صفحه اصلی / سلامت روان / ۹ روش برای کاهش استرس و اضطراب با تغییر سبک زندگی

همه ما با مشکل استرس دست و پنجه نرم کرده و به دنبال رهایی از آن هستیم. در میان راه‌های ارائه شده در فضای مجازی، بسیاری از راه‌ها دروغی بیش نیستند و انسان را بیشتر گمراه می‌کنند. بنابراین خوب است آن‌ها را از منبعی مناسب مطالعه کنید. تا به حال چنین اطلاعاتی در سایت تافته درج شده که استقبال خوب مردم را در بر داشته است. جدا از مطالعه آن مقالات، پیشنهاد می‌شود این مطلب را پیرامون کاهش استرس و اضطراب از دست ندهید.

۱- با نمک خداحافظی کنید!

شاید مصرف نمک در وهله اول مشکلی نداشته باشد، اما هزار و یک دردسر پشت آن نهفته است. برای مثال یکی از دلایل نفخ کردن، مصرف بی‌رویه نمک است. نمک زیاد باعث حبس نفخ در بدن می‌شود و فشار خون را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

استفاده از غذاهای تازه به جای کنسروها و محصولات فرآوری شده کمک شایانی در این رابطه به شما می‌کند. جایگزین‌های اصلی نمک مانند پودر کاری، زیره سبز و رزماری نه تنها ضرری ندارند، بلکه مملو از خاصیت نیز هستند. بهتر است در مبحث شناخت خوراکی‌ها اطلاعات ویژه‌ای کسب کنید تا به کاهش استرس و اضطراب نیز پرداخته باشید.

۲- خوراکی‌های شیرین را دور بریزید!

شاید گاهی وقت‌ها هوس مصرف خوراکی‌های شیرین را کرده باشید، اما استفاده زیاد از آن‌ها سبب چاقی و اضافه وزن می‌شود. یکی از مشکلات چاقی، استرس فراوان و تاثیرگذاری روی تمام قسمت‌های بدن است. این دسته از خوراکی‌ها که معمولا راحت هم تهیه می‌شوند و هزینه زیادی ندارند، دونات‌ها و غذاهای پر از قند را شکل می‌دهند. به جای آن‌ها می‌توانید مصرف میوه و سبزیجات به ویژه سیب را بیشتر کرده تا به دوران سلامتی خود بازگردید. به جای کالری‌های اضافه، سعی در استفاده از کالری‌های مفید و انرژی‌بخش داشته باشید.

۳- ورزش را فراموش نکنید!

ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس و اضطراب در بدن است؛ به خصوص زمانی که استرس به اوج خود رسیده و از بابت آن عصبانی یا شوکه هستید. مردم معمولا راه‌هایی مانند سیگار کشیدن، خوردن شکلات و نوشیدن قهوه را امتحان می‌کنند؛ چرا که دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. این در حالی است که ورزش با وجود سختی‌ها و چالش‌های فراوانش، به شما در این درمان بهتر کمک می‌کند.

البته نیازی به انجام ورزش‌های آن چنان دشوار نیست. حتی اگر پیاده‌روی آهسته یا بالا رفتن از پله‌ها را امتحان کنید، خود به نوعی ورزش به شمار می‌روند. کارشناسان انجام روزانه ۱۰ دقیقه ورزش حتی در سبک‌ترین حالت را توصیه می‌کنند که در کاهش استرس و اضطراب اثرگذار خواهد بود.

۴- خواب خوبی داشته باشید!

برای تغییر سبک زندگی، داشتن خواب کافی و خوب یکی از کارهایی است که می‌توانید پیاده کنید. گول حرف‌های بسیاری از اشخاص در فضای مجازی که اعتقاد به نخوابیدن و کار کردن برای پیشرفت دارند را نخورید. باید بدانید خوابیدن هم بخشی از پیشرفت شما و به عنوان سوخت انرژی برای شروع روزی فوق‌العاده به حساب می‌آید.

جدا از آن از شر پف کردن چشم‌ها، بی حوصلگی، کم بودن انرژی و کلی استرس رهایی پیدا می‌کنید. از آن جایی که عده زیادی با خوابیدن مشکل دارند، قبل از رفتن به تخت خواب اصلا پرخوری نکرده و مصرف کافئین را هم کنار بگذارید. ورزش کردن قبل از خواب نیز باعث بی خوابی می‌شود. تلویزیون، حیوانات خانگی، گوشی همراه و کامپیوتر خود را هم کنار بگذارید. اگر هیچ کدام از این روش‌ها جواب نداد، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

۵- فیبر زیادی مصرف کنید!

مصرف فیبر زیاد سبب می‌شود احساس سیری کرده و از پرخوری پرهیز کنید. در بالا هم توضیحاتی در مورد اضافه وزن و تاثیر آن روی میزان استرس در هر یک از افراد ارائه شد. بنابراین با تناسب اندام به جنگ با استرس می‌روید. اگر همین حالا درگیر مشکلاتی نظیر چاقی هستید، مصرف فیبر می‌تواند کمک زیادی به بدن و به خصوص قلب شما کند. نان‌های حاوی غلات، بلغور جو، سرلاک، سیب، مرکبات، سبزیجات و توت فرنگی همگی از خوراکی‌های خوشمزه دارای فیبر هستند.

۶- از روزمرگی فرار کنید!

یکی از مشکلاتی که سبب بی حوصله شدن افراد و در نتیجه استرس گرفتن می‌شود، روزمرگی و تکرار آن است. به زندگی خود در روزها و ماه‌های گذشته نگاه کنید، آیا کار جدیدی را در این چند وقته انجام داده‌اید؟ اگر نه، حتما باید در زندگی خود تحولی ایجاد کنید. تفریح و سرگرمی جدید، آموختن مهارتی مفید و پیدا کردن دوستان سالم حتما کمک یاری‌رسان این مشکل شما خواهد بود.

حتی اگر غذای تازه‌ای برای آشپزی پیدا کنید، وعده‌ای خوشمزه را برای خود یا اعضای خانواده ترتیب می‌دهید و آن‌ها را هم از تکرار روزمرگی خارج خواهید کرد. حتما پیاده‌روی و سایر ورزش‌ها را به برنامه روزمره خود اضافه کنید تا تاثیرش را در طولانی‌مدت شاهد باشید. حتما مجبور نیستید ساعت‌ها در باشگاه باشید و کلی هزینه کنید. برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و وقت، پیاده‌روی به مقدار گفته شده هم مفید خواهد بود. مدیتیشن، یوگا و تای چی نیز از جمله ورزش‌های ذهن هستند که بد نیست نیم نگاهی به آن‌ها داشته باشید.

۷- ذهنتان را آرام کنید!

درگیری‌های روزمره مانند کار، آشپزی و سر و کله زدن با افراد و مسائل مختلف سبب ایجاد چالش‌هایی در ذهن شده و آن را ناآرام می‌کند. فعالیت‌هایی باعث آرام شدن ذهن و بازگشت تمرکز می‌شود که گوش کردن به موسیقی‌های آرامش‌بخش، رادیو اینترنتی، کتاب خواندن، حل جدول و حتی باغبانی و کوهنوردی از جمله آن‌ها هستند.

۸- در زمان حال باشید!

اگر شما نیز به جای لذت بردن از زمان حال دائم به آینده و مشکلاتی که باید برطرف شود فکر می‌کنید، وقتش رسیده است کمی به ذهنتان استراحت بدهید. در زمان حال بودن آن قدرها هم نمی‌تواند بد باشد. برای این منظور نسبت به شرایط کنونی خود آگاهی به دست آورید که این در کاهش استرس و اضطراب موثر خواهد بود. غیر از آینده، افکار مربوط به گذشته نیز به همان میزان سمی و خطرناک هستند.

۹- از دستورات پزشکتان پیروی کنید!

استرس در دوزهای بالا منجر به بدن درد، سردرد زیاد، دیابت و سایر بیماری‌های عجیب می‌شود. بنابراین برای کنترل آن هر چند وقت یک بار باید به پزشکی ماهر مراجعه کرد. سعی کنید از راهنمایی‌های پزشکی ثابت استفاده کرده و مداوم آن را تغییر ندهید تا در درمانتان بهتر عمل کند.

سخن پایانی

این مطلب راهکارهایی برای کاهش استرس و اضطراب را در اختیارتان قرار داده است که امیدواریم از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کرده باشید. بسیاری از این راه‌ها حتی به هزینه هم نیازی نداشته و وقتتان را در طی روز نمی‌گیرد. با این حال انجام آن‌ها در دراز مدت تاثیرات شگفت‌انگیزی روی کنترل استرس و خلق و خوی شما خواهد داشت. شما چه راه‌های دیگری برای کاهش استرس و اضطراب می‌شناسید؟ حتما نظرتان را با دیگران در این صفحه از تافته به اشتراک بگذارید.

نوشته‌های تازه