پاییز فصل میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد مغذی است که خوردن آنها در این فصل انرژی بیشتری به بدن داده و در برابر بیماری‌های مختلف مقاوم می‌کند.

سیب: این میوه سرشار از زردینه بوده و می‌تواند برای قلب بسیار مفید باشد. به‌علاوه سیب سرشار از اکسیدان و فیبر غذایی هم است.

خرما: این ماده در تمام فصول در دسترس بوده ولی در فصل سرد سال بیشتر می‌چسبد. خرما سرشار از فیبر بوده و از این رو برای دستگاه گوارش مفید است. این ماده غذایی دارای ویتامین‌های آ، بی، سی و ای است و مقادیر زیادی املاح معدنی دارد. خرما را حتما در مصرف روزانه خود بگنجانید، اما در خوردن‌اش افراط نکنید، زیرا مصرف بیش از حد این میوه به کبد و طهال آسیب جدی می‌رساند و موجب افزایش فشارخون می‌شود.

شلغم: این سبزی را می‌توان هم به شکل خام و هم پخته مصرف کرد. برگ‌های آن سرشار از کلسیم، ویتامین‌های آ، کا و اسید فولیک است. خود شلغم نیز منبع غنی از ویتامین سی و البته فیبر است. محققان دریافته‌اند که مصرف شلغم می‌تواند خطر ابتلا به پروستات و سرطان ریه را کاهش دهد.

کدو مسما:  این صیفی برخلاف کدوهایی که در تابستان می‌رویند، شیرین هستند و بافتشان نرم‌تر است. این نوع کدو را می‌توان با طعم‌دهنده‌هایی چون دارچین و سرکه مصرف کرد. کدو مسما سرشار از ویتامین آ و امگا سه است، پس در مصرف آن درنگ نکنید.

انار: مردم بر این باور بوده که انار خون را تصفیه می‌کند و این باور اشتباه هم نیست. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و آن را منبع غنی از این ماده مفید برای رگ‌ها و قلب به‌شمار می‌آورند. در انار مقدار زیادی مواد معدنی موردنیاز برای بدن وجود دارد و این میوه را می‌توان یک منبع خوب از ویتامین سی و اسید فولیک دانست.

کیوی:مقدار ویتامین سی موجود در کیوی از پرتقال هم بیشتر است. کیوی بعلاوه منبع غنی از پتاسیم و مس بوده و بهتر است این میوه با پوست مصرف شود، زیرا بخش عمده‌ای از ویتامین ای موجود در این میوه در پوست آن ذخیره شده است. به‌علاوه فیبر موجود در پوست این میوه جان تازه‌ای به دستگاه گوارشتان می‌دهد.

گریپ فروت‌: میوه‌ای از گروه مرکبات بوده که سرشار از مواد مفید و مغذی برای بدن است. این میوه ۷۵ درصد از ویتامین سی مورد نیاز روزانه را داشته و منبع خوبی از لیکوپن و پکتین است که تحقیقات نشان می دهد باعث کاهش کلسترول می‌شود.

نارنگی: یکی دیگر از مرکبات پاییزی نارنگی است که به دلیل راحت جدا شدن پوستش و البته طعم شیرین‌اش محبوبیت زیادی دارد. نارنگی به مانند دیگر مرکبات سرشار از ویتامین سی و بتاکاروتین است. سعی کنید نارنگی را با پوست سفید روی آن مصرف کنید، زیرا پوست سفید این میوه حاوی مواد معدنی زیادی بوده و خاصیت اسیدی نارنگی در بدن را از بین می‌برد.