صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / ورزش‌های مناسب برای کاهش درد پریود (درد قاعدگی)

ورزش‌های مناسب برای کاهش درد پریود (Period)، ورزش‌هایی کششی و سبک هستند که به کاهش دردهای انقباضی دوران پریود کمک می‌کنند. بسیاری از افراد، تصور می‌کنند که در دوران پریود، فقط باید استراحت کنند و کیسه آب گرم روی شکم و کمر خود قرار دهند. این راهکارها برای دردهای خیلی شدید که فرد امکان حرکت و انجام فعالیت‌های روزانه را ندارد، مناسب است ولی به خودی خود، برای کاهش درد، باید فعالیت‌هایی سبک انجام دهید. به عنوان مثال، ورزش باعث از بین رفتن علائم افسردگی و کسلی در دوران قاعدگی می‌شود.

اهمیت ورزش در دوران پریود (دوران قاعدگی)

ورزش‌های سبک یکی از راهکارهای کاهش درد عادت ماهانه و از بین بردن نفخ و احساس سنگینی در این دوران است. ورزش‌های مناسب برای کاهش درد قاعدگی، ورزش‌هایی سبک و کششی هستند. اگر شما در طول پریود خود، تحرک نداشته باشید یا ورزش‌های سبک انجام ندهید، احساس دردهای انقباضی کم نمی‌شود. در واقع، شما با انجام دادن این ورزش‌های کششی، به از بین رفتن دردهای انقباضی این دوران کمک می‌کنید.

البته، اگر شما به طور کاملا جدی و حرفه‌ای ورزش انجام می‌دهید، بهتر است که در دوران پریود، ورزش‌هایی سبک‌تر را در برنامه خود بگذارید. در این چند روز، کمی به خود استراحت دهید و ورزش‌های خیلی سنگین انجام ندهید. چرا که انجام ورزش‌های سنگین در این دوران، باعث دردهای شدید در ناحیه کمر، ران پا و حتی شکم می‌شود.

ورزش‌های مناسب برای کاهش درد قاعدگی (درد پریود)

در ادامه قصد داریم که چند نمونه از بهترین ورزش‌های مناسب برای کاهش درد دوران قاعدگی را به شما آموزش دهیم. این حرکات را حداقل یک‌بار در روز، در طول دوران پریود خود انجام دهید.

  • روی زمین بنشینید و پاهای خود را تا جایی که می‌توانید باز کنید. حالا، انگشتان خود را به سمت بالا کشیده و آنجا برای چند دقیقه نگه دارید. پشت خود را صاف کرده و نفس‌های عمیق و آرام بکشید. بعد از انجام چند نفس عمیق، برای آخرین بار یک نفس عمیق کشیده و دستان خود و بدنتان را به سمت کف زمین خم کنید و بازدم انجام دهید.
  • به پشت بخوابید و یکی از پاهای خود را دراز کنید. پای دیگر را خم کرده و به سمت زانو بالا آورید. زانوی خود را به کمک بازو برای چند دقیقه ثابت نگه دارید. این ورزش را برای چند دقیقه انجام دهید تا احساس کشش داشته باشید.
  • با زانوهای باز بنشینید و به یک سمت خم شوید. این حالت را به صورتی اجرا کنید که کف پاها با هم جلوی کشاله ران قرار بگیرند. حالا، دست‌های خود را دور انگشتان پا بگیرید و با این کار، قوزک پا را برای چند دقیقه ثابت کنید. کف پاهای خود را به هم فشار دهید و نفس عمیق بکشید. سر خود را بالا آورید و شکم را منبسط کنید. در این حالت، ۴ الی ۵ بار نفس عمیق بکشید.

فواید ورزش در دوران پریود

همان‌طور که اشاره کردیم، انجام ورزش در این دوران خیلی اهمیت دارد و به کاهش دردهای شما نیز کمک می‌کند. البته، فواید ورزش‌های مناسب برای کاهش دردهای پریود تنها به کاهش درد خلاصه نمی‌شود. انجام ورزش باعث بهبود خلق و خو در این دوران می‌شود. اگر به هر دلیلی، در این دوران دچار عصبانیت و افسردگی یا هر مشکل دیگری می‌شوید، ورزش به شما کمک می‌کند. اگر به طور مداوم ورزش انجام دهید، به مرور زمان قاعدگی‌های شما نیز تنظیم می‌شود. چرا که یکی از دلایل اصلی برای پریودهای نامنظم، کم تحرکی و بی تحرکی است. همچنین، اگر دچار PMS شدید می‌شوید و از قبل از عادت ماهانه، دردهای شدیدی را تجربه می‌کنید، ورزش‌های کرامپ را دست کم نگیرید.

نوشته‌های تازه