صفحه اصلی / پریود و قاعدگی / PMS چیست؟ | راه‌های پیشگیری از علائم PMS + درمان

۰یکی از سوالاتی که اکثر دختران جوان به دنبال پاسخ کامل آن هستند این است: PMS چیست؟ PMS یا سندروم پیش از قاعدگی (Premenstrual syndrome) اختلالی است که اکثر بانوان قبل از دوران پریود خود تجربه خواهند کرد. در این دوره بانوان به دلیل تغییرات هورمونی دچار اختلالات عاطفی و فیزیکی مختلف می‌شوند. علائم این سندروم در بانوان مختلف کاملا متفاوت خواهد بود و در هر فردی به یک شکل نمود می‌کند. اما عموما با احساس افسردگی، خشم، ناراحتی و دردهایی مثل بدن درد، سر درد، درد در ناحیه شکم، پهلو و کمر و… همراه خواهد بود.

اگر برای سوال PMS چیست پاسخ کاملی دریافت کنید، متوجه خواهید شد که شدت این سندروم در شما چقدر است. افرادی که دچار تغییرات احساسی و فیزیکی شدیدی در این دوره می‌شوند بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنند. ضمن اینکه آگاهی کامل شما در این باره باعث می‌شود تا حال خود را در این دوره به شکل بهتری مدیریت کنید. طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر از ۴۸ درصد بانوان تحت تأثیر سندروم پیش از قاعدگی قرار دارند. اگر شما هم حدوداً ۵ تا ۱۱ روز قبل از آغاز دوران پریود خود علائم PMS را در خود مشاهده می‌کنید، قطعاً دچار این سندروم هستید. با ما همراه باشید تا به سوال PMS چیست و چه علائمی دارد به طور کامل پاسخ دهیم.

PMS چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی یا دوره PMS مجموعه‌ای از علائم روحی و جسمی است که حدوداً یک هفته قبل از عادت ماهانه در زنان نمایان می‌شود. بروز علائم PMS در بانوان نشان‌دهنده نزدیک بودن زمان پریود آن‌ها است. این دوره و علائم آن آزاردهنده است؛ اما برای اکثر بانوان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما حدوداً ۲۰ درصد از زنان علائم این سندروم را به شکل شدیدی تجربه می‌کنند. طوری که زندگی روزمره آن‌ها دچار اشکال شده و مجبور به مراجعه به پزشک می‌شوند.

پریود در زندگی بانوان جزو یکی از عادی‌ترین و طبیعی‌ترین اتفاقات است. همه بانوان از سنین نوجوانی درگیر این رویداد طبیعی در بدن خود شده و تا میان‌سالی آن را تجربه می‌کنند. سندروم پیش از قاعدگی نیز یکی دیگر از اختلالات طبیعی است که ممکن است به عنوان یک زن با آن دست‌وپنجه نرم کنید. حال که فهمیدید PMS چیست، نسبت به کنترل و مدیریت آن نیز آگاهانه‌تر رفتار خواهید کرد.

علائم PMS چیست؟

علائم PMS در بانوان مختلف به شکل متفاوتی ظاهر می‌شود. برخی از بانوان دردهای جسمی، بعضی تغییرات روحی و بعضی دیگر نیز هر دو را تجربه خواهند کرد. اما مهم‌ترین علائم فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی عبارت است از:

  • خستگی
  • نفخ
  • درد شکم
  • درد سینه
  • کمر درد
  • سر درد
  • افزایش وزن
  • آکنه و مشکلات پوستی
  • یبوست یا اسهال
  • کرامپ

بعضی از بانوان در دوران PMS بسیار زودرنج و حساس می‌شوند. شاید جالب باشد بدانید که بسیاری از اختلافات زناشویی در همین دوره رخ می‌دهد. دلیل آن هم در عدم آگاهی کافی از سندرم پیش از قاعدگی و علائم آن است. آگاهی کافی مرد و زن درباره این دوره و اختلالات احتمالی آن باعث می‌شود تا شرایط به شکل بهتری مدیریت شود. اصلی‌ترین علائم عاطفی و روحی در دوره PMS عبارت است از:

  • اختلال در خواب
  • احساس افسردگی
  • تنش یا اضطراب
  • نوسانات خلقی
  • احساس غم و اندوه بی‌دلیل
  • تغییرات در اشتها و هوس‌های غذایی
  • کاهش میل به رابطه جنسی
  • تحریک پذیری زیاد
  • گریه
  • مشکل در حافظه و تمرکز
  • عصبانیت ناگهانی
  • احساس خشم خفیف

چه چیزی باعث PMS می‌شود؟

اگر قرار باشد به سوال علت ایجاد PMS چیست پاسخ دهیم، کمی با مشکل مواجه خواهیم شد. زیرا هنوز علت اصلی این سندروم در بانوان شناخته نشده است. تحقیقات پزشکان و متخصصان این حوزه حاکی از آن است که دوره PMS ارتباط مستقیمی با تغییرات هورمونی در بانوان دارد. نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی با تغییرات هورمون‌های جنسی در زنان تغییر کرده و با یائسگی و حاملگی به اتمام می‌رسد.

یکی دیگر از دلایلی که می‌توان به بروز علائم PMS ربط داد، تغییرات شیمیایی در مغز است. ترشح سروتونین و نوسانات آن به عنوان یک ماده شیمیایی مغزی نقش زیادی در حالت‌های خلقی و روحی بانوان دارد. ناکافی بودن این ماده شیمیایی در مغز باعث ایجاد احساس خستگی، افسردگی، افزایش اشتها و مشکلات خواب خواهد شد.

چه کسانی دچار PMS می‌شوند؟

هر زنی باید بداند که PMS چیست و احتمال بروز علائم آن در چه افرادی بیشتر است. احتمال بروز علائم آن در تمام بانوان وجود دارد. اما برخی از موارد هستند که این احتمال را افزایش می‌دهند که عبارت‌اند از:

  • استعمال دخانیات (از جمله سیگار و…)
  • ضربه عاطفی
  • سابقه افسردگی
  • آسیب فیزیکی
  • ورزش نکردن
  • خشونت‌های خانگی
  • خواب ناکافی
  • اختلال دوقطبی
  • تغییرات شیمیایی مغز
  • داشتن سابقه دوران PMS شدید در خانواده
  • استفاده بیش از حد از نمک، شکر، مشروبات الکلی، گوشت قرمز و…

بنابراین افرادی که به طور متداول در حال استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکی هستند، بیشتر از سایر زنان در معرض این سندروم قرار می‌گیرند. برای اینکه دوره PMS راحت‌تری داشته باشید بهتر است ورزش، نوشیدن آب زیاد، تغذیه مناسب و خواب کافی را فراموش نکنید!

راه‌های پیشگیری از علائم PMS چیست؟

سندروم پیش از قاعدگی در زنان درمان قطعی و صد درصدی ندارد. اما با انجام برخی از کارها می‌توانید شدت آن را کنترل کنید. در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان از علائم PMS پیشگیری کرد.

رژیم غذایی سالم

به طور کلی برای اینکه فرد سالمی باشید، باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. حال این موضوع در شدت سندروم پیش از قاعدگی نیز تأثیر خواهد داشت. در همین راستا چند مورد زیر را به طور متداوم رعایت کنید:

  • دو هفته پیش از شروع پریود خود از مصرف غذاهای چرب و شور خودداری کنید.
  • آب زیاد بنوشید.
  • مصرف غذاهای سبوس‌دار، لبنیات، سبزیجات تازه، میوه و… را افزایش دهید.

تغییر سبک زندگی

می‌پرسید راه پیشگیری از مواجه شده با علائم PMS چیست؟ پاسخ این است: سبک زندگی قدیمی خود را تغییر دهید. با رعایت موارد زیر می‌توانید تا حد زیادی در داشتن یک لایف استایل سالم و خوب موفق شوید:

  • حداقل سه ساعت در هفته ورزش کنید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • قرص‌های ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • وعده‌های غذایی خود را کوچک‌تر کرده و تعداد آن‌ها را بیشتر کنید.
  • خود را به انجام فعالیت‌های فیزیکی مثل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه سواری و… ملزم کنید.
  • مصرف الکل و کافئین و استعمال دخانیات را دو هفته قبل از شروع پریود کاهش دهید.
  • استرس خود را کنترل کنید.
  • وزن خود را در یک حالت استاندارد و مناسب نگه دارید.

چگونه سندروم پیش از قاعدگی را تشخیص دهیم؟

حال نوبت آن است که بررسی کنیم راه‌های تشخیص PMS چیست؟ در حال حاضر هیچ روش قطعی و آزمایش خاصی برای تشخیص این سندروم وجود ندارد. اما تشخیص آن با توجه به شرح دقیق علائم فرد و بررسی سابقه پزشکی او انجام خواهد شد.

یکی از راه‌های تشخیص PMS این است که علائم روزانه خود را در یک دفترچه مخصوص یادداشت کنید. برای شروع باید حداقل جزئیات دو دوره از چرخه قاعدگی خود را بنویسید. معمولا اگر نشانه‌های مشکوکی مثل دردهای جسمی و تغییرات خلقی با شروع پریود برطرف نشوند، احتمالاً علت دیگری دارد. در غیر این صورت شما دچار PMS شده‌اید. همچنین استفاده از اپلیکیشن‌های تقویم پریود نیز راه مناسبی برای بررسی و کنترل سیکل قاعدگی خواهد بود. از این طریق می‌توانید دوره PMS خود را پیش بینی کرده و برای پیشگیری آن اقدام کنید.

درمان PMS چیست؟

بانوان مختلف برای درمان PMS خود از راه‌های متفاوتی اقدام می‌کنند. برای مثال بعضی افراد علائم سندروم پیش از قاعدگی خود را با ورزش‌های ملایمی مثل یوگا یا مدیتیشن بهبود می‌دهند. بعضی دیگر از داروها و مکمل‌های گیاهی و دم‌نوش‌های مختلف استفاده می‌کنند. در ادامه به طور تفکیک شده راه‌های کلی درمان PMS را بررسی خواهیم کرد.

مصرف مکمل‌ها

مصرف مکمل‌های دارویی مثل ویتامین C، ویتامین B6، آهن، کلسیم، منیزیم و… به کاهش علائم PMS کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین‌های گروه D و B نیز در کاهش علائم این سندروم بسیار مؤثر هستند. اما فراموش نکنید که استفاده از این مکمل‌ها بهتر است با مشورت یک پزشک متخصص انجام شود.

درمان خانگی

گیاهان دارویی با خواص ویژه‌ای که دارند می‌توانند در درمان علائم سندروم پیش از قاعدگی مؤثر باشند. گیاهان دارویی زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بتوانید علائم PMS خود را مدیریت کنید:

  • چای برگ تمشک
  • کوهوش سیاه
  • گیاه پنج انگشت
  • روغن گل مغربی
  • بهار نارنج
  • نعنا و بابونه

درمان دارویی

یکی دیگر از روش‌های درمان علائم PMS در بانوان، استفاده از دارو است. این داروها حتماً باید طبق تشخیص دکتر متخصص و با تجویز او مصرف شود:

  • قرص‌های بارداری مثل LD
  • قرص‌های مسکن مثل ایبوپروفن، ناپروکسن، مفنامیک اسید، آسپرین و…

آیا با مشاهده علائم PMS باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اینکه بدانید PMS چیست برای کنترل و مدیریت درست آن کفایت نمی‌کند. این سندروم در اکثر خانم‌ها مشاهده می‌شود. اما چه زمانی مراجعه به پزشک الزامی می‌شود؟ اگر علائم آن به قدری شدید باشد که روی فعالیت‌های روزمره شما اثر بگذارد، باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. برای مثال افرادی که در این دوره احساس اضطراب شدید، افکار خودکشی و… می‌شوند نیز باید این موضوع را به روان درمانگر خود مطرح کنند. همچنین خوب است بدانید که بیماری‌هایی مثل کم‌خونی، سندروم روده تحریک پذیر یا IBS، اندومتریوز و اختلال تیرویید نیز علائمی مشابه PMS دارد.

استرس خود در دوران PMS را چگونه کاهش دهیم؟

برای اینکه دوره PMS شما ساده‌تر بگذرد، باید استرس و اضطراب خود را به حداقل ممکن برسانید. در همین راستا رعایت نکات زیر می‌تواند به کاهش استرس و ناآرامی شما در دوران PMS کمک کند:

  • ماساژ
  • استراحت کافی
  • خواب کافی
  • تمرین تنفس روزانه به مدت ۱۰ دقیقه
  • یوگا و مدیتیشن

نتیجه‌گیری

اگر متوجه تغییرات روحی ناگهانی خود شدید و دلیل آن را نمی‌دانستید، زمان پریود خود را بررسی کنید. زیرا ممکن است در دوره PMS خود باشید. در این مقاله سعی کردیم برای سوال PMS چیست پاسخی کامل ارائه دهیم. PMS یا سندروم پیش از قاعدگی مجموعه‌ای از نشانه‌های رفتاری و فیزیکی در بانوان است که حدوداً یک هفته قبل از آغاز قاعدگی به سراغ آن‌ها می‌آید. بانوان در این بازه زمانی ممکن است احساس اندوه شدید، گریه‌های بی‌دلیل، افسردگی خفیف، درد در نواحی مختلف بدن مثل سینه، کمر، شکم، سر و… را تجربه کنند.

دلیل این سندروم و روش درمان قطعی آن هنوز مشخص نشده است. اما راهکارهای متعددی برای کنترل شدت آن وجود دارد. سبک زندگی مناسب، ورزش، خواب کافی، رژیم غذایی سالم و مواردی از این قبیل می‌تواند علائم PMS را تا حد زیادی کنترل کند. پس اگر دوست دارید پریود آسانی داشته باشید، حتماً به شیوه زندگی و روتین خود دقت کرده و اطلاعات خود درباره موضوعاتی مثل PMS را تکمیل کنید.

نوشته‌های تازه