ترشح واژن، یک اتفاق طبیعی در بدن همه خانم‌های بالغ است. در واقع، دختران نوجوان نیز در هنگام نزدیک شدن به اولین پریود، ترشحات واژن را تجربه می‌کنند. این ترشحات، یک نشانه برای نزدیک شدن به اولین پریود و تخمک گذاری است. همچنین، این ترشحات، واژن را مرطوب نگه می‌دارند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

اگر دخترتان نوجوان است و قصد دارید که درباره پریود با او صحبت کنید، حتما باید به مبحث ترشحات واژن نیز بپردازید. این ترشحات در بدن خیلی مهم هستند و می‌توانند زنگ خطری برای بروز بیماری هم محسوب شوند. پس، دخترتان را با انواع ترشحات طبیعی و غیرطبیعی واژن آشنا کنید و نکات بهداشتی مربوط به این مورد را به او بگویید.

ترشح واژن دختران نوجوان

ترشح واژن یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مسائلی است که باید با دخترتان درباره آن صحبت کنید. زمانی که دختر شما وارد دوره بلوغ می‌شود، تقریبا چند ماه قبل از اولین پریودش، ترشحات واژن را تجربه می‌کند. این ترشحات، ترشحات طبیعی واژن هستند که باعث تمیز و مرطوب ماندن واژن می‌شوند. این ترشحات، لکه‌های زرد یا سفید رنگی هستند که روی لباس زیر دیده می‌شوند. شاید دخترتان پس از دیدن اولین ترشحات، احساس نگرانی کند. او را قانع کنید که این موضوع، هیچ جایی برای نگرانی ندارد و اتفاقا، یک نشانه خوب در جهت آمادگی برای اولین پریود است.

احتمالا صحبت کردن درباره این موضوع برای دخترتان خیلی سخت و خجالت آور است. در این شرایط، با صحبت کنید و اجازه دهید که احساس صمیمت بیشتری بین شما شکل بگیرد. از راهکارهایی استفاده کنید تا دخترتان از شما خجالت نکشد و کوچک‌ترین مشکلات و تغییراتش را با شما در میان بگذارد. حالا، می‌توانید خیلی دقیق و واضح درباره نقش ترشحات واژن در سلامت جنسی با او صحبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به صحبت درباره بلوغ و پریود با دختران + آموزش قاعدگی را مطالعه نمایید.

نقش ترشحات واژن در خانم‌ها

ترشحات واژن برای اولین بار، ۶ ماه تا یک سال قبل از اولین پریود، دیده می‌شوند. این ترشحات باعث مرطوب ماندن واژن می‌شوند و از خشکی واژن جلوگیری می‌کنند. احتمالا در هنگام صحبت کردن درباره ترشحات واژن با دختر نوجوانتان، این سوال برای او پیش می‌آید که این ترشحات، دقیقا چه فایده‌ای دارند؟

خشک ماندن محیط واژن، باعث عفونت‌های مخمری و درد هنگام برقراری رابطه جنسی می‌شود. این ترشحات، به طور طبیعی در واژن ساخته می‌شوند تا محیط داخل واژن مرطوب بماند و از عفونت‌های مخمری و دیگر موارد عفونی در واژن، محافظت کند. به دختر خود توضیح دهید که این ترشحات، شکل طبیعی از بهداشت زنانه هستند و اگر در حالت طبیعی دیده شوند، نگران کننده نیستند. آشنایی با شکل ظاهری ترشحات واژن و انواع آن، به دخترتان کمک می‌کند تا خیلی راحت‌تر ترشحات غیرطبیعی را در بدن خودش تشخیص دهد.

انواع ترشحات طبیعی و غیرطبیعی

حتما در هنگام صحبت درباره ترشحات واژن با دخترتان، انواع این ترشحات را به او معرفی کنید. ترشحات واژن، شامل انواع ترشحات طبیعی و غیرطبیعی می‌شود که هر یک دارای ویژگی‌های ظاهری منحصر به فردی هستند. برخی از این ترشحات غیرطبیعی، نشانه‌ای از یک عفونت یا بیماری هستند که باید پس از شناسایی و تشخیص این ترشحات، فورا به پزشک مراجعه شود. انواع ترشحات واژن عبارت‌اند از:

ترشحات شفاف و سفید واژن

انواع ترشحات واژن، برای هیچ یک از خانم‌ها خوش‌آیند نیست و به همه احساس تقریبا بدی را می‌دهد ولی باید بدانید که ترشحات سفید یا شفاف واژن، طبیعی‌ترین نوع ترشحات واژن است. این نوع از ترشح، چرخه طبیعی واژن را نشان می‌دهد و معمولا بیشترین میزان آن در شروع و پایان چرخه قاعدگی دیده می‌شود.

این نوع از ترشح واژن در حالت عادی هیچ بوی خاصی ندارد و نسبتا غلیظ و چسبنده است. اگر از لباس زیر سفید رنگ استفاده می‌کنید، ممکن است که ترشحات واژن خود را در لباس زیر به رنگ زرد ببینید. ترشحات سفید و طبیعی واژن در مجاورت هوا زرد رنگ می‌شوند و به همین دلیل، شما آن را زرد می‌بینید ولی جای نگرانی برای آن وجود ندارد. میزان این نوع از ترشحات طبیعی واژن در هر خانمی متفاوت است و معمولا مصرف برخی از داروهای هورمونی، باعث تغییر در میزان این ترشحات می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: علل عقب افتادن پریود و ترشحات سفید نشانه چیست؟

ترشحات آبکی و شفاف واژن

ترشحات آبکی و شفاف نیز یکی دیگر از ترشحات طبیعی واژن است که معمولا در زمان تخمک گذاری، برانگیختگی جنسی و رسیدن به ارگاسم ترشح می‌شوند. از آن‌جایی که تقریبا مقدار این نوع ترشحات بیشتر از ترشحات دیگر است، احساس خیسی به شما دست می‌دهد که بسیار آزاردهنده است.

به طور کلی، دلایل مختلفی برای این ترشح وجود دارد که شما می‌توانید تنها برخی از آنها را به دخترتان توضیح دهید. به عنوان مثال، ترشحات شفاف و کش‌دار نشانه‌ای از تخمک گذاری در بدن است یا شاید پس از انجام ورزش‌های سنگین مشاهده شود.

ترشحات خونی و قرمز رنگ واژن

مشاهده ترشحات خونی و قرمز رنگ واژن در زمان نزدیک شدن به دوره قاعدگی، کاملا طبیعی است. در واقع، این نوع از ترشحات واژن، یک نشانه برای نزدیک شدن به خونریزی قاعدگی است و به مرور، حالت کاملا خونی به خودش می‌گیرد. البته، اگر در نزدیکی قاعدگی خود نیستید، این نوع ترشحات واژن می‌تواند نشانه‌های دیگری داشته باشد. معمولا ترشحات غیرطبیعی قرمز رنگ واژن نشانه‌ای از آسیب به ناحیه تناسلی، رابطه جنسی نامناسب و ضربه شدید است.

ترشحات قهوه‌ای واژن

ترشحات قهوه‌ای رنگ واژن معمولا پس از پایان سیکل قاعدگی دیده می‌شوند. چرا که بدن در این زمان، تمام سلول‌های باقی مانده را از طریق واژن خارج کرده و به طور کامل، پاکسازی می‌کند. این نوع از ترشحات واژن نیز حالت طبیعی و غیرطبیعی دارد. اگر در پایان دوره پریود دیده نشود و در زمانی که حالت نرمال بدنی دارید، مشاهده شود، کاملا غیرطبیعی است.

در این صورت، ترشحات قهوه‌ای، ترشحاتی اسیدی هستند و نشانه‌ای از وجود یک مشکل در دستگاه تناسلی و سیستم باروری را دارند. در هنگام مشاهده این نوع از ترشحات واژن، خارج از زمان پریود، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم انجام شود.

ترشحات زرد و سبز رنگ واژن

ترشحات زرد و سبز رنگ، ترشحات غیرطبیعی واژن هستند و یک زنگ خطر برای فرد محسوب می‌شوند. این تغییر رنگ در ترشحات، تنها علائم برای نشانه بیماری نیست. در این شرایط، معمولا واژن بوی بدی می‌دهد و حتی ممکن است که در هنگام برقراری رابطه جنسی، درد شدیدی تجربه شود. وجود عفونت و بیماری زنانه، همراه با سوزش، خارش و دردهای شدیدی همراه است.

به طور کلی، بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا از دلایل مشاهده ترشحات زرد و سبز رنگ هستند. برای شروع درمان و تشخیص دقیق‌تر دلایل این ترشحات، حتما باید به پزشک مراجعه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترشحات واژن به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله مربوط به دلایل و انواع ترشحات واژن در زنان براساس رنگ را مطالعه نمایید.

ترشحات پنیری واژن

ترشحات پنیری نیز یکی دیگر از ترشحات غیرطبیعی واژن است. این ترشحات به شکل کشک هستند و معمولا نشانه‌ای از عفونت در ناحیه واژن را دارند. این نوع از ترشحات واژن، همراه با خارش و سوزش هستند. اگر به طور مداوم، این ترشحات دیده شود، احتمال ابتلا به قارچ تناسلی در واژن وجود دارد.

عفونت‌های قارچی واژن علائم دیگری علاوه بر ترشحات پنیری شکل هم دارند. این علائم شامل بوی بدن واژن و ترشحات آن، سوزش و خارش می‌شود. بوی بد واژن چیزی شبیه به بوی ماهی یا بوی فلز است. به طور کلی، زمانی که واژن و ترشحات آن بوی خاص و متفاوتی از حالت عادی دهد، نشانه بیماری در ناحیه واژن است. تغییرات در بوی واژن، دقیقا زمانی رخ می‌دهد که تعادل PH بدن از بین می‌رود. پس از مشاهده این علائم در ناحیه واژن، حتما باید به پزشک مراجعه شود و پس از معاینه، مراحل درمان آغاز شود.

بیشتر بدانید: آشنایی با خارش، سوزش و تحریک واژن + روش درمان

ویژگی ترشحات طبیعی واژن

حالا که انواع ترشحات واژن را به دخترتان معرفی کردید، او به راحتی می‌تواند در آینده، ترشحات واژن خودش را بررسی کرده و در صورت مشاهده ترشحات غیرطبیعی، این موضوع را به شما بگوید. احتمالا پس از معرفی انواع ترشحات واژن، دختر شما می‌پرسد که ترشحات طبیعی واژن، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ سوال بسیار مهمی است که شما به عنوان مادر، در هنگام صحبت درباره ترشحات واژن، باید به این سوال پاسخ دقیقی دهید. به طور کلی و خلاصه، ترشحات طبیعی واژن، هیچ بوی بدی ندارند و معمولا سفید و شفاف هستند. غلظت و میزان ترشحات طبیعی در طول چرخه قاعدگی تغییر می‌کند و در برخی مواقع، کمی بیشتر و غلیظ‌تر از روزهای دیگر می‌شود. به جزئیات بیشتر درباره ویژگی‌های ترشحات طبیعی واژن در ادامه می‌پردازیم.

بافت ترشحات طبیعی واژن

ترشحات طبیعی واژن دارای بافتی آبکی، چسبنده، غلیظ، خمیری تا تیره است که در شرایط مختلف، تغییر می‌کند. در واقع، این هورمون‌های بدن هستند که باعث ایجاد تغییر در شکل ترشحات واژن می‌شوند. البته، اگر ترشحات واژن به شکل غیرطبیعی درآید، این تغییرات می‌تواند ناشی از ایجاد عفونت در واژن باشد. به عنوان مثال، ترشحاتی که ضخیم و کف آلود هستند، بوی بد همراه با خارش دارند؛ ترشحات غیرطبیعی ناشی از بیماری و عفونت هستند.

رنگ ترشحات طبیعی واژن

رنگ ترشحات طبیعی واژن، شفاف، سفید تا شیری رنگ هستند. ترشحات زرد تیره، خاکستری، سبز رنگ و قهوه‌ای نشان دهنده بروز یک بیماری یا مشکل در ناحیه واژن هستند. البته، اگر ترشحات قهوه‌ای رنگی را پس از دوران خونریزی پریود مشاهده کردید، این ترشح به دلیل پایان دوره خونریزی است و جایی برای نگرانی ندارد.

بوی ترشحات طبیعی واژن

به طور کلی، ترشحات واژن دارای بویی ملایم هستند ولی ترشحات غیرطبیعی، بوی ناخوشایند و قوی دارند که غیر قابل تحمل هستند. این بوی بد، شباهت زیادی به بوی ماهی دارد که معمولا، همراه با تغییر رنگ و بافت دیده می‌شود. بوی بد واژن و ترشحات آن، نشانه‌ای از وجود یک بیماری و عفونت است.

مقدار ترشحات طبیعی واژن

مقدار ترشحات واژن به عوامل مختلفی بستگی دارد و بسیاری از خانم‌ها، ترشحات زیاد و بسیاری دیگر ترشحات کمی دارند. عوامل مختلفی که روی میزان ترشحات واژن تاثیر می‌گذارد، شامل بارداری، مصرف قرص‌های ضدبارداری و تخمک گذاری می‌شود. اگر ترشحات واژن به صورت ناگهانی تغییر کرده و حجم آن زیاد شود، حتما باید درباره آن با پزشک مشورت کنید. زیرا احتمال بروز بیماری و عفونت در این شرایط وجود دارد.

آگاهی کامل درباره ترشحات واژن نوجوانان

برای آگاهی بیشتر دخترتان، می‌توانید تمام موارد ذکر شده در این مقاله از تافته را با او در میان بگذارید. البته، حتما به او بگویید که مشاهده ترشحات غیرطبیعی، هیچ ترس و نگرانی‌ای ندارد. چرا که با مراجعه به پزشک و آغاز مراحل درمان که شامل مصرف قرص و پماد می‌شود، این ترشحات غیرطبیعی به سادگی از بین می‌روند. اگر دخترتان نسبت به این ترشحات احساس خوبی ندارد، می‌توانید محصولاتی مانند پنتی لاینرها را به او معرفی کنید. این محصول، علاوه بر محافظت روزانه، باعث ایجاد احساس تمیزی و طراوت در فرد می‌شود.

استفاده از پنتی لاینرها را به دختر خود آموزش دهید تا بعد از کمی استفاده از آن، برای اولین پریود خودش نیز آماده شود. برای شروع گفتگو در این زمینه، یک بسته از این محصول را برای دخترتان خریداری کرده و گفتگو را با معرفی این محصول آغاز کنید.

گذاشتن یک نظر