اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در هر فردی است. فرقی ندارد که شما یک بزرگسال باشید یا سنین نوجوانی خود را از سر بگذرانید. اگر به میزان کافی، اعتماد به نفس نداشته باشید، نمی‌توانید در جامعه و با دیگر افراد ارتباط خوبی بگیرید. رشد اعتماد به نفس، از سنین کم آغاز می‌شود و باید والدین به خوبی روی آن کار کنند. رشد اعتماد به نفس در دختران، به شیوه متفاوتی انجام می‌شود که در ادامه این مقاله از تافته، به آن می‌پردازیم.

اهمیت رشد اعتماد به نفس در دختران

احتمالا تصور می‌کنید که تغییرات فیزیکی، تنها بخش از بلوغ در دختران هستند. اشتباه نکنید، بلوغ شامل موارد و تغییرات زیادی در یک دختر می‌شود که تغییرات فیزیکی، تنها یکی از آنها است. ما در سنین بلوغ شاهد رشد مغز دخترمان هستیم و ارتقا آن را می‌بینیم. رشد مغز، تاثیرات زیادی روی خلق و خو و اعتماد به نفس دختران می‌گیرد. یکی از دلایل نیاز به استقلال شدید در این سن، تغییرات در اعتماد به نفس و خلق و خو است. اگر به عنوان یک مادر، بتوانید به رشد اعتماد به نفس دختر خود در این دوران کمک کنید و از راهکارهای مهم برای افزایش اعتماد به نفس بهره بگیرید، قطعا در بزرگسالی نیز به ان کمک بزرگی کرده‌اید.

راهکارهای رشد اعتماد به نفس در دختران

راهکارهایی برای رشد اعتماد به نفس وجود دارد که بهتر است مادران از این راهکارها در سنین نوجوانی و بلوغ دختر خود، از آن استفاده کنند. استفاده در زمان مناسب این راهکار، نتیجه خوبی به همراه دارد و در بزرگسالی، باعث داشتن اعتماد به نفس در افراد می‌شود.

مراقب کاهش اعتماد به نفس باشید!

تقریبا ۵۰ درصد از دختران در سنین بلوغ، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، تغییرات فیزیکی و تغییرات شدید در خلق و خو است. احتمالا شما می‌بینید که دختران در هنگام پیش آمدن اشتباه خود را مقصد می‌داند، ساعت‌ها و روزها به اشتباهات فکر می‌کند و برای بیان صحبت‌های خودش، همیشه عذرخواهی می‌کند.

این موارد تنها برخی از نشانه‌های کاهش اعتماد به نفس در دوران بلوغ و نوجوانی است. شما باید این را در دخترتان تغییر دهید. به او کمک کنید تا با چیزهایی که باعث کاهش اعتماد به نفسش می‌شود، مقابله کند. به او فضا دهید تا به راحتی نظرش را بیان کند. از او حمایت کنید و او را در کلاس‌های مختلف ثبت نام کنید تا دوستان جدیدی پیدا کند.

رشد فکری او را پرورش دهید.

زمانی که نوجوان شما احساس عدم رشد داشته باشد و تصور کند که نمی‌تواند خلاقیت و توانایی‌اش را پرورش دهد، دچار کاهش اعتماد به نفس و شکست می‌شود. این احساس، در بسیاری از مواقع، انرژی برای تلاش کردن را نیز از فرد می‌گیرد. دختران در مقایسه با پسران، بیشتر در خطر این اتفاق هستند. پس، به او کمک کنید و رشد فکری‌اش را پرورش دهید. یک فضایی برای او بسازید تا امکان رد مهارت و توانایی‌اش را داشته باشد. در این صورت، او می‌تواند در مدرسه نیز به دوستان کمک کند، به دنبال چالش‌های جدید و سخت‌تری بگردد. به همین روال، حتی بعد از هر شکست، باز هم می‌تواند اعتماد به نفس داشته باشد و مسیرش را ادامه دهد.

پیشنهاد مطالعه: به دختر خود در رابطه با تغییرات عاطفی دوران بلوغ کمک کنید

از او تعریف کنید.

برای رشد اعتماد به نفس در دختران، تعریف و تمجید به جا را دست کم نگیرید. اگر در مسیر رشد فکری‌اش حرکت می‌کند، از او حمایت کرده و از او تعریف کنید. تعریف و تمجید درست و به جا، باعث افزایش پشتکار در فرد می‌شود و احساس مهم بودن به او می‌دهد. چیزهایی که باید تعریف و تمجید کنید، عبارت‌اند از:

  • امتحان کردن استراتژی‌های مختلف، یکی از چیزهایی است که باید از آن تمجید کنید. به عنوان مثال، اگر دختر شما از روش‌های مختلفی برای حل مشکلش استفاده می‌کنید، این موضوع را به او بگویید و از آن تعریف کنید.
  • اگر دختر شما در پی چالش است، از او تمجید کنید. برای مثال به او بگویید که من برای انتخاب چالش به تو افتخار می‌کنم.
  • از پشتکار دختر خود تمجید کنید. به او بگویید که تو آن‌قدر این کار را دنبال می‌کنی تا به یک نتیجه مطلوب برسی.

در بخش تعریف و تمجید در سن نوجوانی، نباید از برخی ویژگی‌ها تمجید کنید که آنها عبارت‌اند از:

  • جذابیت‌های فیزیکی قابل تمجید نیستند و نباید در این سن، تنها از آنها تعریف و تمجید کنید.
  • استعدادهای موروثی نیز قابل تمجید نیستند. در این سن باید روی ویژگی‌های اکتسابی دختر خود تمرکز کنید.

در مشکلات دخترتان، به او کمک کنید.

به دختر خود کمک کنید تا ریسک‌های منفی را نپذیرد و این ریسک‌ها، او را از مسیرش بازندارد. البته، پذیرش ریسک‌های مثبت خوب است و شما باید از آن استقبال کنید. تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا از مشکلاتی که جلوی پیشرفت دخترتان را می‌گیرند، دور شود. برای این کار، از راهکارهای زیر استفاده کنید.

  • با او همدلی کنید. به او بگویید که می‌دانید مسیر سختی در پیش دارد و با گفتن این حرف‌ها، او را برای ادامه مسیر ترغیب کنید.
  • او را برای رسیدن به مرحله بعدی تشویق کنید. به او کمک کنید تا اهدافش را به چندین هدف کوچک تقسیم کرده و آنها را یادداشت کند. حالا به این صورت، دختر شما می‌تواند برای مرحله بعدی آماده شده و یک برنامه ریزی اساسی داشته باشد.
  • یک الگوی مناسب برای رشد فکری دخترتان باشید تا او با دیدن شما، الگوبرداری مثبت انجام دهد. از چالش‌ها استقبال کنید. با خود مهربان باشید. اعتماد به نفس داشته باشید و از مشکلات خود درس بگیرید. این کارها را انجام دهید تا یک الگو برای دختر نوجوان خود باشید.

به عنوان یک مادر وظیفه دارید که در دوران بلوغ به دخترتان کمک کنید. با فعالیت‌های ساده، او را برای تغییر قرار دادن به‌عنوان تصویر شاخصات آماده کنید و به او داشتن اعتماد به نفس را یاد دهید تا بتواند به یک خانم جوان و قوی تبدیل شود.

کارهای مادر و دختری

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای رشد اعتماد به نفس در دختران، تمرین است. به این تمرین‌ها به شیوه سرگرم کننده و کارهای مادر و دختری نگاه کنید. این تمرین‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس در دخترتان می‌شود. بلوغ دوران سختی است و دخترتان باید با این موضوع رو به رو شود. در دوران بلوغ، سختی وجود دارد ولی همه چیز به خوبی پیش می‌رود. اگر می‌خواهید که دختر شما، حرف‌هایتان را درک کند و رابطه خوبی با شما داشته باشد، از تمرین‌ها و راهکارهای زیر استفاده کنید.

داستان‌های دوران بلوغ خود را تعریف کنید.

اگر می‌خواهید با دختر خود رابطه صمیمی داشته باشید، داستان‌های دوران بلوغ خود را برای او تعریف کنید. بگویید که چه احساساتی را تجربه کرده‌اید. راهکارهای خود برای تحت تاثیر قرار نگرفتن در برابر مشکلات را بیان کنید. این روش، کمک می‌کند تا بتوانید احساسات دوران بلوغ او را تایید و درک کنید. همچنین، اگر روش شما برای مقابله با مشکلات در این دوران را بیان کنید، او نیز از این روش‌ها استفاده می‌کند و هرگز انگیزه‌اش را از دست نمی‌دهد. اگر نگران گفتن برخی از داستان‌های نامناسب یا برداشتن محدودیت‌ها هستید، می‌توانید این داستان‌ها را یک‌بار روی کاغذ یادداشت کنید یا حتی آنها را برای دختران ایمیل کنید.

کمک به رشد فکری دختر نوجوان

رشد فکری در واقع همان فهم مهارت‌ها و توانایی‌هایی است که شما می‌توانید به کمک آنها پیشرفت کنید. رشد فکری یک ابزار مهم برای دوران بلوغ در دختران است. مغز مانند ماهیچه‌ای است که با تمرین، ورزش و چالش‌های بیشتر، قوی‌تر می‌شود. پس، اگر به دنبال رشد فکری دختر نوجوان خود هستید، از تمرین‌های زیر به منظور رشد فکری استفاده کنید.

از نیرو مغز استفاده کنید.

از دختر خود بخواهید که به اهدافش به طور دقیق و با جزئیات فکر کند. کم کم به او کمک کنید تا با این کار از منطقه امن و آرامشش خارج شود. حالا، سه مرحله را که به کمک آنها، او می‌تواند به اهدافش برسد را یادداشت کنید. مراحل را با یکدیگر کامل کنید و برای پایان این کار یک جشن کوچک با یکدیگر بگیرید. با این کار، به او یاد می‌دهید که او توقف ناپذیر است و به راحتی می‌تواند به اهدافش برسد. حالا که دختر شما با اعتماد به نفس بالا می‌تواند با ریسک‌های مختلف رو به رو شود، از روش رل مدل استفاده کنید.

احتمالا دختر شما نیز افرادی در نزدیک خودش یا در شبکه‌های اجتماعی می‌شناسد که بسیار مورد تایید و تحسینش هستند. این افراد را پیدا کنید و به بررسی چند نمونه از آنها مشغول شود. بررسی کنید که آنها در مسیر موفقیت خود یا مشکلاتشان چگونه رو به رو شده‌اند؟ چقدر هدفمند هستند و چقدر پشتکار برای رسیدن به اهداف خود داشته‌اند؟ حالا در زمانی که دختر شما با مشکلاتی مواجه شد، از او بخواهید که دقیقا مانند فرد مورد تحسینش عمل کند.

تمجید خود را دنبال کنید.

اگر از نوع صحیح تمجید برای دخترتان استفاده کنید، می‌توانید به شکل گیری رشد فکری او کمک کنید. نوع صحیح تمجید، همان فرایند تمجید است که شامل تجلیل از طرز برخورد و پشتکار دختران می‌شود. در واقع، شما باید از چیزهایی تمجید کنید که دختران نقش مهمی در کنترلش دارد و تمجید از خصلت‌های مادرزادی کار اشتباهی است. شاید در نگاه اول، این روش از تمجید کمی سخت باشد، اما به یاد داشته باشید که شما مادر او هستید و باید در این مسیر به او کمک کنید.

یک روشی که در این روش به شما کمک می‌کند، دنبال کردن تمجیدها است. تمجیدهایی که در طول روز انجام می‌دهید را یادداشت کنید. در واقع، شما باید روی نحوه صحیح تمجید کردن خود کار کنید. به عنوان مثال، به جای گفتن تو چقدر باهوشی، به دختر خود بگویید که تو واقعا برای این امتحان سخت تلاش کردی.

بیشتر بدانید: صحبت‌های مادر دختری | بلوغ

اعتماد به نفس در بزرگسالی

همان‌طور که اشاره کردیم، اگر در سن نوجوانی به رشد اعتماد به نفس در دختران کمک کنیم، آنها را در آینده به یک بزرگسال با اعتماد به نفس تبدیل می‌کنیم. افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند، در جامعه نمی‌توانند به راحتی زندگی کنند. امکان برقراری ارتباط با افراد مختلف را ندارند و آسیب‌های زیادی می‌بینند. پس، به رشد اعتماد به نفس دختر خود در همین سن پایین اهمیت دهید.

گذاشتن یک نظر