ورود اشعه‌های فرابنفش می‌شود. بنابراین پنجره‌ها را باز گشته و اجازه دهید نور خارشید و هوا تازه وارد خانه شما شود.

۶- استفاده از محصولات یک بار مصرف را فراموش نکنید!

اگر می‌خواهید به پیشگیری از آنفولانزا کمک کنید، حوله و لیوان خود را از سایر افراد خانواده جدا کرده یا از محصولات یک‌بار مصرف استفاده کنید. استفاده از حوله و لیوان‌های مشترک یکی از مهم‌ترین عوامل در ابتلا به آنفولانزا است.

۷- سیگار کشیدن را ترک کنید!

سیگار کشیدن یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده افرادی که سیگار می‎‌کشند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی قرار دارند. همچنین این افراد به صورت شدیدتر درگیر آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شوند. سیگار سبب خشک شدن مجاری بینی شده و به مژک‌های بینی آسیب می‌زند. همچنین افرادی که از نزدیکان افراد سیگاری هستند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی قرار می‌گیرند.

۸- واکسن آنفولانزا بزنید!

در سال‌های اخیر بسیاری از افراد برای پیشگیری از آنفولانزا اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا می‌کنند. واکسن آنفولانزا با ایجاد خط دفاعی قوی به پیشگیری از آنفولانزا بسیار کمک می‌کند.

۹- از آغوش گرفتن یکدیگر و دست دادن خودداری کنید!

برخی افراد تصور می‌کنند که خودداری از به آغوش کشیدن و دست دادن سبب می‌شود که آن‌ها غیر اجتماعی به نظر برسند. در صورتی‌که عدم دست دادن و به آغوش کشیدن تا حد قابل توجهی به پیشگیری از آنفولانزا کمک می‌کند.

سخن پایانی

آنفولانزا به عنوان یکی از بیماری‌های رایج شناخته می‌شود که در صورت ابتلا به آن ممکن است تا چند روز از کار و فعالیت‌های خود دور بمانید. بنابراین پیشگیری از آنفولانزا بسیار اهمیت داشته و رعایت نکات مهم درمورد پیشگیری از آنفلوانزا سبب می‌شود که شما از این بیماری دور بمانید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی مهم‌ترین نکات پیشگیری از آنفولانزا بپردازیم تا شما با رعایت آن‌ها از این بیماری دور بمانید.

نوشته‌های تازه