با ورود به فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا برای افراد افزایش خواهد یافت. از طرفی با ورود به پاییز میوه‏‌های غنی از مواد مغذی، ویتامین‏‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها به بازار می‌‏آیند. به همین دلیل مصرف این میوه‌‏ها و سبزیجات در فصول سرد به بدن کمک می‏‌کند که انرژی بیش‌تری دریافت کرده و در برابر بسیاری از بیماری‏‌ها مقاوم شود.

میوه‏‌های این فصل نه تنها متنوع بوده و طعم‏‌های عالی دارند، بلکه از خواص شگفت‌انگیزی نیز برخوردار هستند. به عنوان مثال میوه خرمالو که محصول خوش‌طعم و رنگ پاییز است، خاصیت کاهش وزن، چربی سوزی و بهبود گردش خون دارد. همچنین از بین سبزیجات فصول سرد، کلم بروکسل خاصیت ضد سرطانی دارد. برای عبور از پاییز با میوه‌‏ها و سبزیجات با ادامه مطلب همراه باشید.

میوه‌های پاییزی و خواص فوق العاده آن‌ها

از پاییز می‏‌توان به عنوان پادشاه فصل‏‌های سال یاد کرد. در این فصل نه تنها طبیعت بسیار خوش‌رنگ و لعاب است، بلکه میوه‌‏ها و سبزیجات خوش‌طعم با ویژگی‏‌های عالی نیز به بازار می‌‏رسند. تنوع میوه‌های این فصل بی‌‏نظیر است که هر یک خاصیت ویژه‌‏ای برای بدن ما دارند و می‏‌توانند ما را از مبتلا شدن به برخی بیماری‌‏ها حفظ کنند. این میوه‌‏ها و خواص آن‌‏ها عبارت‌اند از:

سیب

اولین و پرمصرف‏‌ترین میوه فصول سرد سال سیب است. سیب منبع بی‏‌نظیری از فیبر بوده که سبب هضم بهتر غذا و همچنین کمک به کاهش وزن می‌‏شود. فیبر موجود در این میوه به کاهش کلسترول خون نیز کمک می‏‌کند. علاوه بر این موارد سیب حاوی زردینه بوده که برای قلب بسیار مفید است. در واقع به همین دلایل است که پزشکان تغذیه مصرف روزانه یک عدد سیب را توصیه می‏‌کنند.

پرتقال و نارنگی

پرتقال و نارنگی از جمله مرکباتی محسوب می‏‌شوند که به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید هستند. نارنگی منبعی عالی از ویتامین A ، بتاکاروتن، پتاسیم و فسفر نیز بوده که به همین دلیل میوه‌ه‏ای تسکین‌‏بخش و کمک‏‌کننده به بهبود گردش خون است. توصیه می‌شود که پوست سفید روی نارنگی را نگیرید، زیرا حاوی مواد معدنی مختلفی است و منجر به کاهش خاصیت اسیدی نارنگی می‏‌شود. از طرفی پرتقال نیز علاوه بر ویتامین C، حاوی پتاسیم است و مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از بیماری‏‌های فصول سرد، تنظیم و تعادل فشار خون کمک می‌شود.

گریپ‌فروت

از دیگر میوه‏‌های سرشار از ویتامین C فصل پاییز می‏‌توان به گریپ‌فروت اشاره کرد. مصرف این میوه می‌‏تواند ۷۵ درصد از ویتامین C موردنیاز روزانه را برای بدن تامین کند. گریپ حاوی آنتی‌اکسیدانی بوده که با رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله کرده و در واقع خاصیت ضد سرطانی دارد. گریپ‌فروت دارای لیکوپن و پکتین نیز بوده و از بالا رفتن کلسترول LDL خون جلوگیری می‌کند.

لیمو شیرین

این میوه پاییزی و زمستانی نیز زیر مجموعه مرکبات بوده و از ویتامین C  غنی است. از جمله خواص لیمو شیرین می‏‌توان به پیشگیری و درمان سرماخوردگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از کم آب شدن بدن، کمک به سلامت پوست و مو، درمان اختلالات ادراری و… اشاره کرد.

کیوی

کیوی از دیگر میوه‌‏های غنی از ویتامین C محسوب می‌‏شود که مقدار ویتامین C آن حتی از مرکبات بیش‌تر است؛ بنابراین مصرف کیوی نیز می‏‌تواند به پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. همچنین کیوی دارای فیبر، پتاسیم و سولفات مس بوده و میوه‌ه‏ای بسیار مفید برای دستگاه گوارش به شمار می‏‌آید. مصرف این میوه با پوست مرسوم بوده و بسیاری از مواد مغذی این میوه در پوست آن وجود دارد.

انار

انار به عنوان یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‏‌های پاییزی شناخته می‌‏شود. انار منبعی غنی از مواد مغذی و مواد معدنی است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان فراوان، برای رگ‏‌ها و قلب بسیار مفید است. در واقع انار یک تصفیه‌کننده خون بوده که دارای خواص بی‏‌شماری از جمله حفاظت از ریه، کلاژن‌سازی برای پوست و مو، پیشگیری و درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی، بهبود اختلالات نعوظ و… نیز به شمار می‌رود.

انگور

انگور از جمله میوه‏‌های متنوع پاییزی به شمار می‏‌آید که شامل انواع بدون دانه، درشت، ریز، سیاه و زرد است. انگور منبعی عالی از مواد معدنی از جمله پتاسیم، آهن، ید، سیلیس، کلرید آرسنیک، کلسیم، منیزیم و منگنز محسوب می‌شود. از جمله ویتامین‌های موجود در میوه انگور می‌‏توان به ویتامین A، ویتامین B و ویتامین C  اشاره کرد. این ویتامین‌ها در واقع اکسیدان‌هایی قوی هستند که خطر ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات قلبی و عروقی را کاهش می‌‏دهند.

گلابی

گلابی نه تنها از میوه‌‏های خوشمزه فصل پاییز بوده، بلکه حاوی فواید و خواص فراوانی نیز هست. گلابی منبعی فوق‌العاده از فیبر محلول و نامحلول بوده که این ماده به هضم بهتر غذا و همچنین بهبود حرکات دودی روده کمک می‌‏کند. همچنین فیبر محلول موجود در گلابی، باکتری‌های موجود در روده را از بین می‌‏برد و در واقع منبعی پروبیوتیک است. این میوه حاوی اسیدفولیک و ویتامین C بوده و به تقویت سیستم ایمنی و حفاظت از بدن در برابر ویروس‌ها کمک می‏‌کند. از دیگر خواص این میوه می‌توا‌ن به کمک به حفظ طراوت و زیبایی پوست و مو، بارداری سالم و افزایش شیر در دوران شیردهی اشاره کرد.

به

به هم‏‌خانواده میوه‏های سیب و گلابی بوده و طعم آن می‏تواند ترش و گاهی شیرین باشد. این میوه پاییزی سرشار از ویتامین‌های A، B و C  است. از جمله مواد معدنی موجود در به می‌توان به پتاسیم، فیبر، فسفر، آهن، روی و منیزیم اشاره کرد. میوه به دارای ارزش غذایی بالایی بوده و در رژیم‎‏‌های غذایی برای کاهش وزن و لاغری مورد استفاده قرار می‏گیرد. از دیگر خواص این میوه می‌توان به نشاط‌ آوری، تقویت‌کننده قلب و عروق، بهبود و تسکین زخم معده، ضد سرطان، خوشبوکننده دهان، هضم بهتر غذا، تنظیم فشار خون و درمان سرماخوردگی اشاره کرد.

خرمالو

خرمالو از دیگر میوه‏‌های پاییزی و دارای طعمی شیرین و گس است. مواد مفید موجود در خرمالو شامل ویتامین C، ویتامین A و منگنز است. تاثیراتی همچون بهبود گردش خون و کاهش وزن از فواید این میوه محسوب می‏شوند. همچنین مصرف خرمالو سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند سرطان و سکته قلبی خواهد شد.

خرما

خرما در تمام فصول سال در دسترس است. ولی در فصول سرد بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. خرما به دلیل اینکه حاوی فیبر فراوان بوده، برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین این ماده غذایی مغذی ویتامین‌های A ، B، C و E دارد. املاح معدنی مفید خرما، این ماده را به خوراکی مفید برای مصرف روزانه تبدیل کرده است. البته توجه نمایید که مصرف بیش از حد خرما منجر به آسیب به کبد و طحال خواهد شد.

‏سبزیجات پاییزی و خواص فوق العاده آن‌ها

در کنار میوه‏‌های پاییزی، مصرف سبزیجات نیز در فصول سرد سال از الزامات است، زیرا فواید بسیاری بر سلامت بدن ما می‏‌گذارد. از جمله سبزیجات پاییزی و زمستانی می‌‏توان به انواع کلم مانند بروکلی، چغندر، کدو مسما، شلغم و… اشاره کرد که هر یک خواص بی‏‌نظیری دارند.

انواع کلم

انواع کلم‏‌ها منابع غذایی غنی هستند که خواص فوق‌العاده‌‏ای برای بدن دارند. تنوع این گروه از سبزیجات شامل کلم بروکلی، بروکسل، کلم پیچ و گل کلم می‏‌شوند. ویژگی مشترک همه آن‏‌ها وجود آنتی اکسیدان و ویتامین C و همچنین بتا کاروتن و پتاسیم است. انواع کلم در بسیاری از رژیم‌‏های غذایی توصیه می‌‏شوند، زیرا خاصیت چربی سوزی دارند.

چغندر

چغندر از مغذی‏‌ترین سبزیجات پاییزی به شمار می‌آید که به طور طبیعی حاوی ترکیبات نیترات بوده که برای سلامت قلب کمک‏‌کننده است. در واقع ترکیبات نیترات‌ سبب شل شدن رگ‌های خونی، کاهش سفتی شریانی و افزایش اتساع می‌‏شود و در نتیجه فشار خون را کاهش خواهند داد. مصرف چغندر به بهبود جریان خون و جلوگیری از بیماری قلبی و سکته کمک می‏‌کند. رنگ‌دانه موجود در این گیاه بتاسیانین است و عامل موثر و قوی برای مقابله با انواع سرطان محسوب می‏‌شود. همچنین چغندر دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر آهن و منیزیم نیز است.

کدو مسما

کدو مسما از جمله محصولات پاییزی است که در مقایسه با کدوهای تابستانی بافتی نرم‏‌تر دارند. کدو مسما به دلیل داشتن مقادیر زیاد فیبر برای قلب و دستگاه گوارشی بسیار مفید است. همچنین کدو مسما مقدار بالایی پتاسیم، ویتامین A، B6، C و آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون بتا کاروتن دارد. کدو مسما معمولا با طعم‌‏دهنده‌‏هایی مانند دارچین و سرکه مصرف می‏‌شود و دارای خواص ضد التهابی نیز است.

شلغم

این ماده مغذی پاییزی و زمستانی به دو صورت خام و پخته قابل مصرف است. برگ‏‌های شلغم مقادیر بالایی از کلسیم و اسیدفولیک دارد. همچنین شلغم غنی از پنی‏سیلین، فیبر و ویتامین C بوده که به همین دلیل برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، جلوگیری از ابتلا به پروستات و سرطان ریه مفید است.

سخن پایانی

همواره توصیه می‌‏شود که میوه ‏ها و سبزیجات هر فصل را در فصل خود و به صورت تازه مصرف کنید تا خواص آن حفظ شود. میوه‏ ها و سبزیجات پاییزی اغلب به دلیل داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان‌‏ها، منابعی عالی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا هستند. عبور از پاییز با میوه‌‏ها و سبزیجات به راحتی و بدون هیچ مشکلی به راحتی امکان‌پذیر است. این میوه‌ها و سبزیجات دارای خواص بی‏‌شمار دیگری نیز هستند که در مطالب فوق به آن‏ها اشاره کردیم.