یکی از مهم‌ترین کارها در دوران بلوغ، صحبت کردن است. اگر والدین یک دختر نوجوان هستید، قبل از هر چیزی، او را درک کنید و احساس صمیمیت را در او ایجاد کنید. در این صورت، او همیشه با شما صحبت می‌کند و از تمام احساساتش به شما می‌گوید. اگر تغییرات خلق و خو یا تغییرات احساسی در دوران بلوغ را در او می‌بینید، درکش کنید. به جای رفتارهای خشن و نادرست، او را به آرامش دعوت کنید و رفتارهای صحیح در شرایط بحرانی را به او آموزش دهید.

تغییرات احساسی در دوران بلوغ

بلوغ همراه با تغییرات آغاز می‌شود. برخی از این تغییرات، احساسی و عاطفی است و برخی دیگر به فیزیک و جسم فرد برمی‌گردد. تغییرات احساسی در دوران بلوغ، یکی از طبیعی‌ترین تغییرات این دوران است. به نظر شما، چگونه می‌توان با این تغییرات کنار آمد؟ اولین و مهم‌ترین مرحله، درک کردن است. شما باید سعی کنید، درک درستی از احساسات دختر خود به دست آورید.

تغییرات هورمونی بلوغ، احساسات متفاوت و جدیدی را در دخترتان ایجاد می‌کند. تغییرات خلق و خو، ناراحتی یا دلتنگی شدید، کوتاه مدت شدن احساسات، سرکشی، عدم توانایی در کنترل خشم و عصبانیت از شرایط احساسی و عاطفی دوران بلوغ است. شما به عنوان والدین و مادر یک دختری در این سن و شرایط، باید رفتارهای او را درک کنید. برداشت شخصی نداشته باشید و بدانید که این رفتارها، بخشی از روند رشد دخترتان است.

به خاطر داشته باشید که زمان تطبیق است. در واقع، یعنی در این زمان، دخترتان می‌تواند تمایلات جدیدی را در خودش کشف کند. او نسبت به جذابیت جنسی آگاه‌تر می‌شود. پس، ممکن است که در این شرایط، نتواند شما را به خوبی درک کند ولی شما باید نسبت به شرایط و رفتارهای او آگاهی داشته باشید. اگر دختر شما در این دوران نگرانی دارد و از تغییرات فیزیکی و عاطفی خود ناراحت است، به او اطمینان دهید که این اتفاقات و احساسات کاملا طبیعی است. همه افراد این دوران را سپری می‌کنند. باید به او آموزش دهید که در این دوران اعتماد به نفس بالایی داشته باشد تا در آینده یک بزرگسال با عزت نفس باشد.

صحبت درباره تغییرات فیزیکی بلوغ

از جمله قابل توجه‌ترین تغییرات دوران بلوغ، تغییرات فیزیکی یا بدنی است. به دخترتان آموزش دهید که چگونه این تغییرات را درک کرده و با آنها کنار آید. برای درک بهتر دخترتان، می‌توانید کمی از خاطرات دوران بلوغ خود را برای او تعریف کنید. عکس‌های آن را دوران خود را به او نشان دهید. این مرور خاطرات، به دختر شما کمک می‌کند تا درک بهتری از این دوران داشته باشد و بداند که این تغییرات برای تمام افراد است.

بسیاری از نوجوانان، به دلیل تغییرات فیزیکی دوران بلوغ، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و نمی‌خواهند در جامعه قرار بگیرند. بهترین روش در شرایط، کمک به بهبود شرایط است. به عنوان مثال، اگر دخترتان از ظاهر بدنش ناراضی و ناراحت است، به او بگویید که این تغییرات طبیعی است ولی برای ایجاد احساس بهتر، می‌توانید او را به یک کلاس ورزشی بفرستید. در کل، اگر راهکاری برای کنار آمدن با آن تغییر جلوی پای دختر خود بگذارید، او راحت‌تر می‌تواند خودش را با این شرایط وفق دهد.

تغییرات فیزیکی دوران بلوغ

سوال این جا است که این تغییرات فیزیکی بلوغ، شامل چه مواردی می‌شود؟ تغییرات بلوغ بین سنین ۸ الی ۱۴ سالگی آغاز می‌شود و این تغییرات به مرور زمان خود را نشان می‌دهند که عبارت‌اند از:

  • رشد موی زیر بغل و زهار (موهای زائد بدن)
  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • افزایش وزن
  • آکنه روی صورت و بدن
  • چرب شدن موها، شوره سر و خشکی در ساقه
  • تعریق زیاد با بوی بد

اگر دختر شما از این تغییرات خجالت زده است، باید او را آگاه کنید که همه دوستانش همین شرایط مشابه را دارند. همه دختران در سن بلوغ، با این تغییرات مواجه می‌شوند و هیچ دلیلی برای خجالت زدگی وجود ندارد. در این شرایط، همان‌طور که اشاره کردیم، ارائه راهکار بهترین گزینه است. به عنوان مثال، برای تعریق او، یک دئودورانت خوشبو و باکیفیت برای او خریداری کنید تا روزانه از آن استفاده کند. محصولات پوست و مو ویژه و متناسب با موهای چرب و پوست جوش‌دار خریداری کنید تا رسیدگی به پوستش را آغاز کند. در دوران پریود، برای او نوار بهداشتی متناسب با سایز و میزان خونریزی او تهیه کنید.

مدت زمان تغییرات بلوغ

سوال بعدی که بسیاری از نوجوانان به دنبال پاسخ آن هستند، مدت زمان تغییرات بلوغ است. دوران بلوغ چقدر طول می‌کشد. به طور کلی، دوران بلوغ و تغییرات احساسی در دوران بلوغ، بین ۱۸ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد. این مدت زمان، در برخی از افراد کمتر و در برخی بیشتر است. حتی شروع علائم بلوغ نیز در برخی از نوجوانان زودتر و در برخی دیرتر است. در این موارد، اجازه ندهید که دخترتان خودش را با دوستانش مقایسه کند. سیستم و آناتومی بدن هر فردی با دیگری متفاوت است و نمی‌توان توقع یکسان از آنها داشت. زمان‌بندی بلوغ با توجه به بدن هر فردی تنظیم شده و آن به طور طبیعی رخ می‌دهد. جایی برای نگرانی از این بابت وجود ندارد.

البته، در برخی از شرایط که بلوغ دیرهنگام می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. آخرین سن برای شروع تغییرات بلوغ، ۱۴ سالگی است. اگر دختر شما ۱۴ سال دارد ولی هیچ یک از تغییرات فیزیکی بلوغ در آن مشاهده نمی‌شود، باید او را نزد پزشک ببرید. این شرایط برای تعداد افراد خیلی کمی رخ می‌دهد ولی خیلی اتفاق نگران کننده‌ای نیست. با مصرف داروهای خاص تجویز شده توسط دکتر، رفع می‌شود و فرد تغییرات بلوغ را حس می‌کند.

آمادگی روحی و روانی برای بلوغ

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید قبل از شروع دوران بلوغ دخترتان به آن توجه کنید، آمادگی او است. شما به عنوان مادر وظیفه دارید که دختر خود را از نظر روحی و روانی برای بلوغ آماده کنید. تمام جزئیات مربوط به بلوغ از جمله تغییرات فیزیکی، تغییرات احساسی در دوران بلوغ و حتی پریود را با جزئیات به او شرح دهید. اجازه دهید که در این آمادگی، تمام ترس او از بین برود. درباره بلوغ خود و تجربه خودتان از بلوغ بگویید. نگذارید که دوران بلوغ او با ترس شروع شود.