آنفولانزا یا آنفلوآنزا (Influenza) یکی از بیماری‌های مسری و شایع است که در فصول سرد سال بیش‌تر از هرزمانی اتفاق می‌افتد. آنفولانزا معمولا به دلیل ارتباط با فرد دارای این ویروس رخ می‌دهد. بنابراین بهتر است از شخصی که دچار این بیماری است، فاصله بگیرید تا به آنفولانزا مبتلا نشوید. علائم آنفلوانزا از سرماخوردگی شدیدتر است. به همین دلیل علائمی نظیر عطسه و گرفتگی بینی که در سرماخوردگی دیده می‌شود در آنفولانزا شدیدتر خواهد بود.

آنفولانزا چه علائمی دارد؟

علائم آنفلوانزا تقریبا مشابه علائم سرماخوردگی بوده اما در علائمی که با سرماخوردگی مشابه است، این بیماری با شدت بیش‌تری رخ می‌دهد. معمولا علائم آنفولانزا در طول ۴ الی ۷ روز از بین می‌رود. البته سرفه و احساس خستگی ممکن است تا چندین هفته ادامه داشته باشد. از مهم‌ترین علائم آنفولانزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلودرد
  • گرفتگی و آبریزش بینی
  • درد عضلانی و درد مفاصل
  • تب و لرز
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • اسهال و استفراغ
  • خستگی

درمان آنفلوانزا چند روز طول می‌کشد؟

علائم آنفلوانزا معمولا در طول ۴ الی ۷ روز می‌کشد تا از بین برود. اگرچه ممکن است در صورت ابتلا شما به این بیماری تا چند هفته احساس خستگی و کسالت داشته باشید.

نحوه انتشار آنفلوانزا چگونه است؟

آنفولانزا معمولا از آن دسته بیماری‌هایی است که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد. هنگامی‌که فرد مبتلا به آنفلوانزا عطسه یا سرفه کند، قطرات حاوی ویروس در هوا پخش شده و افراد نزدیک به بیمار به آنفولانزا دچار می‌شوند. همچنین آنفولانزا از طریق سطوح آلوده به ویروس نیز انتقال می‌یابد. اگر شما سطحی که ویروس آنفلوانزا روی آن قرار دارد را لمس کنید و سپس دست خود را به دهان بینی یا چشمان خود بزنید، ممکن است به آنفولانزا دچار شوید. آنفولانزا معمولا در فصول سرد سال به دلیل قرارگیری در فضا بسته و به بسته بودن درب و پنجره‌ها و راحت‌تر منتشر می‌شود.

درمان‌های خانگی برای بهبود بیماری آنفلوانزا

اگر شما به فلو یا آنفولانزا دچار شده‌اید و می‌خواهید در مدت کوتاهی بهبود یابید، می‌توانید از درمان‌های خانگی برای بهبود فلو و آنفولانزا بهره ببرید. از جمله مهم‌ترین درمان‌های خانگی برای بهبود آنفولانزا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در خانه بمانید و استراحت کنید.
  • مایعاتی نظیر آب، سوپ آبکی و آب میوه طبیعی فراوان بنوشید.
  • از بخور یا اسپری نمکی برای بهبود گرفتگی بینی استفاده کنید.
  • برای بهبود گلو درد، غرغره کردن آب نمک را فراموش نکنید.

پیشنهاد مطالعه: هفت روش برای رعایت بهداشت و پاکیزگی در فصل سرماخوردگی و آنفولانزا

مراجعه به پزشک و مصرف داروهای مناسب

برای درمان آنفلوانزا و درصورت مشاهده هریک از علائم اشاره شده می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا درمان آنفولانزا و فلو به خوبی طی شود.

درمان‌های ضد ویروسی

اگر در طی ۴۸ ساعت اولیه بیماری به پزشک مراجعه کنید، پزشک ممکن است با تجویز قرص‌هایی به کاهش وخامت علائم شما بسیار کمک کند. از جمله مهم‌ترین داروهای ضد ویروسی برای درمان آنفولانزا می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد:

  • اسلتامیویر
  • پرامیویر
  • زانامیویر

سایر داروها

از دیگر داروهایی که برای درمان آنفلوانزا می‌توانید استفاده کنید، می‌توان به استامینوفن، ایبوبروفن و ناپروکسن اشاره کرد. همچنین می‌تواند به بهبود گرفتگی بینی بسیار کمک کند. دارو و قطره‌های سرفه نیز در تسکین درد سرفه بسیار کمک‌کننده است. توجه داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها ویروس‌هایی نظیر فلو را درمان نکرده و تنها زمانی کمک‌کننده است که شما عفونت‌های باکتریایی نظیر سینوزیت، ذات‌الریه و عفونت گوش داشته باشید.

تزریق واکسن برای پیشگیری از آنفلوانزا

واکسن زدن یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از آنفلوانزا و فلو است. واکسن آنفولانزا را به بدن شما یاد می‌دهد که این بیماری را شناسایی کرده و بتواند به خوبی با آن مقابله کند. از آنجاییکه ویروس آنفلوانزا هرسال تغییر می‌کند، باید پیش از آغاز پاییز واکسن آنفولانزا را تزریق کنید. توجه داشته باشید که این واکسن سبب بیمار شدن شما نمی‌شود. بلکه می‌تواند از ابتلا شما به آنفولانزا جلوگیری کرده یا علائم آن را کاهش دهد.

چگونه احتمال ابتلا به آنفولانزا را کاهش دهیم؟

شما می‌توانید با انجام برخی اقدامات ساده از ابتلا به فلو و آنفولانزا جلوگیری کنید. به عنوان مثال سعی کنید که چشم‌ها و بینی خود را لمس نکنید. زیرا سبب پخش شدن میکروارگانیسم‌ها در بدن می‌شود. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بهتر است دست‌های خود را به صورت مرتب با آب گرم و صابون بشویید. همچنین اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی‌کننده مناسب دست استفاده کنید.

اگر بیمار شدید برای جلوگیری از احتمال ابتلا سایر افراد به عفونت را از آن‌ها دوری کنید. همچنین هنگام سرفه و عطسه جلو دهان و بینی خود را با استفاده از یک دستمال تمیز بپوشانید. اگر دستمال تمیز همراه ندارید، می‌توانید از قسمت داخلی آرنج برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنید.

بیشتر بدانید: باکتری‌های موجود در بینی، چطور موجب افزایش علائم آنفولانزا می‌شوند؟

آنفولانزا در نوزادان و کودکان

ابتلا به آنفولانزا در نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان سخت‌تر است. همچنین آنفلوانزا برای کودکان و نوزادان خطرناک‌تر از سرماخوردگی است و کنار آمدن با این بیماری نسبت به بزرگسالان سخت‌تر خواهد بود. برای کاهش علائم این بیماری برای نوزادان شش ماه به بالا با مشورت پزشک می‌توانید اقدام به تزریق واکسن کنید.

اختلالات ناشی از آنفولانزا چیست؟

بسیاری از افراد بعد از ابتلا به آنفلوانزا بدون هیچ‌گونه مشکلی بهبود می‌یابند. اما در این بین برخی از افراد دچار اختلالاتی نظیر سینوزیت و عفونت‌های گوش، برونشیت و… می‌شوند. همچنین افرادی که به آسم یا نقص قلبی مبتلا هستند، ممکن است نسبت به سایر افراد علائم سخت‌تری از آنفولانزا را تجربه کنند.

با مشاهده چه علائمی باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید؟

اگر شما هریک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید به سرعت خود را به پزشک برسانید.

  • احساس گیجی
  • کم آب شدن شدید بدن
  • احساس فشار و درد در قفسه سینه یا شکم
  • ایجاد اشکال در تنفس و احساس تنگی نفس
  • استفراغ شدید

سخن پایانی

توجه به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا در تشخیص دادن بیماری بسیار اهمیت دارد. علائم آنفولانزا بسیار مشابه سرماخوردگی بوده و با شدت بیش‌تری رخ می‌دهد. اگر شما علائم بسیار شدیدی را مشاهده کردید، برای درمان هرچه بهتر و مراقبت‌های لازم باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین مصرف به موقع داروها و رعایت نکات بهداشتی در بهبود آنفلوانزا و جلوگیری از ابتلا سایر افراد به این بیماری بسیار اهمیت دارد.

گذاشتن یک نظر