بلوغ در هر فردی با تغییرات فیزیکی همراه است. به عنوان مثال، پسران در سن بلوغ با تغییر در صدای خود مواجه می‌شوند و در مقابل، دختران نیز تغییرات متفاوتی دارند. در این سن، دختران به دلیل تغییرات فیزیکی بلوغ، بسیار شوکه هستند و احساس می‌کنند که ظاهر بدی دارند. این احساسات و تجربه‌ها کاملا طبیعی است. هر دختری در این سن و سال این تجربه‌ها را داشته است ولی نحوه مواجه با آن و گذراندن این زمان، اهمیت دارد که باید توسط والدین به خصوص مادران مدیریت شود.

تغییرات فیزیکی بلوغ

سن بلوغ معمولا از ۸ الی ۱۴ سالگی آغاز می‌شود و تا چند سال ادامه دارد. در این بازه سنی، دختران با تغییرات فیزیکی در بدن خود رو به رو می‌شوند که نشانه‌هایی از بلوغ است. این تغییرات در هر دختری متفاوت است و شدت و کمیت آن در هر فردی تغییر می‌کند. برخی از این تغییرات فیزیکی بلوغ در دختران، عبارت‌اند از:

  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • افزایش وزن
  • رویش موهای زائد زیربغل و اندام‌های خصوصی
  • آکنه روی صورت و بدن
  • چرب شدن موها و شوره سر
  • تعریق زیاد همراه با بوی بد

مادران در این دوران وظایف مهم و اساسی دارند. شما به عنوان مادر یک دختری با سن بلوغ، باید برخی از آموزش‌ها را در زمینه رعایت بهداشت به او بدهید تا بتواند خیلی راحت‌تر با این تغییرات مواجه شود. شاید دختر شما به دلیل نوع پوستش، آکنه زیادی را در سن بلوغ تجربه نکند ولی ممکن است مسائل و تغییرات دیگری خیلی او را آشفته کند. به عنوان مثال، اگر نسبت به چرب شدن موهایش خجالت زده است، شما می‌توانید برای او یک شامپو مخصوص موهای چرب خریداری کنید. اگر نسبت به تعریق و بوی بد خجالت زده می‌شود، یک دئودرانت خوب برای او خریداری کنید و در اختیارش قرار دهید. به او بگویید که برای تمام این تغییرات، راهکارهایی وجود دارد و نباید برای چنین مسائلی خجالت بکشد یا ناراحت شود.

پیشنهاد مطالعه: تغییرات دوران بلوغ؛ دلایل کاهش اعتماد به نفس دختران نوجوان

زمان بروز تغییرات فیزیکی بلوغ

همان‌طور که اشاره کردیم، بلوغ در دختران بین ۸ سالگی تا ۱۴ سالگی رخ می‌دهد و معمولا بین ۱۸ ماه تا دو سال تغییراتش ادامه دارد. البته، این مدت زمان متغیر است و شاید در یک دختر، بلوغ طولانی‌تر باشد و در فردی دیگر خیلی سریع و کوتاه اتفاق بیفتد. برخی از تغییرات بلوغ مانند آکنه صورت یا بدن، افزایش وزن و تعریق شدید، از تغییراتی است که به احتمال تا چندین سال آثارش باقی می‌ماند و شما باید برای بهبود آن، داروهای خاصی مصرف کنید.

هر دختری با سرعت مخصوص به خودش بالغ می‌شود و این، موضوعی نیست که بتوان با دیگران مقایسه کرد. به دختر خود بگویید که اگر هنوز نشانه‌هایی از بلوغ در خودش نمی‌بیند، اتفاق بدی نیست. بگویید که زمان‌بندی بدن هر کسی با دیگری فرق دارد و ما باید این را بپذیریم که نمی‌توانیم دقیقا مانند دیگران به سن بلوغ و تغییرات فیزیکی بلوغ برسیم. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، عدم بروز تغییرات فیزیکی بلوغ تا پس از ۱۴ سالگی است. اگر هیچ یک از تغییرات فیزیکی بلوغ تا ۱۴ سالگی در دختر شما نمایان نشد، حتما باید او را به پیش یک پزشک ببرید و از عدم وجود مشکلات در بدن او مطمئن شوید.

بیشتر بدانید: به دختر خود در رابطه با تغییرات عاطفی دوران بلوغ کمک کنید

صحبت درباره تغییرات فیزیکی بلوغ

معمولا دختران نوجوان پس از مواجه با تغییرات فیزیکی بلوغ، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و نسبت به بدن و ظاهر خود خجالت زده می‌شوند. مادران در این شرایط نقش بسیار مهمی دارند. شما باید دائما با دختر خود صحبت کنید. از تغییرات فیزیکی دوران بلوغ خود به او بگویید. صحبت کنید و بگویید که همه دختران در این سن و سال، این تغییرات را تجربه می‌کنند و با آن مواجه می‌شوند. اگر نسبت به جوش‌ها یا افزایش وزنش مشکل دارد، به او راهکار دهید. برای او محصولات پوستی مخصوص پوستش را بخرید تا با استفاده از آنها، آکنه پوستش کمتر شود. اگر با افزایش وزنش مشکل دارد، او را در یک باشگاه ثبت نام کنید تا به صورت حرفه‌ای ورزش کرده و وزنش افزایش پیدا نکند. برای آموزش‌های بیشتر می‌توانید مقاله مربوط به صحبت‌های مادر دختری درباره بلوغ را مطالعه نمایید.

با کمی صحبت و ارائه راهکار، می‌توانید دوران بلوغ را برای دختر خود ساده‌تر کنید. دختران در این سن بسیار حساس می‌شوند و نسبت به بدن و ظاهر خود بدون اعتماد به نفس هستند. لطفا در این دوران، این مقدار درباره تغییرات نظر منفی ندهید. اگر خودش نظر منفی دارد، به او بگویید که تغییرات کاملا طبیعی است و به زودی این تغییرات فیزیکی از بین می‌رود.

گذاشتن یک نظر