صفحه اصلی / سلامت زنان / تاریخچه تولید نوار بهداشتی

شاید ندانید که نوار بهداشتی، چه تاریخچه‌ای را طی کرده است تا به شکل کنونی خود برسد. در سال‌های خیلی دور، چیزی به نام نوار بهداشتی وجود نداشت و خانم‌ها مجبور بودند تا از چیزهایی مانند پنبه، پشم، علف و… برای خود به اصطلاح پدهایی را طراحی کنند. این نمونه‌های اولیه، جذب بالایی نداشتند و اصلا کیفیت مطلوبی را ارائه نمی‌دادند. به همین دلیل، به مرور زمان، تکنولوژی تولید نوارهای بهداشتی به وجود آمد و شرکت‌های مختلفی، تاریخچه نوارهای بهداشتی را تغییر دادند. 

تاریخچه نوارهای بهداشتی 

آیا تاکنون با خود فکر کرده‌اید که نوار بهداشتی‌های امروزی، در گذشته به چه شکلی بودند؟ اصلا چگونه اختراع شدند و چه تاریخچه‌ای را پشت سر گذاشتند؟ تاریخچه نوارهای بهداشتی امروزی که از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند و بسیار قابل دسترسی و ساده هستند، کمی پیچیده بود. نوارهای بهداشتی قاعدگی تقریبا در اوایل قرن دهم در یونان باستان تولید شد و آنجا بود که برای اولین بار نوارهای بهداشتی مورد استفاده قرار گرفتند. در گذشته‌های خیلی دور، خانم‌ها در نبود نوارهای بهداشتی، از پارچه، پشم، پنبه و حتی پدهای بافتنی و دست‌دوز از جنس پوست خرگوش و علف استفاده می‌کردند. 

اولین نوارهای بهداشتی یک‌بار مصرف توسط پرستاران، در زمان جنگ در فرانسه تولید شدند. این نوارهای یک‌بار مصرف از جنس خمیر چوب بودند. قابلیت جذب بالایی داشتند و با قیمت خیلی ارزانی به خانم‌ها فروخته می‌شدند. پس، خانم‌ها دیگر نیازی به شستشوی آنها نداشتند و پس از یک‌بار استفاده، آنها را دور می‌انداختند. پس از گذشت سال‌ها، در نهایت در سال ۱۸۸۸، یک شرکت تولید کننده از این ایده استفاده کرد و نوارهای یک‌بار مصرفی به نام Southball Pad را به تولید رساند. 

به مرور زمان، شرکت‌های تولید کننده دیگری هم برای تولید نوارهای بهداشتی برای خانم‌ها دست به کار شدند. یکی از آنها، آقایان جانسون بودند که در سال ۱۸۹۶ یک مدل نوار بهداشتی یک‌بار مصرف به نام Lister’s Towel: Sanitary Towel’s for Ladies را تولید کردند. این برند به دلیل استفاده از نام «برای خانم‌ها» با مشکل مواجه شدند و به ناچار، چند سال بعد، محصول را با نام دیگری، به نام Nupak به بازار عرضه کردند. با وجود تولید تعداد زیادی نوارهای بهداشتی یک‌بار مصرف، باز هم این نوارها قیمت بالایی داشتند و همه خانم‌ها، نمی‌توانستند از آنها استفاده کنند. به همین دلیل، همچنان از روش‌های قدیمی استفاده می‌کردند. 

تغییرات نوارهای بهداشتی 

همان‌طور که اشاره کردیم، تاریخچه نوارهای بهداشتی بسیار گسترده بوده و سال‌ها طول کشید تا یک نوار بهداشتی با قابلیت جذب بالا، ارزان و قابل استفاده برای تمام خانم‌ها تولید شود. 

نوارهای بهداشتی یک‌بار مصرف کمربندی 

اولین نوارهای یکبار مصرف، از جنس نخ پنبه یا فیبر بودند و جذب بالایی داشتند. این نوارها طول بسیار زیادی داشتند و به همین دلیل، مانند کمربند دور شکم بسته می‌شدند. این طراحی استفاده، جالب و راحت نبود. نوارها به راحتی در بدن حرکت می‌کردند و ثابت نبودند. به همین دلیل، طراحی نوارهای بهداشتی یک‌بار مصرف تغییر پیدا کرد. 

نوارهای بهداشتی یک‌بار مصرف چسبی

چند سال پس از تولید نوارهای بهداشتی کمربندی، یک نمونه نوار یک‌بار مصرف جدید همراه با یک نوار چسبی در زیر، به بازار عرضه شد. این نوارها به دلیل چسبی که داشتند، روی لباس زیر فیکس می‌شدند و جا به جا نمی‌شدند. این نوارها به شدت مورد توجه خانم‌ها قرار گرفت و در نهایت، باعث شد تا تولید نوارهای بهداشتی کمربندی در سال ۱۹۸۰ به طور کامل متوقف شود. 

نوارهای بهداشتی یک‌بار مصرف نازک با جذب بالا

تاریخچه نوارهای بهداشتی در ۲۰ سال اخیر با تغییرات زیادی رو به رو بود. در این سال‌ها، ابتدا نوارهای بهداشتی بسیار بزرگ و ضخیم بودند ولی به مرور زمان، به نوارهایی نازک با جذب بالا تبدیل شدند. همچنین، یکی دیگر از تغییرات مهم در نوارهای بهداشتی یک‌بار مصرف، اضافه کردن بال‌هایی در کناره‌های نوارها بود. این بال‌ها کمک می‌کند تا نوار بهداشتی به خوبی روی لباس زیر فیکس شود و در هنگام خواب و ورزش، تکان نخورد. به مرور زمان، نوارهای معطر نیز به دسته بندی نوارهای بهداشتی اضافه شدند. این نوارها، با قابلیت معطر بودن، می‌توانند بوی ناشی از خون پریود را خنثی کنند. 

جالب است بدانید که هنوز هم در برخی از کشورها، نوارهای بهداشتی با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند و همه خانم‌ها امکان خریداری آن را ندارند. معمولا خانم‌های ساکن این کشورها، از همان روش‌های قدیمی در تاریخچه نوارهای بهداشتی استفاده می‌کنند. 

نوشته‌های تازه